LSLS10038U Økologi
Ecology
Kurset giver en grundlæggende kendskab til:
Økosystemer (begreber og processer)
Jordbundslære
Planteanatomi og -fysiologi
Plantekendskab og plantemorfologi
Planteøkologi
Vegetationsøkologi: Naturtyper og plantesamfund
Insekter og svampe: Som skadevoldere og nytteorganismer i
økosystemer
Menneskets direkte og indirekte virkninger på naturen
(luftforurening med kvælstof, forurening af ferske områder med
kvælstof og fosfor)
Klima og CO2
Formålet med kurset er, at den studerende med udgangspunkt i
skove, søer, vandløb og terrestriske naturtyper i det åbne land kan
analysere et økosystem med henblik på en bæredygtig forvaltning.
Terrestriske naturtyper i det åbne land: Moser (kær og højmoser),
ferske enge, strandenge, græsland (græs-urte-vegetation, herunder
overdrev), heder, klitter (kystkltter og indlandsklitter),
småbiotoper i agerlandet.
Formålet indebærer, at den studerende på et givet naturareal kan
Viden:
• beskrive elementerne og forklare væsentlige processer i
økosystemet igennem iagttagelse og under anvendelse af de
økologiske begreber
• beskrive og forklare relevante menneskelige påvirkninger af
naturtyperne
Færdigheder:
• artsbestemme urter, buske og vedplanter med henblik på at
beskrive og identificere naturtyper, herunder plantesamfund og
coenokliner
• forklare planternes vækstfaktorer med vægt på lys, vand, varme,
næring og vind
• forklare de økologiske forhold der betinger planternes udbredelse
og tilpasninger til voksestedet
• udvælge og forklare forskelle i plantemorfologiske og –
anatomiske tilpasninger til biotoper med vægt på rod, stængel,
blade, blomst, frugt
• udvælge et antal insektarter , der er karakteristiske for
naturtypen, bestemme arterne til minimum orden/familie og beskrive
deres biologi og betydning for økosystemet
• identificere et antal skadeinsekter og skadesvampe samt beskrive
deres levevis, skadebillede, betydning i økosystemet og mulige
modforanstaltninger
• udtage nødvendige kvalitative jordprøver for at beskrive
naturtypen med vægt på jordens struktur, tekstur, luft/vandforhold,
næringsbindende evne, jordbundsprofil og jordbundsdannende
processer
• forklare stofkredsløbene for kvælstof og fosfor samt påpege
eventuelle ubalancer og angive mulige årsager til ubalancerne med
henblik på at forstå de økologiske konsekvenser for økosystemet
• forklare de økologiske faktorer, der betinger dyr og planters
overlevelses- og spredningsmuligheder i det åbne land
• give en plausibel forklaring på den givne lokalitets opståen og
udvikling med vægt på sen- og postglaciale processer/
istidslandskabet og endogene processer
Kompetencer:
• analysere naturarealet med henblik på vegetationsudviklingen
• forklare de processer, der påvirker vegetationsudvikling med
henblik på at kunne fastholde bestemte vegetationstyper og
plantesamfund
• identificere de edafiske, klimatiske og biotiske faktorer, der
påvirker en given lokalitets flora og fauna, relatere disse
faktorer til hinanden og vise sammenhængende lokalitetsforståelse
• analysere og vurdere økologiske konsekvenser af konkrete indgreb
og tiltag
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 60
- Forberedelse
- 214
- Forelæsninger
- 64
- Praktiske øvelser
- 50
- Projektarbejde
- 20
- I alt
- 408
Er du ikke indskrevet på
en professionsbacheloruddannelse kontakt
pcj@ign.ku.dk
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minTo uger inden eksamen udleveres et projektområde. I grupper analyseres området med henblik at:
• analysere vegetationsudviklingen
• analysere jordbundsforholdene og sætte dem ind i en økologisk sammenhæng
• forklare de processer, der påvirker vegetationsudvikling med henblik på at kunne fastholde bestemte vegetationstyper og plantesamfund (plagioklimaks)
• identificere de edafiske, klimatiske og biotiske faktorer, der påvirker en given lokalitets flora og fauna, relatere disse faktorer til hinanden og vise sammenhængende lokalitetsforståelse
• analysere og vurdere økologiske konsekvenser af konkrete indgreb og tiltag
De forskellige analyser præsenteres på en planche, som danner baggrund for en mundtligt præsentation og eksamination. - Krav til indstilling til eksamen
- Aflevering og godkendelse af 3 obligatoriske opgaver: Herbarium, jordbund og insekter
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- Prøveformen på reeksamen kan afvige fra den ordinære eksamen.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LSLS10038U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Professionsbachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Professionsbachelorstudienævn SCIENCE
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Jane Kongstad Nielsen (jkop@ign.ku.dk)
Undervisere
Jane Kongstad Nielsen
Rasmus Halfdan Jørgensen