LBIB10127U Dyrs og planters diversitet
Diversity of Animals and Plants
Bacheloruddannelsen i naturressourcer
Bacheloruddannelsen i biologi-bioteknologi
Kurset giver den nødvendige baggrundsviden for alle, der
efterfølgende skal beskæftige sig med levende organismer i
forskellige sammenhænge. Kurset giver et overblik over de levende
organismers formvariation og præsenterer og karakteriserer de store
organismegrupper. De principielle forskelle på Eubakterier, Archaea
og Eukaryoter fremlægges. Ligeledes præsenteres de store grupper
indenfor Eukaryoter, f.eks. Alge-grupper, Svampe, Dyr og Planter.
Derefter fokuseres på udvalgte grupper indenfor Dyr og Planter, der
bliver brugt som udgangspunkt for en gennemgang af morfologi og
artskendskab. De vigtigste morfologiske begreber samt analyse af
sammenhænge mellem organismers struktur, form og funktion bliver
gennemgået og afprøvet ved teoretiske og praktiske øvelser samt på
ekskursioner. På ekskursionerne vil kurset koble tilbage til de
økologiske grundprincipper, der er behandlet i kurset
Naturressourcer og Økologi. Indenfor nogle få udvalgte grupper af
Planter og Dyr får de studerende mulighed for at gå i dybden og få
en indgående forståelse af systematik, slægtskabsforhold og arter i
disse grupper. Indenfor planter fokuseres der på frøplanter; og
seks plantefamilier, der indeholder vigtige kulturplanter vil
således blive gennemgået i detaljer. Indenfor dyr lægges vægt på
hvirveldyr, samt insekter og andre hvirvelløse dyr af relevans for
menneskepåvirkede systemer. De grundlæggende principper for
navngivning af organismer fremlægges og diskuteres. Såvel klassiske
metoder til karakterisering af organismer baseret på variation
indenfor anatomi, morfologi og kromosomtal, som moderne metoder
baseret på molekylærbiologisk variation vil blive præsenteret.
Sammenhængen mellem fylogenier (slægtskabstræer) og klassifikation
vil tillige blive gennemgået og afprøvet ved øvelser.
Studerende opnår færdigheder i at bruge bestemmelsesnøgler til
danske plantearter og insektordener og vil kunne identificere alle
danske plantearter og de væsentligste insektordener. Der bliver
lagt særlig vægt på planter og insektarter, der er relevante
indenfor skovbrug, landbrug, havebrug samt andre menneskepåvirkede
systemer.
Efter kurset, skal den studerende være i stand til at kunne:
Viden
Udvise overblik over slægtskabsforhold og forskelle mellem de store
grupper af levende organismer.
Forklare et begrænset antal begreber indenfor konstruktion af
slægtskabstræer (fylogenier).
Referere regler for navngivning af organismer.
Beskrive begreber indenfor dyre- og plantemorfologi.
Beskrive seks danske kulturplante-familier.
Beskrive vigtigste danske insektordener.
Identificere et begrænset antal kulturplanter og dyr.
Anvende identifikationsværktøj til danske planter og insekter
Færdigheder
Formidle viden om morfologi og artsbestemmelse.
Analysere sammenhænge mellem organismers struktur, form, funktion
og klassifikation.
Forklare regler for navngivning af organismer.
Vurdere sammenhængen mellem klassifikation og fylogenier
(slægtskabstræer).
Analysere seks danske kulturplante-familier og indgående forklare
deres morfologi, arter og systematik.
Forklare livscykler for Blomsterplanter og Nåletræer.
Analysere vigtigste danske insektordener.
Korrekt bestemme alle danske plantearter og væsentligste danske
insektordener ved hjælp af "Dansk Flora" og
"Simplificeret nøgle til bestemmelse af de vigtigste
landlevende insektordener"
Kompetencer
Vurdere og anvende bestemmelsesnøgler til danske plantearter og
insektordener
Diskutere betydningen af korrekt bestemmelse af organismer i
forhold til anvendelse og niveau.
Asmussen-Lange, C.B. og Lange, C. 2010. Levende Verden -
introduktion til livets evolution og klassifikation.
Frederiksen S, Rasmussen F.N., Seberg O. 2006. Dansk Flora.
Gyldendal.
Jacobsen N. og Jensen, J. 2005. Systematisk Botanik. Biofolia.
(uddrag af bogen).
Lange, C.B.A. og Jacobsen, N. 2010. Biologisk Nomenklatur.
Litteratur mht. hvirveldyr meddeles før kursusstart
Sømme, L. 1999: Hvirvelløse Dyr. Fotokopi af bog.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 18
- Ekskursioner
- 14
- Forberedelse
- 80
- Forelæsninger
- 42
- Praktiske øvelser
- 28
- Projektarbejde
- 18
- Teoretiske øvelser
- 6
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
Den første del af eksamen (2,5 timer) er uden hjælpemidler. Her testes evnen til at anvende den viden, der er opnået under kurset. I den anden del (1,5 timer) testes studerende i at bestemme insekter og planter. Disse insekter og planter uddeles af de kursusansvarlige, når der er gået 2 timer af eksamen. Bestemmelsesnøgler og dissektionsbestik må bruges som hjælpemidler til denne del. - Krav til indstilling til eksamen
Ingen.
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
Dansk Flora. Frederiksen et al. 2006. Gyldendal. Nøgle til insektbestemmelse. Kopier af L. Sømme Kompendium. Dissektionsbestik.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Én intern bedømmer
- Reeksamen
Ved 10 eller færre tilmeldte til reeksamen vil eksamensformen være mundtlig eksamination.
Kriterier for bedømmelse
Eksamensbesvarelserne vil blive bedømt på baggrund af opfyldelse af målbeskrivelsen.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LBIB10127U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 4
- Skemagruppe
- B
- Kursuskapacitet
- Ingen begrænsninger.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Naturressourcer og Miljø
Udbydende institut
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
Kursusansvarlige
- Conny Bruun Asmussen Lange (3-6975744676726b7434717b346a71)
- Jørgen Eilenberg (3-706b6f4676726b7434717b346a71)
Undervisere
Nicolai Vitt Meyling
Jan Odderskov Martin