NBIA10022U Belastning, transport og modellering af forurening i vandmiljøet (Vandforurening)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Loading, Transport and Modelling of Pollutants in Aquatic Environments (Vandforurening)

Uddannelse

Bacheloruddannelsen i biologi

Kursusindhold

Undersøgelser af udvalgte forurenende stoffers kilder, transport og omsætning gennem feltprøvetagning, laboratorieanalyser, laboratorieeksperimenter og computersimuleringer.

Målbeskrivelser

Viden:
Målet er at give de studerende viden om prøvetagning, kemiske analyser, resultatbearbejdning, resultatvurdering og matematisk modellering i forbindelse med belastning, transport og omsætning af forurenende stoffer i vandmiljøet.

At demonstrere grundlæggende viden indenfor:

  • økologien og de væsentligste miljømæssige forhold i søer og vandløb
  • effekterne af næringsstoftilførsel til søer, samt effekterne af organisk belastning i vandløb
  • de gængse metoder til måling af fysisk-kemiske variable og indsamling af prøver på ferskvandslokaliteter
  • analyse af den biologiske samfundstruktur og stofomsætning på et funktionelt niveau


Færdigheder:
Den studerende vil kunne:

  • opstille program for undersøgelse af belastning, transport, omsætning og modellering af forskellige stoffer (næringssalte, organisk stof) i udvalgte vandmiljøer (vandløb, søer, rensningsanlæg)
  • tilrettelægge et realistisk prøvetagningsprogram med tilhørende logistik
  • gennemføre laboratorieanalyser under vejledning
  • gennemføre laboratorie- og felteksperimenter under vejledning
  • gennemføre beregninger på felt- og laboratoriedata suppleret med indhentede oplysninger fra litteraturen evt. med anvendelse af geografisk information
  • under vejledning kunne anvende simuleringsprogrammet STELLA til at kunne opstille scenarier
  • afrapportere og fremlægge resultaterne på kritisk vis


Kompetencer:
Undervisningen lægger vægt på, at den studerende lærer at:

  • planlægge/strukturere felt og laboratoriearbejde.
  • alt lige fra planlægning til prøvetagning, beregning, moddelering og diskussion.
  • udføre selvtænkende arbejde - selvvurdering
  • udføre tværfagligt samarbejde mellem studerende fra forskellige studieretninger
7 dages internat/feltkursus i Silkeborg + en introduktionsforelæsning (i København) med tilhørende øvelse i ugen op til kurset.
Der er egenbetaling for ophold og fortæring under internatkurset, samt betaling for transport til og fra feltstationen i Silkeborg.
  • Kategori
  • Timer
  • Ekskursioner
  • 10
  • Forberedelse
  • 77
  • Forelæsninger
  • 14
  • Praktiske øvelser
  • 60
  • Projektarbejde
  • 35
  • Teoretiske øvelser
  • 10
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min. uden forberedelse
Den mundtlige prøve foregår med fremlæggelse gruppevis, men med individuel bedømmelse. Prøven tager udgangspunkt i en kort rapport, der diskuterer alle indsamlede resultater. Rapporten udarbejdes umiddelbart efter internatkurset.
Krav til indstilling til eksamen

80% kursusdeltagelse samt opfyldelse af de under ”Målbeskrivelser” beskrevne mål.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Reeksamen

Ny mundtlig (individuel) fremlæggelse på baggrund af ny eller revideret rapport.

Hvis kravet om 80% fremmøde ikke er opfyldt, skal den studerende følge kurset igen det kommende studieår.

Kriterier for bedømmelse

80% kursusdeltagelse samt opfyldelse af de under ”Målbeskrivelser” beskrevne mål.