HMVB01591U Musikvidenskab: Musikvidenskabeligt emne med analyse: Den wienerklassiske sonate: Form og forståelse

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Not in english

Uddannelse

Musikvidenskab

Kursusindhold

Hvordan forstår vi formen af et stykke musik? I nogle tilfælde kan svaret give sig selv; måske har stykket en titel, der giver os et klart billede af, hvad musikken prøver at fortælle os, eller måske har det en tekst og en menneskelig stemme til at fortælle os i rene ord, hvad vi skal forstå ved det, vi hører. Men hvad skal vi stille op med et stykke musik, der kun består af toner, og ikke giver os andre informationer om sig selv end en titel, som det deler med et utal af andre værker, en instrumentangivelse, en toneart og navnet på en komponist? Hvad ved vi på forhånd om et stykke musik, der hedder ”sonate for klaver i c#-mol af F.J. Haydn”, hvordan forstår vi, hvad sådan et musikstykke 'er', hvad det udtrykker og hvordan det udtrykker noget?

På kurset vil vi beskæftige os indgående med det æstetiske paradigmeskift, der finder sted omkring år 1800, fra mimesisæstetik til autonomiæstetik, hvor man går fra den opfattelse, at musik er noget, der skal have genstand i naturen; den skal mimere objekter og følelser, til den opfattelse, at musikken bærer sin mening i sig selv; den er sit eget æstetiske endemål. Herunder vil vi løbende inddrage en diskussion af det klassiske stilbegreb, der knytter sig til tidens musik. Beskæftigelsen med disse emner skal danne en historisk og æstetisk forståelsesramme for introduktionen til særligt to forskellige analysemetoder:

  1. 1) Charles Rosens dramatiske metafor
    2) H.C. Kochs retoriske metafor

    Vi vil gå i dybden med begge analysemetoder, både på papiret og i praksis. Kurset vil således omfatte masser af nodeeksempler samt praktiske analyseøvelser, både i timerne og i hjemmearbejdet.

Baker, Nancy Kovaleff/Christensen, Thomas:

”Aesthetics and the art of musical composition in the German Enlightenment”

Cambridge University Press, Cambridge (UK) 1995

Bonds, Mark Evan:”Wordless Rhetoric: Musical Form and the Metaphor of the Oration”, Harvard University Press, London (UK) 1991

Dahlhaus, Carl:”The Idea of Absolute Music, The University of Chicago Press, University of Chicago (USA) 1989

Rosen, Charles:”The Classical Style”, Faber and Faber Limited, New York (USA) 2005

Forelæsning (2 timer pr. uge) med tilhørende analysehold (2 timer pr. uge)
Kurset kan bruges til aflæggelse af enkeltstående BA-tilvalg "Videregående musikalsk analyse, HMVB10041E", 15 ECTS.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 84
  • Holdundervisning
  • 56
  • Undervisningsforberedelse
  • 279
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Se studieordningen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur