LSLS10047U Natur- og landskabspleje
Nature and Landscape Management
* Introduktion til naturpleje
Eksempler på opgaver der er relevante for en skov- og
landskabingeniør.
Afgrænsning af fagområdet
Opstilling af målsætninger
* Plejemetoder
Gennemgang af forskellige plejemetoder
Græsning: de forskellige dyr og deres plejebehov, potentiale
(herunder græsningsmønstre) , begrænsninger, fordele og ulemper
Slåning: De forskellige maskiner, deres potentiale, begrænsninger,
fordele og ulemper. Samt afbrænding, rydning og andre metoder.
* Pleje af lysåbne naturtyper
Gennemgang af status-mål-midler for de mest almindelige naturtyper
(ferskeenge, moser, heder, overdrev, klitter og strandenge).
Bæredygtig naturpleje, hvor de økologiske hensyn vejer tungt.
Plejeplanlægning, udførsel og konsekvensvurdering.
* Landskabsanalyser
Udarbejdelse af statusvurdering over et givet område, med henblik
på overblik (administrativt, biologisk og historisk). Indsigt i
befolkningen ønsker til naturen, samt klarlægge arealets
potentiale.
* Pleje af vandløb
Statusvurdering for vandløbene
Vandløbsmålsætninger
Fysiske forhold i vandløbene
* Bekæmpelse af invasive arter
Fokus på landskabsukrudt, deres udbredelse og metoder til
begrænsning og bekæmpelse.
* Natur fremmende tiltag i det åbne land
Plantning, renholdelse og vedligeholdelse af læhegn, vildt- og
skjulebeplantninger. Plantearter og økonomi.
Barjordsstriber, insektvolde, græsstriber mv.
* Biologisk mangfoldighed i skoven
Gennemgang af de væsentlige faktorer hvis mangfoldigheden skal
øges i skoven
Den studerende skal med udgangspunkt i terrestriske
naturarealer, søer og vandløb kunne:
• beskrive og vurdere tilstanden
• redegøre for natur- og rekreativtpotentiale
• opstille forskellige relevante målsætninger under hensyntagen til
økonomiske, økologiske, juridiske og sociologiske interesser
• anvise forskellige plejetiltag, der fører til målopfyldelse
• vurdere konsekvenserne af målopfyldelse og metodevalg
Formålene indebærer, at den studerende på et givet dansk naturareal
kan:
Viden:
- identificere og navngive danske naturtyper og deres
underinddeling i henhold til botaniske og juridiske gældende
termologier.
- beskrive den nuværende tilstand med vægt på biologiske, fysiske,
rekreative og samfundsmæssige værdier.
- beskrive mulighederne for rekreative anlæg på baggrund af
befolkningens ønsker til naturen.
- beskrive drifts- og plejemetoder, med hovedvægt på græsning,
maskinløsninger, termiske indgreb, der kan føre til målopfyldelse.
Redegøre for forskellige plejemetoders fordele og ulemper.
Færdigheder:
- definere status og opstille målsætninger på baggrund af
vegetations- og faunasammensætningen under hensyntagen til de
overordnede politiske og økonomiske rammer.
- anvende fysisk indeks til vurderingen af forholdene i vandløb.
- udvise overblik over forskellige praktiske begrænsninger i
forbindelse med driftsanvisninger med henblik på beliggenhed,
fugtighed, terrænformer.
- reflektere over de enkelte plejemetoders egnethed herunder
redegøre for metodevalg og konsekvenser samt opstille og
argumentere for alternative metoder.
- reflektere over betydningen af pleje tidspunktet, samt hvordan
resultatet påvirkes af tidspunktet for udførelsen.
Kompetencer:
- vurdere arealets egnethed som habitat for dyre og plantearter.
- vurdere arealets egnethed med henblik på forskellige rekreative
anvendelsesmuligheder.
- håndtere og prioritere blandt forskellige interesser.
- ræsonnere sig frem til den optimale målsætning herunder forklare
styrker og svagheder ved metodevalget.
- sammenligne og diskutere forskellige drifts- og plejemetoder der
kan føre til målopfyldelse.
- vælge det optimale tidspunkt for pleje, drifts eller
bekæmpelsestiltag under en given målsætning.
- diskutere og udvælge optimale plejemetoder og tidspunkt for et
konkret areal.
- udarbejde pleje- eller restaureringsanvisninger.
- diskuterer og argumentere for metodevalg og konsekvenser.
- igangsætte og overvåge pleje, regulerings og restaureringsopgaver
der fører til målopfyldelse.
- forudsige hvornår og i hvilket omfang specialkompetencerne bør
inddrages.
Der vil være tværgående aktiviteter med Skovdyrkning.
I kurset indgår to studieture af fire-fem dages varighed.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 23
- Ekskursioner
- 86
- Forberedelse
- 173
- Forelæsninger
- 30
- Praktiske øvelser
- 96
- I alt
- 408
Er du ikke indskrevet på
professionsbacheloruddannelse kontakt
pcj@ign.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, ca. 45 minEksamen foregår i felten.
Der må påregnes egen transport til eksamensarealet. - Krav til indstilling til eksamen
- Under kurset udarbejdes obligatoriske opgaver, der skal godkendes af underviseren
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10047U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- C og CDer vil være et til to internatforløb af op til en uges varighed hver.
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Professionsbachelorstudienævn SCIENCE
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Anna Gudrun Worm (agwo@ign.ku.dk)
Undervisere
Anna Worm