SITA11001E Eksamen i patientforløb - sygdom, diagnostik og behandling

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Exam in Patient Care – Disease, Diagnosis and Treatment

Uddannelse

Kandidatuddannelsen i it og sundhed - obligatorisk

Kursusindhold

I denne eksamen evalueres Kursus i patientforløb - sygdom, diagnostik og behandling

Målbeskrivelser

Viden

  • Redegøre for de store kroniske tilstande samt graviditetsforløb mht diagnostik, behandling og forløb

  • Diskutere anvendelsen af teknologier i relation til diagnostik, behandling, registrering og forløb for de store kroniske tilstande

Færdigheder

  • beherske et sprogbrug der gør det muligt for den studerende at indgå i en professionel dialog med læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale
     
  • Diskutere anvendelsen af teknologier i relation til diagnostik, behandling, registrering og forløb for de store kroniske tilstande

Arbejdsbelastning for de studerende omfatter både kursus- og eksamen i patientforløb - sygdom, diagnostik og behandling.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 16
  • Forberedelse
  • 126
  • Forelæsninger
  • 32
  • Holdundervisning
  • 32
  • I alt
  • 206
Point
5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min. med opsyn.
30. min. forberedelse
Krav til indstilling til eksamen

Kursusattest

Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

  • Viden

  • i overordnede træk redegøre for de store medicinske og kirurgiske sygdomsgrupper samt diagnostik og behandling af disse

  • redegøre for hvilke opgaver, der varetages i primær og sekundærsektoren og give eksempler på opgaver, der typisk varetages under indlæggelse eller i forbindelse med ambulante forløb

  • redegøre for de faktorer, der har betydning for dette

  • redegøre for organisationsprincipper på et hospital og hvilke afdelinger, der typisk findes og hvilke typer af opgaver de enkelte afdelinger varetager

  • redegøre for, hvordan den enkelte patient bevæger sig igennem et undersøgelses- og behandlingsforløb i det danske sundhedsvæsen

  • redegøre for arbejdsdelingen mellem læger, sygeplejersker og andet sundhedsfagligt personale på et hospital

  • redegøre for, hvordan og med hvilke overordnede formål basale diagnostiske principper og metoder anvendes (kliniske undersøgelser, vævs- og blodanalyser, billeddiagnostiske undersøgelser, fysiologiske undersøgelser etc.)

  • redegøre for de basale forskelle ved akutte og kroniske sygdomsudredninger og behandlinger

  • diskutere principperne for hvordan kroniske sygdomme kan monitoreres og behandlingen kontrolleres

  • Færdigheder

  • Kunne demonstrere hvordan man ud fra kendte arbejdsgange og forløb kan omsætte disse til funktioner i informationsudvekslings- og monitoreringssystemer