SFOA09002U Etik og videnskabsteori, folkesundhedsvidenskab

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Ethics and Philosophy of Science, Public Health

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold

Faget omfatter en introduktion til videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger med relation til folkesundhedsvidenskab. Det giver redskaber til at forstå de forskellige videnskabsteoretiske problemstillinger, der er knyttet til humanistiske, samfundsvidenskabelige, naturvidenskabelige og sundhedsvidenskabelige tilgange til det folkesundhedsvidenskabelige felt. Endvidere introducerer det til generel normativ etisk teori, samt anvendelsen af etisk teori i forbindelse med forebyggelse, prioritering af sundhedsydelser og diskussionen om lighed i sundhed.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

VIDEN:

  • Gøre rede for de centrale filosofiske problemstillinger indenfor hovedtemaerne videnskabelig metode, årsagsbegrebet, erkendelsesteori, etikkens grundbegreber, etik og forebyggelse, fordelingsretfærdighed og prioritering af sundhedsydelser, samt forholdet mellem videnskab og værdier.
  • reflektere over etikkens betydning i det sundhedsvidenskabelige arbejde;
  • beherske videnskabsteoretiske metoder, der indgår i pensum, herunder årsag og virkning, hermeneutisk fortolkning, og hvordan man kan teste hypoteser;
  • forklare folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger på grundlag af relevante teorier eller begreber og begrunde disses relevans.

 

FÆRDIGHEDER:

  • Gennemføre etiske analyser af sundhedspraksisser;
  • fortolke tekster og behandlingsprakisser ud fra hermeneutiske principper;
  • præsentere resultaterne af etiske analyser klart og tydelig;
  • udforme årsagsanalyser med klar problemformulering, metodegennemgang, resultatpræsentation, diskussion og konklussion;
  • begrunde valg af metode ud fra en videnskabsteoretisk metodeanalyse;
  • læse og bedømme etiske og videnskabsteoretiske oplysninger i rapporter, videnskabelige artikler og medier.

 

KOMPETENCER:

  • Overføre etiske overvejelser, metoder, kausalitetsvurderinger og kritisk ræsonnering til anvendelse inden for det sundhedsvidenskabelige område fx på videregående kurser i epidemiologi (kausalitet) som forudsætning for at tillære mere avancerede videnskabsteoretiske metoder;
  • selvstændig planlægning og udførelse af videnskabsteoretiske analyser;
  • indgå i sundhedsfagligt projektarbejde hvor videnskabsteoretiske og/eller etiske oplysninger og metodik har betydning enten som produkt af eller som beslutningsgrundlag for det overordnede projekt.
Forelæsninger og holdundervisning.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Forberedelse
  • 57
  • Forelæsninger
  • 12
  • Holdundervisning
  • 28
  • Projektarbejde
  • 40
  • I alt
  • 138
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 7 dage
Mundtlig prøve, 25 minutter
Den mundtlige prøve tager udgangspunkt i en synopsis, som udarbejdes efter kursets afslutning. Synopsis (maks. 2 normalsider) udarbejdes individuelt eller i grupper på op til fire studerende. Den mundtlige prøve er individuel uden forberedelse. 5 minutters votering pr. studerende.
Vægtning: Mundtlig prøve 100 %.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Se eksamensplanen: http://sund.ku.dk/uddannelse/vejledning-information/eksamensplaner/folkesundhedsvidenskab/
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 til eksamen skal den studerende kunne:

VIDEN:

  • gøre rede for de centrale filosofiske problemstillinger indenfor hovedtemaerne videnskabelig metode, årsagsbegrebet, erkendelsesteori, etikkens grundbegreber, etik og forebyggelse, fordelingsretfærdighed og prioritering af sundhedsydelser, samt forholdet mellem videnskab og værdier.
  • reflektere over etikkens betydning i det sundhedsvidenskabelige arbejde;
  • beherske videnskabsteoretiske metoder, der indgår i pensum, herunder årsag og virkning, hermeneutisk fortolkning, og hvordan man kan teste hypoteser.

 

FÆRDIGHEDER:

  • Gennemføre etiske analyser af sundhedspraksisser;
  • fortolke tekster og behandlingsprakisser ud fra hermeneutiske principper;
  • præsentere resultaterne af etiske analyser klart og tydeligt;
  • udforme årsagsanalyser med klar problemformulering, metodegennemgang, resultatpræsentation, diskussion og konklusion;
  • begrunde valg af metode ud fra en videnskabsteoretisk metodeanalyse.