SFOA09016U Kvalitative metoder
Qualitative Methods
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kurset er struktureret i tre temaer: 1) Introduktion til kvalitativ forskning og undersøgelsestilgange; 2) Metoder til produktion af kvalitativt data; 3) Kvalitet, analyse og sammenhæng i kvalitativ forskning. Undervejs i kursusforløbet skal de studerende i grupper arbejde med deres egne små projekter, hvilket vil indebære at diskutere undersøgelsestilgange og analytiske perspektiver til en problemstilling, generere deres egen empiri om problemet gennem to dataindsamlingsmetoder samt afslutningsvis fremlægge projektet. Eksamen tager udgangspunkt i dette projektarbejde.
Fagets målsætning er, at I efter kurset kan anvende kvalitative metoder i forhold til behandlingen af en folkesundhedsvidenskabelig problemstilling. I skal kunne udføre relevant dataindsamling, forklare og diskutere forskellige studie tilgange samt væsentlige kvalitetskriterier inden for de kvalitative forskningsmetoder. De helt konkrete læringsmål for kurset er følgende:
Videnslæringsmål
- Redegøre for to forekommende tilgange og analysestrategier til kvalitativ forskning, navnlig det etnografiske og fænomenologiske
- Redegøre for anvendelsen af det kvalitative forskningsinterview, deltagerobservation og fotografi eller tegninger i dataindsamling
- Beherske centrale elementer og begreber inden for kvalitetssikring af kvalitativ forskning
- Reflektere over sammenhængen mellem en undersøgelsestilgang og
teoriens centrale rolle i afgrænsning og belysning af en kvalitativ
problemstilling
Færdighedslæringsmål
- Udtænke en klar problemstilling og forskningsspørgsmål der kan undersøges kvalitativt.
- Anvende forskellige kvalitative dataindsamlingsmetoder
- Udføre en tematisk analyse af kvalitativ data med henblik på fortolke undersøgelsesresultaterne
- Afrapportere kvalitative forskningsresultater
- Reflektere over og vurdere den viden der er opnået med de anvendte metoder i forhold til relevante kvalitetskrav og den valgte forskningstilgang
Kompetencelæringsmål
- Selvstændigt planlægge et kvalitativt studie
- Kritisk vurdere og diskutere kvalitativt og sundhedsvidenskablig forskning, hvor undersøgelserne er gennemført med en eller flere kvalitative forskningsmetoder
- Diskutere etiske problemstillinger i relation til forskningsprojekter baseret på kvalitative data
- Indgå professionelt i et kvalitativt forskningsmiljø
Grundbog:
Vallgårda, S., & Koch, L. (Eds.). (2011). Forskningsmetoder i folkesundhedsvidenskab. Munksgaard: København
En læseplan samt litteratur vil være tilgængelig på Absalon.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 40
- Forberedelse
- 123
- Forelæsninger
- 14
- Holdundervisning
- 29
- I alt
- 206
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 7 dageDen skriftlige opgave løses individuelt eller i grupper på to til fire studerende.
Sideantal:
1-2 studerende: 8-10 normalsider
3-5 studerende: 12-18 normalsider - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Eksamensperiode
Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ba/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende med udgangspunkt i pensumlitteraturen kunne:
Videnslæringsmål
Beskrive og etablere sammenhæng mellem jeres problemstilling og valgte studietilgang(e)
Redegøre for forekommende kvalitative studietilgange, navnlig det etnografiske og/eller fænomenologiske
Redegøre for anvendelsen af to kvalitative forskningsmetoder i dataindsamlingen
Reflektere over og vurdere den viden, der er opnået med de anvendte metoder i forhold til relevante kvalitetskrav
Færdighedslæringsmål
Udtænke en klar problemstilling og forskningsspørgsmål der kan undersøges kvalitativt
Transskribere interviews
At beskrive processen hvori I kondenserede jeres empiriske materiale og kom frem til jeres hovedresultater
Genkende og diskutere etiske problemstillinger i projektarbejdet
Kritisk vurdere et kvalitativt studie med udgangspunkt i EPICURE og/eller kriterier fra andet litteratur.
Kompetencelæringsmål
Anvende forskellige kvalitative dataindsamlingsmetoder
Udføre en tematisk analyse af kvalitativ data med henblik på fortolke undersøgelsesresultaterne
Beherske centrale elementer og begreber inden for kvalitetssikring af kvalitativ forskning
Afrapportere kvalitative forskningsresultater
Bedømme hvorvidt et kvalitativt studie fremlægger et overbevisende argument i forhold til præsentation af metode, empiri og analyse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFOA09016U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 70 deltagere
For meritstuderende:
Der er kun begrænset eller ingen pladser til meritstuderende. Dette afhænger af antallet af optagne studerende på FSV-uddannelsen.
For at søge om plads som meritstuderende skal særligt ansøgningsskema benyttes: http://sund.ku.dk/uddannelse/andre-uddannelsestilbud/meritstuderende/. Ansøgningsfrist er 1. november.
Man kan som meritstuderende ikke forvente svar på sin ansøgning før ultimo december – primo januar. - Studienævn
- Studienævn for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Morten Skovdal (9-6f30756d717866636e4275777066306d7730666d)
Undervisere
Iben Mundbjerg Gjødsbøl (IMG), ibgj@sund.ku.dk
Laura Emdal Navne (LEN), lana@sund.ku.dk
Camilla Lawaetz Wimmelmann (CLW), cwi@sund.ku.dk