HMVB0157AU Musikvidenskab: Musikvidenskab med performance: Jazz og jazzklaver

Årgang 2015/2016
Kursusindhold

På kurset arbejdes der kritisk med jazzhistorie, og der fokuseres på den konstruktion jazzhistorien er samtidig med, at historien behandles som et udviklingsforløb af improvisationspraksis. Jazzen præsenteres som en evolutionær genre, der indeholder store klanglige forskelle, men som fundamentalt set kan betragtes som et hele. Der fokuseres særligt på improvisationen og improvisationens gradvist udviklede klanglige muligheder. Kurset gennemføres i parløb med de studerendes soloundervisning i klaver, hvorfor der vil være punktnedslag i særligt klaverets rolle i jazzen. I undervisningen fokuseres der indgående på musikeksempler og det tilstræbes, at de studerende opnår et overblik over jazzhistorien historisk såvel som klangligt.

Soloklaverlærer deltager i to kursusgange for hele holdet, hvor repertoire og muligheder vil blive drøftet i fællesskab. Derudover er der 12 ugers soloundervisning i jazzklaver til deltagerne parallelt med kurset, således at egen performance på klaver af forberedte stykker eller improvationseksempler kan indgå i den mundtlige eksamen.

Under hele undervisningsforløbet tilstræbes løbende kommunikation med solofagsunderviser og de studerende således, at den endelige eksamen bliver en integreret og kombineret fremlæggelse imellem musikvidenskabelige problemstillinger og fremførelse på instrument.

På kurset arbejdes der med bogen Jazz af Scott DeVeaux og Gary Giddens som grundbog og jazzhistorisk udgangspunkt. Denne bog bør anskaffes før kursusstart. Vi beder Academic Books på KUA have den klar.

Forelæsning og øvelser
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 84
  • Forelæsninger
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 307
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Praktisk mundtlig prøve
Se studieordningen for nærmere detaljer.
Krav til indstilling til eksamen

Til eksamen formulerer de studerende et musikvidenskabeligt problemfelt og en problemformulering til mundtlig fremlæggelse, der kombineres med en praksisdel – fremførelse på instrument. Der kan inddrages en mindre del decideret musikanalyse i fremlæggelsen til understøttelse af pointer og konklusioner.