HMVA04347U Musikvidenskab: Praktiske discipliner 1: Rytmisk musikledelse

Årgang 2015/2016
Uddannelse
Musikvidenskab
Kursusindhold

Faget Musikledelse er et praktisk/pædagogisk fag og fortsættelsen til Rotation 1 og 2 på BA.

 

Formålet er at sætte den studerende i stand til:

  • at inspirere en større gruppe til musikalsk sammenspil,
  • at indstudere med- og lede et rytmisk ensemble.

Der arbejdes på at give de studerende de nødvendige kompetencer indenfor områderne:

-Pædagogisk metode og indstuderingsteknik

-Relevant og brugbar rytmisk direktion og tegngivning

-Nødvendige kropslige værktøjer til brug under indstudering

 

De studerende får metoder og ideer til:

- forberedelse, planlægning og disponering af et indstuderingsforløb.

-arrangement af sats, herunder reduktion og udvidelse af roller m.m.

-udvikling af nodemateriale med vægt på leadsheet/rolleark metoden

- at inspirere en større gruppe til musikalsk sammenspil

-at kunne arbejde med improvisation, instrumentalt, vokalt og med ensemblet

-at finde og udvikle sin rolle som leder

 

De 10 emner:

For at sikre at der bliver arbejdet med de nødvendige aspekter af musiklederrollen bliver de studerende i løbet af de 2 semestre præsenteret for 10 emner/dogmer, som de skal inkorporere i deres indstudering. Disse kan f.eks. foreskrive at satsen indstuderes med flowteknik, uden noder, at der arbejdes med improvisation, rubato, fermat m.m.

Til eksamen stilles der krav om at de studerende knytter 1 eller 2 af disse emner til de satser som opgives til eksamen.

Sammenspilsbogen; Systime, Pagsberg og Schultz (Kan købes hos underviseren)

Rytmisk Musikledelse; WH, Pagsberg og Raabo (Kan købes hos underviseren)

Arbejdsformer:
Undervisningen veksler imellem:
-underviserstyrede forløb med eksempler og vejledning
-forløb, hvor de studerende er oppe enkeltvis og indstuderer med holdet.
I starten af forløbet arbejdes med overskuelige musikalske former og besætninger, så den studerende gradvist vænner sig til rollen som musikleder. Der præsenteres grundlæggende pædagogiske principper og indstuderingsteknikker, som udvides trinvist. Den studerende får efterhånden udvidet sin palet af indgangsvinkler og metoder, som herefter vil kunne tilpasses forskellige indstuderingssituationer, musikalske stilarter og musikalske sammenhænge.
Der undervises 2 lektioner pr. uge i 14 uger.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 10,5
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 13
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 52,5
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Andet
Eksamen giver tilsammen 7,5 ECTS. Se KA2008 studieordningen for nærmere detaljer.
Krav til indstilling til eksamen
Afløsning opnås gennem aktiv og tilfredsstillende deltagelse i samtlige discipliner: brugsklaver, solosang, soloklaver og korledelse og rytmisk musikledelse.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur