HMVB01592U Musikvidenskab: Musikvidenskabeligt emne med analyse: Jazz som evolutionær bevægelse og historie af improvisationspraksis

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

This course is not available in english

Uddannelse

Musikvidenskab BA2012, KA2013 Gymnasierettet tilvalg

Kursusindhold

Kurset udbydes på parallelle, relaterede hold i dels musikhistoriske emner og dels analyse med koordination af tilrettelæggelse og indhold.

På kurset arbejdes der kritisk med jazzhistorie og der fokuseres på den konstruktion jazzhistorien er samtidig med, at historien behandles som et udviklingsforløb af improvisationspraksis. Jazzen præsenteres som en evolutionær genre, der indeholder store klanglige forskelle, men som fundamentalt set kan betragtes som et hele. Der fokuseres særligt på improvisationen og improvisationens gradvist udviklede klanglige muligheder og det tilstræbes, at de studerende opnår et overblik over jazzhistorien historisk såvel som klangligt. Der vil i øvrigt være forelæsninger, der tematiserer raceproblematikker i amerikansk jazzmiljø og miljøet for creative jazz i Chicago.

I analyse arbejdes med generelle problemstillinger inden for auditiv analyse og andre analytiske tilgange til jazz. Der vil især være fokus på jazzens harmonik og dens forbindelse til den improvisationspraksis, der udspiller sig i centrale dele af jazzhistoriens forløb.

I analyse arbejdes der med løbende analyseøvelser, hvoraf nogle stilles til dokumentation af aktiv undervisningsdeltagelse, som er en forudsætning for eksamensopgaven; dette meldes ud ved semesterstart.

 

Som jazzhistorisk udgangspunkt arbejdes der med bogen Jazz af Scott DeVeaux og Gary Giddens som grundbog. I analysedelen vil grundbogen være: What to listen for in jazz af Barry Kernfeld. Disse bøger bør anskaffes til kurset, og vi beder Akademisk boghandel på KUA have disse titler klar før kursusstart. Andre relevante titler vil blive meddelt ved kursusstart.

Til eksamen formulerer de studerende et musikvidenskabeligt problemfelt og en problemformulering til en skriftlig hjemmeopgave, der kombineres med en analysedel, således, at den endelige eksamen bliver en integreret og kombineret besvarelse imellem musikvidenskabelige problemstillinger og musikanalyse.
Forelæsninger m. tilknyttet undervisning i analyse
Indgår i den gymnasierettede KA-tilvalgspakke.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 84
  • Forelæsninger
  • 24
  • Undervisningsforberedelse
  • 311
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Se studieordningen
Censurform
Ekstern censur