SMEB12011U Kursus i videnskabsteori
Course in Philosophy of Science
Bacheloruddannelsen i medicin - obligatorisk
Formålet med kurset er at give en grundlæggende forståelse af centrale videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger med relation til det medicinske fagområde. I den videnskabsteoretiske del diskuteres det, der karakteriserer den videnskabelige erkendelse, ved at trække på filosofi, sociologi, historie og medicin. De studerende introduceres til de vigtigste elementer i den videnskabelige metode og de videnskabelige begreber med særligt fokus på medicinsk videnskab og praksis. I den etiske del introduceres generel normativ etisk teori, og det vises, hvordan etisk teori kan anvendes såvel i klinisk og forskningsmæssig sammenhæng som i forbindelse med forebyggelse og prioritering af sundhedsydelser. Kurset vil give et grundlag for yderligere uddannelse i ansvarlig adfærd for videnskab.
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Viden
Beskrive den videnskabelige metode, som den praktiseres i medicinsk forskning,
Definere betegnelser som data, observation, evidens, forsøg, undersøgelser, model og teori i medicinsk videnskab og praksis og relationerne mellem dem,
Analysere centrale medicinske begreber såsom sygdom, diagnose og behandling samt forbindelserne mellem dem,
Relatere disse termer og begreber til social eller historisk kontekst i lægevidenskaben og praksis,
Forstå de forskellige etiske teorier af relevans for medicinsk behandling og forskningen,
Analysere og diskutere etiske spørgsmål, som præsenteres i casestudier,
Overveje spørgsmål om social retfærdighed i forbindelse med medicinsk videnskab og sundhedspleje, såsom sundhedspleje, distribution, prioritering og folkesundhedsprocedure.
Færdigheder
Anvende betegnelser, begreber og principper, der blev indført i kurset, på eksempler og casestudier,
Kritisk vurdere argumenter, som fremsætter forskellige perspektiver, og være i stand til at komme frem til en begrundet holdning,
Kritisk vurdere argumenter for forskellige etiske holdninger og være i stand til at argumentere for egen holdning.
Undervisningssproget er dansk – men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.
Arbejdsbelastningen for eksamen i videnskabsteori er registreret under kursus i videnskabsteori.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 102
- Forelæsninger
- 16
- Holdundervisning
- 16
- I alt
- 134
- Point
- 0 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseObligatorisk skriftlig gruppeopgave
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at få godkendt den obligatoriske opgave skal den studerende kunne:
Viden
- Beskrive grundlæggende videnskabsteoretiske og/eller etiske problemstillinger i et tekstmateriale, som den studerende præsenteres for, f.eks. en videnskabelig artikel eller uddrag af en folketingsdebat,
- Diskutere de fremførte argumenter og nå frem til en begrundet
stillingtagen.
Færdigheder
- Analysere materialet og redegøre for de argumenter, der fremføres.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEB12011U
- Point
- 0 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår og Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- Forbeholdt medicinstuderende ved KU
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Ezio Di Nucci (ezio@sund.ku.dk)