LSLS10039U Ledelse og organisation
Human Resource Management
Have- Parkingeniør
Organisationsteori:
- Hvad er organisation og organisationsteori (analyseniveauer,
systemmodeller, empiriske og normative formål)
- Formel struktur (formel og uformel struktur, bureaukratisk
struktur, organisationsformer, centralisering og decentralisering,
projektorganisationen, organisationsudformning)
- Organisationsform og omverden (åbne systemer, empiriske
undersøgelser, omverdenstyper og organisationstyper, netværk)
- Grupper og uformel struktur (hvad er en gruppe, forskellige typer
af grupper, gruppens sociale system gruppens sociale struktur,
selvstyrende arbejdsgrupper, effektive grupper og teams)
- Organisationskultur (begrebet organisationskultur,
organisationskulturens funktioner, ændring af kulturen metoder til
kortlægning af kulturen)
- Anvendelse af organisationskultur (kulturpåvirkende faktorer,
omgivelserne, virksomhedstyper, virksomhedens egenart,
medarbejdernes egenart, kultur og ledelse, kultur og lederstil)
- Beslutningsprocesser (beslutning som proces, rationel adfærd som
idealtype, organiseret anarki og politiske processer, psykologiske
mekanismer)
- Strategi og strategiskeprocesser (strategi og forandringer, fra
langtidsplanlægning til strategisk ledelse strategiarbejdets
organisering, formelle og uformelle systemer, analysefasen,
anvendelsen af mål mål og kontrol)
- Forandring, omstilling og fornyelse
Personaleforhold:
- arbejdsmarkedsforhold
Ledelse:
- Magt
- Konflikter
- Ledelsesmodeller
- Ledelses i praksis
- Risiko og risikoadfærd
- Lean ledelse
- Offentlig ledelse
Målbeskrivelse
Formålet med kurset er, at den studerende
1)opnår indsigt i og forståelse for samspillet mellem individ,
gruppe og organisation, således at den studerende i sit
efterfølgende virke kan indgå i ledelses- og samarbejdsmæssige
sammenhænge både i den daglige drift, og når der skal arbejdes med
udvikling af organisationer og arbejdsprocesser
2)opnår indsigt i og forståelse for ledelsesformer,
forandringsredskaber og personaleforhold og deres betydning for
vedkommendes virke som leder/specialist (rådgiver)
Formålene indebærer, at den studerende kan
Viden:
- med udgangspunkt i teorien/teorierne - identificere,
navngive, definere og beskrive praktiske problemstillinger inden
for fagets områder, herunder samspillet mellem individ, gruppe og
organisation, sammenhængen mellem organisationer og deres omverden
samt organisationers rolle i samfundet
- demonstrere overblik over mulige løsninger på problemstillinger
inden for fagets områder
- sammenfatte problemstillinger inden for fagets områder
- forstå, at der ikke nødvendigvis kun findes én løsning på givne
problemstillinger
- demonstrere evne til at reflektere over mulige løsninger på
problemstillinger inden for fagets områder
Færdigheder:
- analysere problemstillinger inden for fagets områder
- anvende teorien/teorierne i sin analyse af de givne
problemstillinger
- sammenligne effekten af anvendelsen af forskellige teorier på de
givne problemstillinger
- forklare den/de teorier, der anvendes på de givne
problemstillinger
- diagnosticere problemstillinger inden for fagets områder
- vurdere forskellige mulige løsninger på de givne
problemstillinger
- vælge mellem forskellige mulige løsninger på de givne
problemstillinger og begrunde det/de trufne valg
- formidle mulige løsninger på problemstillinger inden for fagets
områder til overordnede, fagfæller, andre kolleger, underordnede,
myndigheder, samarbejdspartnere og brugere
- kommunikere om mulige løsninger på problemstillinger inden for
fagets områder med såvel overordnede, kolleger/fagfæller,
underordnede og myndigheder, som med samarbejdspartnere og brugere
uanset deres faglige forudsætninger
Kompetencer:
- generalisere ud fra konkrete problemstillinger, diskutere
forskellige løsningsmuligheder, forklare og perspektivere de valgte
løsningsmuligheder og anvende (overføre) de indvundne erfaringer på
andre/nye (og evt. ukendte) problemstillinger
- samarbejde med fagfæller og tværfagligt om løsning af
problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- styre løsning af problemstillinger inden for fagets og
tilgrænsende områder
- på eget initiativ igangsætte løsning af problemstillinger inden
for fagets og tilgrænsende områder
- tage selvstændigt ansvar for løsning af problemstillinger inden
for fagets og tilgrænsende områder
- arbejde selvstændigt med løsning af problemstillinger inden for
fagets og tilgrænsende områder
- indgå i arbejdsgrupper/(projekter) om løsning af
problemstillinger inden for fagets og tilgrænsende områder
- reflektere over de etiske rammer for anvendelsen af fagets
teori/teorier
Litteratur er overvejende engelsksproget
Litteraturliste uploades på Absalon
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Forberedelse
- 190
- Forelæsninger
- 100
- Projektarbejde
- 28
- Teoretiske øvelser
- 90
- I alt
- 412
Er du ikke indskrevet på professionsbacheloruddannelse
kontakt pcj@ign.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøveSkriftlig prøveDer afleveres en synopsis, som danner grundlag for den mundtlige gruppeeksamen. Både den mundtlige eksamensfremlæggelse og synopsis indgår i bedømmelsen.
- Krav til indstilling til eksamen
- Rettidig aflevering af synopsis.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10039U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Professionsbachelorstudienævn SCIENCE
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Michael Hasse Schacht (mhsc@ign.ku.dk)