NMAA04011U Matematik/Statistik (MatStat)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Mathematics/Statistics (MatStat)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i biologi

Kursusindhold

Matematik

Dette kursus fokuserer på deterministiske matematiske modeller og deres anvendelse i forskellige situationer indenfor biologi. Modellerne er hovedsageligt i en og to variable. Vi begynder med at lære om lineære diskrete modeller, derefter fortsætter vi med ikke-lineære diskrete modeller og til sidst introducerer vi modeller baserede på differentielligninger.

Vi fokuserer på at opbygge en model ud fra en virkelig situation, analysere modellen, og så fortolke analysen i relation til virkeligheden. Vi forstår modellerne ved at kombinere grafiske repræsentationer og argumentationer baserede på matematiske resultater og udregninger. Vi vil lære om ligevægte, deres stabilitet, og hvordan vi kan forudsige modellens opførsel i fremtiden. De matematiske resultater kræver at vi introducerer nye matematiske begreber: matricer, egenværdier og egenvektorer, og de komplekse tal.

 

Statistik

Introduktion til kurset. Statistiske grundbegreber
Sandsynlighedsfordelinger for diskrete variable på nominalskala: Binomialfordelingen, Poisson-fordelingen
Principper for hypotese-testning og fordelingsmønstre af tælletal
Statistiske test for data på nominalskala: Binomialtestet, chi2-tests.
Sandsynlighedsfordelinger for data på interval- og ratioskala: normalfordeling, t-fordeling
Sikkerhedsgrænser for middelværdi og forskel i middelværdi
Tests for forskel i central tendens for data på ordinal- og interval/ratioskala: t-tests for afhængige og uafhængige stikprøver. Mann-Whitney U-test, Kruskall-Wallis test, Wilcoxon's test, Variansanalyse (ANOVA)
Korrelation og regression: Covarians, Pearson's r, Spearman's rs. Lineær regression

Målbeskrivelser

Matematik

Kursets formål er at introducere deltagerne til matematiske modeller der bruges til analyse af virkelige situationer. I løbet af kurset vil de studerende arbejde med forskellige type af modeller af stigende kompleksitet.  De matematiske begreber og resultater vil introduceres langsomt og på denne måde vil der opbygges en dyb forståelse af hvad en model er og hvordan grafer og analyser fortolkes.  Målet er at de studerende opnår en forståelse der er brugbar i deres uddannelse, når de senere møder andre type af modeller i andre sammenhænge. Kurset indeholder en masse eksempler og øvelser i forbindelse med virkelige biologiske situationer, hvor de studerende kan træne deres nye viden. Alle resultater opstilles på en generel måde ved at bruge en matematisk formalisme. Formålet med dette er at hjælpe de studerende til at udvikle deres evne til at tænke i generelle strukturer og anvende den samme viden i forskellige sammenhænge. Derudover er det et kursusformål at øge de studerendes færdigheder til at gennemføre grundlæggende matematiske udregninger.

Ved kursets afslutning kan de studerende:

  • analysere modeller ved brug af matematiske resultater
  • fortolke modellers opførsel ud fra grafiske repræsentationer og matematisk argumentation
  • finde modellers ligevægte og afgøre deres stabilitet
  • forbinde en virkelig situation med en matematisk model
  • forudsige modellers opførsel i fremtiden


 

Statistik

Det overordnede mål med kurset er at give den studerende en basal viden om statistikkens grundbegreber og metoder, primært gennem konkrete eksempler på statistikkens anvendelse i forbindelse med biologiske problemstillinger. Den studerende vil blive trænet i at formulere hypoteser, vælge signifikansniveauer samt vælge de test, der bedst gør brug af data. Den studerende vil endvidere lære at udføre korrekte beregninger og drage korrekte konklusioner på baggrund af hypoteser og signifikansniveauer. Den studerende vil endvidere blive bekendt med statistiske fordelinger og lære at estimere fordelingsparametre og konfidensintervaller. Kurset indeholder praktiske regneøvelser, og i forbindelse med øvelserne i populationsbiologi vil den studerende desuden blive præsenteret for biologiske data, der skal analyseres statistisk.

Efter kurset kan den studerende:

  • Beskrive statistiske grundbegreber
  • Beskrive sandsynlighedsfordelinger
  • Beskrive principper for hypotese testning
  • Anvende chi2-tests (herunder Goodness-of-fit test)
  • Anvende normalfordeling og transformation
  • Anvende sikkerhedsgrænser omkring estimater
  • Foretage sammenligning af central tendens
  • Anvende korrelations- og regressionsanalyse
  • Foretage en varians-analyse (ANOVA)

    Ved kursets afslutning bør den studerende, med udgangspunkt i en konkret biologisk problemstilling, kunne opstille hypoteser, vælge signifikansniveau, vælge et statistisk test, der udnytter data optimalt, udføre beregningerne korrekt og til slut drage den rigtige konklusion baseret på de opstillede hypoteser og det valgte signifikansniveau.

 

Læringsmål

Viden:

  • kende simple, diskrete matematiske modeller og deres relevans indenfor biologi
  • kende til matematisk argumentation i en biologisk sammenhæng
  • have overblik over statistikkens grundbegreber og principper
  • have overblik over gængse fordelingsfunktioner
  • kende basale statistiske testtyper


Færdigheder:

  • anvende og fortolke udvalgte matematiske modeller i en biologisk sammenhæng
  • vælge og udføre korrekte statistiske tests til dataanalyse


Kompetencer:

  • anvende og vurdere matematiske modellers rationale og resultater
  • tolke resultater af statistiske tests
  • vurdere gyldigheden af egne og andres testmetoder og testresultater

 

Matematik: Omfatter 12 dobbelt-forelæsninger og 7 øvelser à 2 timer.

Statistik: Omfatter 9 dobbelt-forelæsninger og 7 regneøvelser à 2 timer. Forelæsningsnoter vil normalt være tilgængelige på kursushjemmesiden 1-2 dage før forelæsningerne afholdes.

Regneøvelser: Der er ikke mødepligt til regneøvelserne, som afholdes med vejledning fra en instruktor.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 4
  • Forberedelse
  • 132
  • Forelæsninger
  • 42
  • Teoretiske øvelser
  • 28
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
Eksamensopgaven består af hhv. en matematik- og en statistikdel, der hver tæller 50%. Delprøverne i matematik og statistik bedømmes samlet, men mindst 10% af besvarelsen i henholdsvis matematik- og statistikdelen skal besvares korrekt for at bestå eksamenen.
Krav til indstilling til eksamen

For at blive indstillet til eksamen skal udleverede opgavesæt i henholdsvis matematik og statistik besvares elektronisk. Der vil være feedback på de enkelte opgaver.
Er kravene ikke opfyldt kan de opfyldes inden reeksamen. Det betyder, at ovenstående opgavesæt besvares senest to uger inden tilmeldingsperioden til reeksamen slutter.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

Alle sædvanlige hjælpemidler, også computere, er tilladte.

OBS: Hvis eksamen afholdes på ITX, stiller ITX computer til rådighed. Egen computer, tablet eller mobiltelefon må IKKE medbringes. Lærebøger og noter medbringes i papirform eller på USB-stik.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

Karakteren 12 gives, når den studerende har en uddybende forståelse af samtlige læringsmål og er i stand til at anvende den indsamlede viden til løsning af problemstillinger med kun få og uvæsentlige fejl.

Se i øvrigt målbeskrivelsen