HTEÅ00651U ÅU TEA Fordybelsemne - Kropslige kompetencer i de kreative fag (Efterår 15)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

ÅU TEA Individual Project -Bodily Competences in Creative education

Kursusindhold

Kropslige kompetencer i de kreative fag

Formål:

Formålet med kurset er at styrke deltagernes kropslige og analytiske kompetence til at bruge krop og bevægelse kreativt i undervisningsprocesser. Gennem arbejde med bevægelsesimprovisation, sansning, komposition, rammesætning og refleksion over vores egne tilgange og metoder skal vi udvikle en kropslig forståelse for materialet. Det skal styrke kompetencen til at tage udgangspunkt i omstændighederne ved en given undervisningskontekst og anvende improvisation som middel og greb. Med det skal vi undersøge, hvordan man kan bruge kroppen som materiale i kreative processer. Gennem teori og analyse skal vi diskutere, hvordan man på den mest konstruktive måde kan bruge kroppen bevidst i den kreative proces. Vi inddrager deltagernes egne erfaringer og laver en fælles materialebank med øvelser og ny inspiration, som man kan inddrage i sin egen undervisning.

 

Indhold:

Kurset sætter kroppen og dens udtryk på skemaet. Fra både en praktisk og teoretisk vinkel skal vi undersøge, hvordan man kan bruge kroppens bevægelser og udtryk som indhold og materiale i en undervisningssammenhæng og forskellige former for processer. Vi tager udgangspunkt i skuespilteknikken ”Viewpoints” som metode til at sætte rammen om vores arbejde, og vi inddrager andre bevægelsesmetoder til at stimulere bevægelse og sansning i hele kroppen. Gennem fem tematiske indgangsvinkler - kompleksitet, sprog, rum, tid og erfaring - undersøger vi, hvordan man mest konstruktivt imødegår arbejdet med kroppen som udtryk.

 

Teori:

Ulla Thøgersen: Merleau-Pontys fænomenologi, 2004

Susanne Ravn: Med kroppen som materiale, 2001

Mark Johnson: The Meaning of the Body, 2007

George Lakoff, Mark Johnson: Hverdagens metaforer, 2002

Helle Winther: Fodfæste og himmelkys, 2014

Edward Casey: How to Get from Space to Place in Fairly Short Stretch of Time, 2010

Erika Fisher-Lichte: Sense and Sensation, 2008

Uwe Geist: Poetik og kompleksitet, 1999

Gunn Engelsrud: Hvad er krop, 2007

Charlotte Svendler Nielsen: Ind i bevægelsen, 2008

Donald Schön: Fra teknisk rationalitet til refleksion-i-handling, 2001

John Cowan: On becoming an Innovative University Teacher, 1998

Smith og Dean: Practice-led Reseach and Research-led Practice in the Creative Arts, 2010

Sanford Meisner: On Acting, 1987

Anne Bogart og Tina Landau: The Viewpoints Book, 2012

Ian McKenzie: The Efficacy of Cultural Performance, 2001

m.fl.

Arbejdsformer:

Vi veksler mellem praksisøvelser, gruppearbejde og fælles refleksion og analyse. Vi tager udgangspunkt i kroppen - i det praktiske arbejde på gulvet - for herefter at formulere en overordnet fælles bevidsthed om, hvad arbejdet med kroppen styrker i undervisningen, hvordan man kan inddrage kroppen forskelligt og tage udgangspunkt i dens bevægelser og performative karakter.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 42
  • I alt
  • 42
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Andet
Se studieordning