NMAA09005U Introduktion til numerisk analyse (NumIntro)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Introduction to Numerical Analysis (NumIntro)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i forsikringsmatematik
Bacheloruddannelsen i matematik-økonomi
Bacheloruddannelsen i naturvidenskab og it
Bacheloruddannelsen i biologi
Bacheloruddannelsen i matematik

Kursusindhold

Vidensemnerne i målbeskrivelsen introduceres, og der arbejdes med emnerne for at opbygge de forventede færdigheder og kompetencer.

Målbeskrivelser

 

Viden om

1. Standard numeriske metoder for
    a) ikke lineære ligninger.
    b) lineære ligningssystemer.
    c) egenværdier.
    d) interpolation.
    e) differentiation og integration.

2. Programmering i Maple.

 

Færdigheder i at

1. opstille simple modeller til numerisk løsning af ikke lineære ligninger, lineære ligningssystemer og egenværdiproblemer,

2. opstille simple modeller til approximation af funktioner, differentialkvotienter og integraler,

3. implementere og løse ovenstående i Maple eller et andet programmeringssprog.

 

Kompetencer til selvstændigt at

1. arbejde med åbne opgaver, hvor ikke alle detaljer er givet på forhånd;

2. præsentere matematik skriftligt og mundtligt;

3. benytte et programmeringssprog (fx Maple) til at skrive og afvikle programmer på over 50 linier.

4. have en fornemmelse for, hvad der adskiller ”eksakt matematik” fra ”numerisk matematik”. Fx: Hvis man beviser, at en sætning holder asymptotisk for h→0, hvad sker der så når h=0.1? Hvornår kan man stå inde for et numerisk resultat? (fejlestimering).

 

Med reference til målbeskrivelsens termer og numre anlægges følgende kriterier for bedømmelsen:
Viden:
Videnspunkt 1 vurderes ved eksamen efter i hvor høj grad viden er til stede indenfor et eller flere delområder (stikprøve).
Videnspunkt 2 vurderes ikke ved eksamen men ved opfyldelsen af kravene for at deltage i eksamen.
Færdigheder:
Færdighederne 1-3 vurderes ikke ved eksamen men ved opfyldelsen af kravene for at deltage i eksamen.
Kompetencer:
Kompetencerne 1 , 2 (hvad angår skriftlig præsentation) og 3 vurderes ikke ved eksamen men ved opfyldelsen af kravene for at deltage i eksamen.
Kompetence 2 (hvad angår mundtlig præsentation) vurderes ved eksamen.
Kompetence 4 vurderes ved eksamen efter i hvor høj grad kompetencen inddrages, der hvor det er relevant for det der præsenteres.
Vægtning af mål:
Ved eksamen anlægges en samlet vurdering af de indgående mål.

MatIntroMat/Nat og LinAlgMat/Nat eller tilsvarende.
12 konfrontationstimer i skemagruppe A per uge i 7 uger:
4 timers forelæsninger, 1 times prøveeksamen og spørgetid, 2 timers programmeringsteknik (herunder 2 en-times Maple-test), 4 timers gruppearbejde om ugeopgaver, 1 times feedback og feedforward på ugeopgaver. (Ovenstående er circa-tal).
Alle deltagere skal være I besiddelse af en bærbar computer med Maple installeret til brug ved Maple-evalueringerne.
Det forudsættes at alle opgavegrupper medbringer mindst en bærbar computer per gruppe til øvelserne. Hvis man har brug for strøm medbringes en forlængerledning med fordelerstik.

Kurset er ligeledes rettet mod bacheloruddannelserne i matematik, datalogi, de fysiske fag, kemi og andre bachelor- og (som værktøjskursus) kandidatuddannelser med de relevante forudsætninger.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 3
  • Forberedelse
  • 121
  • Forelæsninger
  • 47
  • Teoretiske øvelser
  • 35
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 12 min. ekskl. votering
---
Krav til indstilling til eksamen

Mindst 6 ud af 7 ugeopgavesæt samt mindst 1 ud af 2 Maple 1-timestest skal være godkendt og gyldige når fristen for at den kursusansvarlige kan framelde studerende fra eksamen udløber.
(I 2014/15 var fristen mandag i blokkens 8. uge).

Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Reeksamen

Samme som ordinær eksamen.
Ikke-godkendte ugeopgaver skal genafleveres senest to uger før begyndelsen af re-eksamensugen. De skal godkendes før re-eksamen
Hvis ingen Mapletest blev godkendt inden den ordinære eksamen, skal den studerende deltage i den Mapletest, som afholdes i reeksamensugen før reeksamen. Bemærk: Der er kun én sådan Mapletest.

Kriterier for bedømmelse

Den studerende skal på tilfredsstillende måde godtgøre at han/hun lever op til fagets målbeskrivelse.