LNAB10085U Byplan - Strategi
Urban Planning - Strategies
Dette kursus tilrettelægges i samarbejde med kurset
Byplan–projekt. Begge kurser handler om kommuneplanlægning, fra den
overordnede kommuneplan og kommunale udviklingsstrategier til
projekter, bebyggelses- og lokalplaner. De to kurser gennemføres i
samarbejde med en dansk provinskommune med det formål at kombinere
undervisning i teori og metode med studier i felten og udvikling af
egne færdigheder i praksis. Under kurset skal de studerende
analysere kommunale planproblemer på forskellige niveauer,
bibringes en forståelse for de rammer, planlægningen virker under,
og selv arbejde med løsning af planlægningsopgaver.
Landskabsarkitektoniske kompetencer udvikles i arbejdet med
byplanopgaver gennem et fokus på rumlig helhedsopfattelse og
rumlige helhedsløsninger. Kurserne handler således om: hvorfor,
hvordan og under hvilke vilkår, man planlægger - fra det
strategiske niveau til formgivning af bebyggelser.
Hovedvægten i kurset Byplan-strategi lægges på planer og projekter,
som kommunerne anvender til at tackle nye udviklingstræk i
omverdenen og til at realisere ideer og mål for kommunens
udvikling. Vi ser på skiftende udviklingstræk i en dansk kommune,
dens rolle og identitet og de mål og visioner den sætter i
samarbejde med institutioner, virksomheder og borgere om kommunens
udvikling. Forståelsen for planlægningsproblemer og planløsninger
trænes, og rammer og værktøjer i den kommunale planlægning
introduceres.
Sideløbende gennemføres øvelser med analyser og egne
løsningsforslag til rammer for detailplanlægning og projekter.
Kurset er tilrettelagt således, at det retter sig mod praksis i
såvel den offentlige som i den private sektor.
Kurset bygger videre på kurset Plan og Design og afvikles i samspil
med det umiddelbart forudgående kursus Byanalyse og det parallelt
løbende kursus om Miljø- og Planlovgivningen.
Kurset Byplan-projekt kan med fordel tages i forlængelse af
Byplan-strategi.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- redegøre for det danske planlægningssystems opbygning, principper
og vigtigste virkemidler
- redegøre for hovedelementerne i strategisk planlægning
- redegøre for hovedtrækkene i den danske plantradition
Færdigheder:
- reflektere over planlæggerens rolle, opgaver og muligheder
- reflektere over i hvilke situationer man anvender
udviklingsstrategier, planer og projekter
- foretage relevante analyser af en kommunes relationer til
omverdenen og centrale planproblemstillinger
Kompetencer:
- beskrive en planlægningssituation, udpege dens centrale
problemstillinger og fremkomme med løsningsforslag baseret på
landskabsarkitektens faglighed.
Gårdmand, Arne (1993): Dansk Byplanlægning 1938-92
Kommunalt planmateriale
Diverse vejledninger fra ministerier
Udvalgte artikler og uddrag fra bøger, som bekendtgøres under
kurset
- Kategori
- Timer
- Ekskursioner
- 36
- Forberedelse
- 88
- Forelæsninger
- 24
- Projektarbejde
- 58
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 min---
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Den studerende skal kunne:
Viden:
- redegøre for det danske planlægningssystems opbygning, principper
og vigtigste virkemidler
- redegøre for hovedelementerne i strategisk planlægning
- redegøre for hovedtrækkene i den danske plantradition
Færdigheder:
- reflektere over planlæggerens rolle, opgaver og muligheder
- reflektere over i hvilke situationer man anvender
udviklingsstrategier, planer og projekter
- foretage relevante analyser af en kommunes relationer til
omverdenen og centrale planproblemstillinger
Kompetencer:
- beskrive en planlægningssituation, udpege dens centrale
problemstillinger og fremkomme med løsningsforslag baseret på
landskabsarkitektens faglighed.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LNAB10085U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C
- Kursuskapacitet
- På grund af den intensive tegnebordsvejledning begrænses deltagerantallet til max 45.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Niels Boje Groth (3-71656a436c6a71316e7831676e)