SMEA15063U Klinisk kursus i pædiatri (2015-ordningen - fra foråret 2018)
Årgang 2015/2016
Engelsk titel
Clinical course in Paediatrics
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i medicin - obligatorisk
Kursusindhold
Kurset har til formål at lære den studerende pædiatri på et niveau, hvor den studerende kan fungere som læge i klinisk basisuddannelse samt at begynde i en introduktionsstilling med henblik på pædiatri eller almen medicin.
Målbeskrivelser
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
Som lægefaglig ekspert, som sundhedsfremmer og som professionel
Viden
- Redegøre for almindeligt forekommende sygdomsproblemer, akut svær sygdom, medfødte tilstande, kroniske sygdomme og de hyppigste degenerative sygdomme hos børn samt deres diagnostik og behandling. Der lægges mest vægt på de kliniske og praktiske aspekter, men den teoretiske baggrund er også vigtig.
- Redegøre for organisationen af behandling af syge børn og
foreslå visitation.
Færdigheder
- Analysere problemstillingen for børn i alle aldre, inklusive at optage en alderssvarende anamnese, gennemføre en alderstilpasset klinisk undersøgelse samt tilpasse anamneseoptagelse og klinisk undersøgelse til problemstillingen
- Vurdere et barn med hensyn til bevidsthed, velbefindende, herunder smerter eller angst, kredsløb, respiration, hydrering, ernæring, vækst, psykomotorisk udvikling, kønsudvikling samt psykosocial tilstand
- Identificere det akut eller kronisk syge barn
- Skabe kontakt til børn i alle aldre.
Kompetencer
- For børn i alle aldre, og for almindeligt forekommende
pædiatriske tilstande:
- Vurdere og tolke mikrobiologiske, patologiske, billeddiagnostiske og andre parakliniske svar
- Forklare/redegøre for relevant undersøgelsesplan på foreliggende undersøgelsesresultater
- Forklare/redegøre for en relevant behandlingsplan, herunder diskutere virkningsmekanismer og bivirkninger ved behandling
- Forklare/redegøre for patoanatomiske og patofysiologiske mekanismer, ætiologi, epidemiologi, forebyggelse og prognose samt psykosociale og udviklingsmæssige problemer
- Informere og rådgive familier om børns medicinske, psykosociale, og udviklingsmæssige problemer
- Udvise professional adfærd i forhold til barn og forældre
- Have tilstrækkelig rutine til pålideligt og i et rimeligt tempo at indsamle og fortolke kliniske oplysninger om syge børn, foretage en primær vurdering og rapportere effektivt, herunder anvende relevante fagudtryk.
Formelle krav
Kursusattest i
klinisk kursus i intern medicin
Kursusattest i klinisk kursus i kirurgi
Kursusattest i patientsikkerhed og kvalitetsudvikling
Kursusattest i klinisk kursus i oftalmologi
Kursusattest i klinisk kursus i oto-rhino-laryngologi
Kursusattest i klinisk kursus i dermato-venerologi
Kursusattest i klinisk kursus i psykiatri inklusive børne- og ungdomspsykiatri
Kursusattest i klinisk kursus i neurologi og neurokirurgi
Kursusattest i klinisk kursus i kirurgi
Kursusattest i patientsikkerhed og kvalitetsudvikling
Kursusattest i klinisk kursus i oftalmologi
Kursusattest i klinisk kursus i oto-rhino-laryngologi
Kursusattest i klinisk kursus i dermato-venerologi
Kursusattest i klinisk kursus i psykiatri inklusive børne- og ungdomspsykiatri
Kursusattest i klinisk kursus i neurologi og neurokirurgi
Undervisningsform
Ophold på hospitalsafdeling
med direkte patientkontakt, kliniktimer og studenteraktiverende
holdundervisning
Bemærkninger
Udover evaluering af selve
kurset, evalueres det desuden ved eksamen i pædiatri.
Undervisningssproget er dansk - men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.
Den studerendes arbejdsbelastning ved eksamen i pædiatri angives under klinisk kursus i pædiatri.
Alle henvendelser vedr. undervisning, lokaler, holdsætning og eksamen henvises til Sektion for Studieservice, se http://sund.ku.dk/kontakt/medarbejdere/aus-medarbejderoversigt/
Undervisningssproget er dansk - men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.
Den studerendes arbejdsbelastning ved eksamen i pædiatri angives under klinisk kursus i pædiatri.
Alle henvendelser vedr. undervisning, lokaler, holdsætning og eksamen henvises til Sektion for Studieservice, se http://sund.ku.dk/kontakt/medarbejdere/aus-medarbejderoversigt/
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 43
- Forelæsninger
- 5
- Holdundervisning
- 27
- Klinik
- 140,5
- I alt
- 215,5
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 2,5 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseKursusattest på baggrund af godkendt deltagelse i undervisningen og godkendt logbog
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå godkendelse af logbog og dermed opnå kursusattest skal den studerende kunne:
Som lægefaglig ekspert og som professionel
Kompetencer
- Udføre patientkontakter, hvor den studerende har haft lægens rolle. Patientkontakterne kan være journaloptagelse, ambulant besøg, stuegang eller børneundersøgelse på barselsgangen. Der kræves forskellige kontakter med hensyn til barnets alder og barnets diagnoser.
- Kunne opnå et barns fortrolighed og optage en alderstilpasset anamnese
- Kunne gennemføre en alderstilpasset klinisk undersøgelse og gennemføre en målrettet klinisk undersøgelse
- Have vurderet et barns tilstand vedrørende: velbefindende, smerter, angst, kredsløb, respiration, hydrering, ernæring, vækst, psykomotorisk udvikling, kønsudvikling samt psykosocial situation
- Planlægge udskrivelse og skrive epikrise
- Fremlægge en patient på konference eller overfor en læge på afdelingen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEA15063U
- Point
- 2,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
Se undervisningsplan
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- Forbeholdt studerende på kandidatuddannelsen i medicin ved Københavns Universitet
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Kursusansvarlige
- Dina Cortes (dina.cortes@regionh.dk)
Gemt den
15-10-2015