NIDA08002U Krop, narrativitet og identitet

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Body, Narrativity and Identity

Uddannelse

Kandidatuddannelse i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab

Kursusindhold
  • teori om krop, bevægelse og identitet/selvet med særligt fokus på begivenhedens og bevægelsens betydning for identitet/selvoplevelse
  • kvalitativ metode med teori og praksis moderne fænomenologisk- narrativ analyse med særlig vægt på at belyse oplevelsesbaseret viden om krops- og idrætskulturelle praksisformer og betydninger heraf for krop, identitet, kultur og virkelighed
  • Kroppens og idrættens billeder herunder også mulighed for at arbejde med fotografi, video, kunst
Målbeskrivelser

Den studerende skal opnå følgende:

Viden:

kvalitativ forskningsbaseret viden om krop, narrativitet og identitet.

Skal have viden om fagets praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå og anvende fagets teori og centrale metoder og redskaber.

Færdigheder:

Skal kunne arbejde med konkrete idrætsfaglige problemstillinger ved at arbejde med kvalitativ forskning i fænomenologisk, narrativ og performative praksis med udgangspunkt i konkrete praksisnære problemstillinger.

Kompetencer:

Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer.

Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med professionel tilgang.

Engel, L, Rønholt, H., Svendler Nielsen, C. Whinther, H. (2006) Bevægelsens Poetik - om den æstetiske dimension i bevægelse. København: Museum Tusculanums Forlag
 

Helth, P. & Fogh Kirkeby, O. (2007) Menneske& Leder – bliv den du er. København: Børsens Forlag ((kap 1, 4, 5, 6) 2013

 

Kirkeby, Ole FoghL20139Eventologien. Begivenhedsfilosofiens indhold og konsekvenser. Samfundslitteratur .

 

Kirkby, Ole Fogh (2013) Hvem er jeg. Om sjælens billeder. En lille bog om det man måske kan vide om sig selv. Gyldendal.

 

 

Sparkes, A.C. (2002) Telling tales in sport and physical activity: a qualitative journey. Champaign: Human Kinetics.

Bestået eller fulgt de to obligatoriske kurser i blok 1 og 2 på Humanistisk-Samfundsvidenskabelige kandidatuddannelse i idrætsvidenskab eller tilsvarende.
Forelæsninger, gruppeøvelser og studiebesøg.
Der indlægges én ekskursion til udvalgt relevnt begivenhed som udgangspunkt for en fænomenologisk-narrativ analyse.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Ekskursioner
  • 6
  • Forberedelse
  • 136
  • Forelæsninger
  • 24
  • Kollokvier
  • 24
  • Praktiske øvelser
  • 6
  • Vejledning
  • 9
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 40 min
Skriftlig aflevering, løbende under kurset
mundtlig eksamen (40 min. inkl.. votering) på baggrund af individuel synopsis med med selvvalgt problemformulering. Den mundtlige fremlæggelse og synopsis indgår med ligelig vægtning i vurderingen.
Synopsis må max fylde 5 normalsider á 2400 enheder
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen

Samme som ordinær eksamen. Hvis synopsis mangler skal den afleveres senest to uger inden tilmeldingsfristen til reeksamen lukker.

Kriterier for bedømmelse

Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:

 

  • Den studerende skal have forskningsbaseret viden om fagområdets praksis og centralt anvendt teori og metode inden for en fænomenologisk narrativ forskning.
  • Den studerende skal have overbevisende færdighed og kompetencer i at præsentere en udvalgt problemstilling gennem eksemplarisk udvalgte narrative og/eller performative forskningsfortællinger/​video.
  • Den studerende skal på overbevisende måede arbejde med fænomenologisk-narrativ analyse af en konkret idrætsfaglig problemstilling.
  • Opgaven skal fremstå som en helhed med fokus på sammenhænge mellem form-indhold baseret på kursets pensum samt udvalgt videnskabelig litteratur inden for det valgte tema.