NPLB14017U Botanik
Botany
Kurset kombinerer plantesystematik og -økologi og opbygger en
forståelse for danske vegetationstyper og kulturlandskaber. Kurset
beskæftiger sig især med alle danske vildtvoksende planter, men
også med kulturplanter i bred forstand (dvs. afgrøder, grøntsager
og nogle prydplanter). Kurset tilbyder differentiering i de
praktiske øvelser, hvor der vil være mulighed for at vælge mellem
forskellige planter afhængigt af, om man er mest interesseret i
naturtyper, vilde danske planter eller kulturplanter. Endvidere er
der også mulighed for differentiering i opgaver og under
diskussionsøvelser og ekskursioner. Et solidt plantekendskab og
evnen til hurtigt at bestemme planter bliver opbygget. Dette er
nødvendige kompetencer i praktiske vegetationsanalyser, i
forvaltningsopgaver, i arbejdet med bevaringsbiologi og
rødlistearter, i arbejdet med kulturplanter og ved alle former for
planteanvendelse. Faget Botanik giver et grundigt indblik i mere
end 50 plantefamilier, hvor hovedvægten er på familier, der er
væsentlige for forståelse af dansk vegetation, danske kulturplanter
og planter, der anvendes fx. til medicin. Planternes
karakteristiske morfologi og systematiske placering er centralt i
kurset.
Botanik er obligatorisk på visse bachelor-fagpakker på bachelor,
Naturressource. På andre uddannelser f.eks. biologi kan botanik
kurset tages på kandidatdelen. Botanik bygger ovenpå den viden, der
er opnået i faget Dyrs og Planters Diversitet, Organismebiologi,
Farmakognosi og Naturstofkemi eller tilsvarende kursus; og giver
den nødvendige botaniske baggrundsviden for alle, der skal
beskæftige sig med plantefag på universitetet. Kurset er også
relevant for studerende på andre studieretninger, hvor et solidt
kendskab til planters systematik, slægtskabsforhold og
artsdiversitet er en vigtig forudsætning, fx. indenfor
plantebioteknologi eller plantebiologi generelt. Der lægges vægt
på, at den studerende bliver fortrolig med botaniske arbejdsmetoder
og terminologi, herunder anvendelsen af såvel videnskabelige som
danske plantenavne.
Den botaniske del af kurset giver et indgående kendskab til
plantearter i danske vegetationstyper, til planters systematiske
slægtskabsforhold og artsdiversitet, inklusiv afgrøder, grøntsager,
og andre kulturplanter. Under kursusforløbet opnår studerende evne
til at genkende danske plantefamilier og tilhørende plantearter og
en detaljeret viden om udvikling og slægtskabsforhold blandt danske
plantefamilier.
Vegetationsdelen af kurset gennemgår den danske vegetationshistorie
siden sidste istid og beskriver den udvikling og de natur- og
kultur-forhold, som har været væsentlige for at forme den aktuelle
vegetation. Endvidere gennemgås naturlige og halvnaturlige danske
plantesamfunds karakteristiske arts-sammensætning og specielle
økologiske forhold. Der lægges vægt på, at emnerne i vid
udstrækning bygger på konkrete eksempler, først og fremmest
kursusdeltagernes egne iagttagelser under
ekskursioner.
Efter kurset skal den studerende være i stand til at kunne:
Viden
Identificere danske plantearter og udvalgte vegetationstyper
Beskrive væsentlige historiske og økologiske forhold i danske
vegetationstyper
Udvise overblik over vildtvoksende danske plantefamilier og deres
slægter og arter samt plantefamilier med arter, der dyrkes og
anvendes i Danmark.
Beskrive ca. 50 danske plantefamilier.
Beskrive begreber indenfor plantemorfologi.
Referere regler for navngivning af planter.
Anvende identifikationsværktøj til danske planter.
Færdigheder
Analysere ca. 50 danske plantefamilier og indgående forklare deres
morfologi, arter og systematik.
Identificere naturlige og antropogene plantepopulationer og
vegetationstyper
Korrekt henføre alle planter fra pensum-familier (også arter, man
aldrig har set før) til den korrekte familie.
Formidle viden om plantemorfologi og artsbestemmelse.
Analysere sammenhænge mellem planters morfologi og klassifikation.
Forklare regler for navngivning af planter.
Vurdere sammenhængen mellem klassifikation og fylogenier
(slægtskabstræer).
Korrekt identificere de almindeligste danske afgrøder, grøntsager,
frugttræer og buske.
Korrekt bestemme alle vilde danske plantearter fx. ved hjælp af
Dansk Flora.
Kompetencer
Diskutere sammenhæng mellem ændring i kultur, miljøforhold og
vegetationssammensætning
Vurdere bestemmelsesnøgler til danske plantearter.
Vurdere slægtskabsforhold imellem og indenfor plantefamilier.
Diskutere betydningen af korrekt artsbestemmelse af planter i
forhold til anvendelse.
Diskutere begreberne afgrøder, grøntsager og
kulturplanter.
Frederiksen S, Rasmussen F.N., Seberg O. 2006. Dansk Flora.
Gyldendal.
Jacobsen N. og Jensen, J. 2005. Systematisk Botanik. Biofolia.
Lange, C.B.A. og Jacobsen, N. 2010. Biologisk Nomenklatur.
Mossberg, B. og L. Stenberg. 2005. Den Nye Nordiske Flora.
Gyldendal.
Petersen, P.M. og Vestergaard, P. 2006. Vegetationsøkologi.
Gyldendal.
Litteratur om danske afgrøder og kulturplanter (udleveres).
Dyrs og Planters Diversitet
Organismebiologi (Biologi)
Farmakognosi og Naturstofkemi (Farma)
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 18
- Ekskursioner
- 22
- Forberedelse
- 69
- Forelæsninger
- 38
- Praktiske øvelser
- 38
- Teoretiske øvelser
- 21
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Praktisk skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.En del af eksamen (2,5 timer) er uden hjælpemidler og her testes de studerendes evne til at anvende den viden, der er opnået under kurset. Den anden del (1,5 time) af eksamen er en test af studerendes kompetencer i at bestemme planter. I anden del må bestemmelsesnøgler og dissektionsbestik bruges som hjælpemidler. Under eksamen, efter 2,5 timer, kommer kursusansvarlig og uddeler de planter, som hører til del 2.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Frederiksen et al. 2006. Dansk Flora. Gyldendal.
Lütken, H.V. 2012. Kompendium i drivhusplanter.
Mossberg & Stenberg 2005 Den Nye Nordiske Flora. Gyldendal.
Dissektionsbestik
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
- Eksamensperiode
- Eksamensugen i blok 4
Kriterier for bedømmelse
Eksamen vil blive bedømt på baggrund af kendskab til pensum og opfyldelse af målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NPLB14017U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer og Miljø
Udbydende institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Kursusansvarlige
- Conny Bruun Asmussen Lange (3-6773724474706972326f7932686f)
Undervisere
Thure Pablo Hauser
Marten Sørensen
Henrik Vlk Lütken