NBIB14030U Cellebiologi for biokemikere

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cell Biology for Biochemists

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i biokemi

Kursusindhold

Undervisningen har som mål at 1) at bygge en konceptuel viden om de vigtigste processer i cellebiologi og 2) integrere, konsolidere og udvide den viden der er opnået i de tidligere kurser (Grundlæggende biovidenskab, Organisk kemi, Biokemi, Molekylærbiologi, Genetik og Bioteknologi, Proteinvidenskab og Enzymteknologi, Statistik). Kurset fokuserer på de molekylære aspekter af cellebiologi og reguleringen af de cellulære aktiviteter vha signaleringsprocesser. Der vil blive lagt særlig vægt på en systembiologisk tilgang til at studere cellebiologi samt at lære de studerende hvordan signalerings- netværk og -cross-talk virker og hvordan de kan studeres. “Omics” teknologier til at studere genomer, proteomer, interactomer and transcriptomer vil udgøre en central del. De studerende forventes at tage aktiv del i undervisningen både gennem præsentationer og diskusion af original litteratur og skriftlige opgaver.

Målbeskrivelser

Viden:

De studerende skal kunne forstå og redegøre for:

  • Cellens arkitektur, herunder struktur og funktion af intracellulære organeller
  • Centrale cellebiologiske teknikker såsom visualisering af celler og deres organeller, fluorescens teknologier, cellefraktionering ved centrifugering, kultivering af celler, og anvendelse af modelorganismer i cellebiologi (f.eks. C. elegans og mus)
  • Struktur og funktion af cytoskelettet og den ekstracellulære matrix og deres rolle i cellemigration
  • Hvordan cellecyklus fungerer og er reguleret. Hvordan celler deler sig, aktiverer apoptose og autofagi
  • Hvordan væv bestående af flere celletyper er organiseret
  • Hvordan celle-celle interaktioner fungerer i normale og patologiske situationer med eksempler fra immunologi og cancer biologi (cell adhesion, celle-celle junctions, invasion)
  • Transport af molekyler over plasmamembranen (ion transport, endo- og exocytose)
  • Det endomembrane system – vesikel transport: principperne bag protein lokalisering herunder signaler og mekanismer, der styrer transporten af et protein til dets cellulære destination
  • Generelle principper for signal transduktion: amplitude, varighed og frekvens af signaler, samt amplifikation, lokalisering og dynamikken af signaler, som påvirker cellulære processer
  • Hvordan signaler, der starter ved plasmamembranen, kan føre til ændringer i gen ekspression via en signaleringskaskade illustreret ved udvalgte eksempler (f.eks. insulin). Herunder signal transduktion via tyrosin kinase receptorer, G protein aktivering og calcium gradienter
  • Hvordan bioinformatik kan anvendes i cellebiologi (cellulomics) herunder anvendelse af high-throughput mikroskopi til analyse af cellulære fænotyper og analyse af komplekser data sæt, (IT-kat: 2, 4)


Færdigheder:

De studerende skal kunne:

  • læse og forstå artikler i biokemiske tidsskrifter
  • præsentere og diskutere biokemisk faglitteratur
  • forklare cellebiologiske processer
  • bruge viden til at løse teoretiske problemer
  • anvende viden til at udføre mindre, teoretiske projekter
  • vurdere projekter, som andre studerende har lavet
  • beskrive og formulere biokemiske problemstillinger i videnskabelig sammenhæng
  • arbejde både selvstændigt og i gruppesammenhæng med biokemiske problemstillinger
  • benytte almindeligt udbredt software samt moderne informationsteknologi til biokemisk arbejde (IT-kat: 1, 2)


Kompetencer:

De studerende skal kunne:

  • forstå, diskutere og evaluere cellebiologiske tekster
  • formidle, skriftligt og mundtligt, faglige problemstillinger under anvendelse af fagligt korrekt terminologi (IT-kat: 3)
  • udføre, afrapportere og præsentere teoretiske projekter
  • være i stand til at vurdere og koordinere viden fra de forskellige emner gennemgået i kurset
Kurserne Grundlæggende biovidenskab, Organisk kemi, Biokemi, Molekylærbiologi, genetik og bioteknologi, Proteinvidenskab og enzymteknologi, Statistik
Forelæsninger, projektarbejde, øvelser, e-læring og teoretiske øvelser
Enkelte forelæsninger kan være på engelsk.
Fordelingen på eksaminatoriehold vil blive annonceret på kursets hjemmeside.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 3
  • E-læring
  • 10
  • Forberedelse
  • 118
  • Forelæsninger
  • 21
  • Projektarbejde
  • 12
  • Teoretiske øvelser
  • 42
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 3 timer med opsyn.
Kurset er udtaget til ITX-eksamen på Peter Bangs Vej.
Krav til indstilling til eksamen

Alle rapporter skal være godkendt af underviserne.
Er kravet ikke opfyldt, skal alle rapporter være afleveret senest to uger, inden tilmeldingsperioden til reeksamen slutter. Rapporterne skal være godkendt inden reeksamen.

Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende på overbevisende måde opfylde de beskrevne mål for viden, færdigheder og kompetencer i feltet "Målbeskrivelser".