SMEA15031E Eksamen i statistik, epidemiologi og medicinsk sociologi (2015-ordningen - fra efteråret 2016)
Årgang 2015/2016
Engelsk titel
Exam in Statistics, Epidemiology and Medical Sociology
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i medicin - obligatorisk
Bemærkninger
Ved eksamen evalueres
kursus i statistik, epidemiologi og medicinsk sociologi.
Den studerendes arbejdsbelastning ved eksamen i statistik, epidemiologi og medicinsk sociologi er registreret under kursus i statistik, epidemiologi og medicinsk sociologi.
Alle henvendelser vedr. undervisning, lokaler, holdsætning og eksamen henvises til Sektion for Studieservice, se http://sund.ku.dk/kontakt/medarbejdere/aus-medarbejderoversigt/
Den studerendes arbejdsbelastning ved eksamen i statistik, epidemiologi og medicinsk sociologi er registreret under kursus i statistik, epidemiologi og medicinsk sociologi.
Alle henvendelser vedr. undervisning, lokaler, holdsætning og eksamen henvises til Sektion for Studieservice, se http://sund.ku.dk/kontakt/medarbejdere/aus-medarbejderoversigt/
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 5
- I alt
- 5
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 5 timer med opsyn.Skriftlig eksamen.
- Krav til indstilling til eksamen
Ingen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
Alle hjælpemidler er tilladt. Dog ikke apparater, der muliggør ekstern kommunikation.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Èn intern bedømmer (ingen censur)
- Eksamensperiode
Se eksamensplan
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Som akademiker, som lægefaglig ekspert og som sundhedsfremmer.
Viden
- Beskrive statistiske aspekter, herunder faldgruber, i dagligdags kliniske problemer
- Beskrive statistiske nøglebegreber samt simple statistiske tests
- Redegøre for de hyppigheds- og associationsmål, der anvendes i deskriptive og analytiske studier.
- Redegøre for de mest anvendte epidemiologiske studiedesigns
- Beskrive disse studiedesigns væsentligste anvendelsesområder samt styrker og svagheder
- Beskrive de væsentligste processer, der leder til fejlagtige forskningsresultater (konfounding, selektions- og informationsbias samt tilfældighed) samt identificere typiske eksempler på sådanne processer i medicinsk litteratur.
- Beskrive metoder til at vurdere kausalitet samt diskutere kausaliteten af konkret beskrevne associationer fra den medicinske litteratur
- Forklare betydningen af demografiske, sociale og psykosociale forhold for folkesundheden og de væsentligste folkesygdomme
- Redegøre for mulige mekanismer bag disse forhold
- Redegøre for samspillet mellem biologiske og sociale processer i udviklingen af væsentlige sygdomme og helbredsproblemer
- Redegøre for det danske sundhedsvæsens opbygning, finansiering, beslutningstagere, aktører samt de vigtigste styringsredskaber og kvalitetsfremmende aktiviteter.
- Redegøre for alternative modeller til udformning af
sundhedsvæsener samt alternative og/eller komplementære metoder til
styring af sådanne.
Færdigheder
- Foreslå og diskutere de mest hensigtsmæssige studiedesigns til løsning af konkrete videnskabelige problemstillinger indenfor medicin.
- Kritisk fortolke og diskutere en medicinsk videnskabelig artikel, der er baseret på epidemiologiske metoder, herunder resultaterne af statistiske analyser.
- Udføre simple statistiske analyser og fortolke resultater af statistiske analyser på baggrund af computer output eller medicinske tekster og sætte disse i forhold til det underliggende videnskabelige problem.
- Vurdere anvendelsen af forskellige forebyggelsesstrategier og reflektere over lægens rolle i forebyggelse og sundhedsfremme.
- Analysere, diskutere og vurdere konsekvenser af politiske og organisatoriske tiltag, der berører sundhedsvæsenet.
- Diskutere og vurdere styringsredskabers og -rationers betydning for aktører og aktiviteter i relation til et specifikt tema, herunder for samarbejdet/koordinationen mellem sundhedsvæsenets forskellige dele og faggrupper.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEA15031E
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Placering
- Efterår og Forår
- Kursuskapacitet
- Forbeholdt studerende på kandidatuddannelsen i medicin ved Københavns Universitet
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Torben Martinussen (tma@sund.ku.dk)
Gemt den
09-11-2015