SMEA09019U Klinisk kursus i kirurgi I
Årgang 2015/2016
Engelsk titel
Clinical Course in Surgery I
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i medicin - obligatorisk
2009-studieordningen - udbydes sidste gang foråret
2016
Kursusindhold
Indledning af den praktiske kliniske uddannelse i de kirurgiske principper og procedurer, som danner grundlag for diagnosticering og behandling af kirurgiske patienter, der dagligt udredes på kirurgiske afdelinger (stationær afdeling, ambulatorium, skadestue).
Målbeskrivelser
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- Anvende de mest grundlæggende basale, kliniske færdigheder, som er nødvendige for den nyuddannede læge, herunder at opnå en grundlæggende indsigt i, hvordan almindelige kirurgiske sygdomme præsenterer sig, diagnosticeres og behandles
- Anvende teoretisk indsigt i og praktisk forståelse for samarbejdet med klinisk patologi
- Anvende praktiske færdigheder i at omgås patienter og personale og i at omsætte teoretisk viden til praktisk handling for at lindre og helbrede både på et klinisk og et socialt niveau
- Forklare betydningen af samarbejde med parakliniske fag inden for klinisk virksomhed
- Anvende en teoretisk viden om og en praktisk erfaring med de kirurgiske sygdomme og problemstillinger, lægen ofte møder på hospitalsafdelinger
- Bedømme – med respekt – patientens samlede situation under hospitalisering
- Udføre med en vis grad af rutine anamneseoptagelse, objektiv
undersøgelse, kirurgisk journaloptagelse, forberedelse af en
relevant, præliminær undersøgelses- og behandlingsplan, basal
fortolkning af parakliniske undersøgelsesresultater samt vurdering
af mulige differentialdiagnoser på et indledende niveau.
Desuden skal den studerende kunne:
- Udføre basale kliniske procedurer som f.eks. at iv-adgang,
blærekateter og suturere og i forbindelse hermed kunne:
- Redegøre for indikationer og kontraindikationer for procedurerne
- Redegøre for materialer og remedier anvendt til procedurerne
- Udføre procedurerne korrekt, herunder forberedelse og evt. steril teknik
- Beskrive tiltag for optimering af succesraten ved vanskelige forhold
- Redegøre for hyppigste komplikationer, deres forebyggelse og behandling
- Foretage basal Hjerte-Lunge-Redning (HLR) i simuleret
scenarium:
- Stille diagnose, påbegynde HLR, udføre korrekt hjertemassage, ventilation og defibrillering samt redegøre for basale monitorerings- og behandlingsprincipper.
- Gennemføre patientkonsultation ved f.eks. indlæggelse, modtagelse/skadestue, i ambulatorium eller på stuegang på et basalt niveau
- Analysere, vurdere og sammenfatte data til en medicinsk problemstilling samt en psykosocial, organisatorisk eller etisk problemstilling
- Kunne fremlægge patient til konference
- Kunne skrive en henvisning til billeddiagnostisk undersøgelse.
Undervisningsform
Ophold på kliniske
afdelinger og holdundervisning
Bemærkninger
Obligatoriske elementer
fremgår af logbog.
Den studerendes arbejdsbelastning ved eksamen i klinisk introduktion, intern medicin og kirurgi er registreret i arbejdsbelastningen under klinisk kursus i intern medicin I og klinisk kursus i kirurgi I.
Kursussproget er dansk - men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.
Den studerendes arbejdsbelastning ved eksamen i klinisk introduktion, intern medicin og kirurgi er registreret i arbejdsbelastningen under klinisk kursus i intern medicin I og klinisk kursus i kirurgi I.
Kursussproget er dansk - men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 155
- Forelæsninger
- 3
- Klinik
- 222
- Praktiske øvelser
- 32
- I alt
- 412
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioKursusdeltagelseKursusattest opnås på baggrund af godkendt deltagelse i undervisningen og godkendt logbog.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå godkendelse af logbog og dermed opnå kursusattest skal den studerende kunne:
- Anvende de mest grundlæggende basale, kliniske færdigheder, som er nødvendige for den nyuddannede læge, herunder at opnå en grundlæggende indsigt i, hvordan almindelige kirurgiske sygdomme præsenterer sig, diagnosticeres og behandles
- Anvende teoretisk indsigt i og praktisk forståelse for samarbejdet med klinisk patologi
- Anvende praktiske færdigheder i at omgås patienter og personale og i at omsætte teoretisk viden til praktisk handling for at lindre og helbrede både på et klinisk og et socialt niveau
- Forklare betydningen af samarbejde med parakliniske fag inden for klinisk virksomhed
- Anvende en teoretisk viden om og en praktisk erfaring med de kirurgiske sygdomme og problemstillinger, lægen ofte møder på hospitalsafdelinger
- Bedømme – med respekt – patientens samlede situation under hospitalisering
- Udføre med en vis grad af rutine anamneseoptagelse, objektiv
undersøgelse, kirurgisk journaloptagelse, forberedelse af en
relevant, præliminær undersøgelses- og behandlingsplan, basal
fortolkning af parakliniske undersøgelsesresultater samt vurdering
af mulige differentialdiagnoser på et indledende niveau.
Desuden skal den studerende kunne:
- Udføre basale kliniske procedurer som f.eks. at iv-adgang,
blærekateter og suturere og i forbindelse hermed kunne:
- Redegøre for indikationer og kontraindikationer for procedurerne
- Redegøre for materialer og remedier anvendt til procedurerne
- Udføre procedurerne korrekt, herunder forberedelse og evt. steril teknik
- Beskrive tiltag for optimering af succesraten ved vanskelige forhold
- Redegøre for hyppigste komplikationer, deres forebyggelse og behandling
- Foretage basal Hjerte-Lunge-Redning (HLR) i simuleret
scenarium:
- Stille diagnose, påbegynde HLR, udføre korrekt hjertemassage, ventilation og defibrillering samt redegøre for basale monitorerings- og behandlingsprincipper.
- Gennemføre patientkonsultation ved f.eks. indlæggelse, modtagelse/skadestue, i ambulatorium eller på stuegang på et basalt niveau
- Analysere, vurdere og sammenfatte data til en medicinsk problemstilling samt en psykosocial, organisatorisk eller etisk problemstilling
- Kunne fremlægge patient til konference
- Kunne skrive en henvisning til billeddiagnostisk undersøgelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEA09019U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- Forbeholdt medicinstuderende ved KU
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Kursusansvarlige
- Niels Thorndahl Kroman
(niels.kroman@regionh.dk)
Kursusleder
Kursussekretær: afventer ny
kursussekretær
Gemt den
15-10-2015