NFOB14014U Råvarekvalitet

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Quality of Raw Food Materials

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i fødevarer og ernæring
Bacheloruddannelsen i husdyrvidenskab
Kandidatuddannelsen i Animal Science

Kursusindhold

Kurset omhandler råvarerne kød, mælk, korn, frugt, grøntsager og råvarer til vegetabilske olier. I kurset undervises der i råvarernes opbygning, kemiske sammensætning, ernæringsmæssige betydning og fysiske egenskaber - herunder tekstur.
Der lægges vægt på den kemiske sammensætning og struktur, samt egenskaberne af de enkelte bestanddele, således at der opnås en baggrund for at vurdere hvorledes disse påvirkes ved forskellige behandlinger.
I kurset får de studerende indsigt i, hvordan råvarernes kvalitet kan variere afhængig af genetisk oprindelse (race/sorter), produktionsforhold (fodring, slagtning, malkning, dyrkningsbetingelser, høst m.v.) og opbevaring, samt hvilke forskellige krav en råvare skal opfylde afhængigt af, hvad den skal anvendes til.
Der gives kendskab til, hvordan kvaliteten af udvalgte råvarer kan måles og vurderes gennem brug af vigtige analysemetoder i de praktiske øvelser.
Kurset bygger videre på undervisning omkring råvarekvalitet som afholdes i forbindelse med Fødevaregrundkurset (Blok 1).

Målbeskrivelser

 

Kursets hovedmålsætning er at give de studerende kendskab til kvaliteten af de enkelte råvarer og deres anvendelsesmuligheder. Dette omfatter viden om hvilke faktorer, der har indflydelse på kvaliteten af de enkelte råvarer, og hvilke kvalitetskrav, der stilles til de enkelte råvarer både til brug for fersk konsum og til videre forarbejdning.

Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:

Viden:
- Beskrive den anatomiske opbygning, struktur og kemiske sammensætning af de forskellige råvarer
- Redegøre for de kemiske og biokemiske ændringer som sker i råvarerne
- Udvise overblik over råvarernes ernæringsmæssige betydning
- Definere målemetoder til bestemmelse af kvaliteten af de væsentligste råvarer
- Kendskab til principper for bæredygtig produktion
- Udtrykke indgående viden om hvilke kvalitetskrav der stilles til de væsentligste råvarer

Færdigheder:
- Forklare sammenhængen mellem råvarens kvalitet og genetisk oprindelse, produktionsforhold, behandling og opbevaring 
- Anvende praktiske analysemetoder til bestemmelse af råvarens kvalitet
- Forklare principperne bag de anvendte analysemetoder

Kompetencer:
Efter gennemgang af kurset vil den studerende være i stand til:
- At vejlede og rådgive fødevareindustrien om kvalitet, anvendelse og opbevaring af råvarer.
- At beskrive hvordan en given råvare skal kvalitetsvurderes afhængigt af anvendelsen.
- At kende sammenhængen mellem den kvalitet, der kan ses, smages og måles, og de påvirkninger, som produktet har været udsat for.

 

Kompendiet: Kvalitet af Korn og Mel. Forfatter: Åse Hansen. Seneste udgave.

Derudover materiale som uploades på Absalon

Kompetencer svarende til Biokemi LKEB10077 og Fødevarekemi LLEA10273
Undervisningsformen består af forelæsninger med tilhørende opgaver og praktiske laboratorieøvelser. Der skal udarbejdes skriftlige rapporter på basis af øvelserne.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 4
  • Forberedelse
  • 119
  • Forelæsninger
  • 56
  • Vejledning
  • 3
  • Øvelser
  • 24
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
Den skriftlige prøve består af 4-6 overordnede spørgsmål med underspørgsmål.
Kurset er udtaget til ITX eksamen på Peter Bangs Vej
Krav til indstilling til eksamen

Alle øvelsesrapporter skal være godkendte.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt

OBS: Hvis eksamen afholdes på ITX, stiller ITX computer til rådighed. Egen computer, tablet eller mobiltelefon må IKKE medbringes. Lærebøger og noter medbringes i papirform eller på USB-stik.

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Reeksamen

Alle øvelsesrapporter kan genafleveres og skal være godkendt senest 2 uger før tilmelding til reeksamen.
Reeksamen er 4 timers skriftlig eksamen som beskrevet under den ordinære eksamen.

Kriterier for bedømmelse

Opfyldelse af målbeskrivelsen