HMVB01591U Musikvidenskab: Musikvidenskabeligt emne med analyse: Den wienerklassiske sonate: Form og forståelse
Not in english
Musikvidenskab
Hvordan forstår vi formen af et stykke musik? I nogle tilfælde
kan svaret give sig selv; måske har stykket en titel, der giver os
et klart billede af, hvad musikken prøver at fortælle os, eller
måske har det en tekst og en menneskelig stemme til at fortælle os
i rene ord, hvad vi skal forstå ved det, vi hører. Men hvad skal vi
stille op med et stykke musik, der kun består af toner, og ikke
giver os andre informationer om sig selv end en titel, som det
deler med et utal af andre værker, en instrumentangivelse, en
toneart og navnet på en komponist? Hvad ved vi på forhånd om et
stykke musik, der hedder ”sonate for klaver i c#-mol af F.J.
Haydn”, hvordan forstår vi, hvad sådan et musikstykke 'er',
hvad det udtrykker og hvordan det udtrykker noget?
På kurset vil vi beskæftige os indgående med det æstetiske
paradigmeskift, der finder sted omkring år 1800, fra mimesisæstetik
til autonomiæstetik, hvor man går fra den opfattelse, at musik er
noget, der skal have genstand i naturen; den skal mimere objekter
og følelser, til den opfattelse, at musikken bærer sin mening i sig
selv; den er sit eget æstetiske endemål. Herunder vil vi løbende
inddrage en diskussion af det klassiske stilbegreb, der knytter sig
til tidens musik. Beskæftigelsen med disse emner skal danne en
historisk og æstetisk forståelsesramme for introduktionen til
særligt to forskellige analysemetoder:
1) Charles Rosens dramatiske metafor
2) H.C. Kochs retoriske metafor
Vi vil gå i dybden med begge analysemetoder, både på papiret og i praksis. Kurset vil således omfatte masser af nodeeksempler samt praktiske analyseøvelser, både i timerne og i hjemmearbejdet.
Baker, Nancy Kovaleff/Christensen, Thomas:
”Aesthetics and the art of musical composition in the German Enlightenment”
Cambridge University Press, Cambridge (UK) 1995
Bonds, Mark Evan:”Wordless Rhetoric: Musical Form and the Metaphor of the Oration”, Harvard University Press, London (UK) 1991
Dahlhaus, Carl:”The Idea of Absolute Music, The University of Chicago Press, University of Chicago (USA) 1989
Rosen, Charles:”The Classical Style”, Faber and Faber Limited, New York (USA) 2005
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 84
- Holdundervisning
- 56
- Undervisningsforberedelse
- 279
- Vejledning
- 1
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSe studieordningen.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HMVB01591U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Forår
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Kursusansvarlige
- Svend Hvidtfelt Nielsen (6-726c70353836426a776f306d7730666d)
- Søren Møller Sørensen (3-7a747a476f7c7435727c356b72)
Undervisere
Søren Møller Sørensen (forelæsning)
Svend Hvidtfelt Nielsen (analyse)