HMKK03248U Moderne kultur: Kulturpolitisk emne (forløb 2 c): Kulturarvspolitik og hvide rum

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

The politics of heritagization and white spaces

Uddannelse

Moderne Kultur og Kulturformidling 2015-ordningen

Kursusindhold

I dette forløb er det hvis og hvordan hvidhed reproduceres i og gennem kulturarvisering som skal undersøges. Ved især Sara Ahmeds teorier om hvordan hvidhed virker i offentlige rum, vil vi undersøge hvordan museer og kulturarvsinstitutioner i sig selv formidler et specifikt arv og specifikke privilegier. Spørgsmål om hvem som ejer museer og kulturarv, hvem de repræsenterer og hvordan, og hvad de kan og burde fortælle om for- og fremtiden er centrale i forløbet.

 

Kulturarv og kulturarvisering har været en del af udviklingen af de vestlige landes byggende af nationligheder og forestillede fælleskab fra begyndelsen af 1800-tallet og er en væsentlig del af moderniteten. Med kulturarvisering har nationalstaten bedrevet en kulturpolitik for at stærke følelsen af at nationen er én, og sammenhængende, og given. Vores nationalmuseer kom til for at forstærke nationalstaten – hvad for en slags kulturarvspolitik har 2000-tallet brug for?

 

I kursen vil det undersøges hvordan de forestillede fælleskabet ser ud, hvem som er des subjekt, og hvis det har køn, klasse, seksualitet, religion og hudfarve. Hvad er ”danskhed”, eller for den delen, ”europæiskhed” – det pågår jo lige nå, en proces i skabelsen af en ny europæisk identitet, eller følelse af forestillet fælleskab – og hvordan bruges kulturarv for at reproducere denne danskhed/europæiskhed? Eller måske genopfinde den, gennem at konstruere kontinuiteter og diskontinuiteter mellem då og nå, og mellem de som formodes være indenfor og de som er udefra. Hvordan bruges kulturarv for at legitimere vores asylpolitik og fæstning Europa – for at sikre ”vores” territorium? Hvordan er kulturpolitik og geopolitik altså sammenflettede? Er det muligt at ”delinke” kulturarv fra sin oprindelse i en vestlig og patriarkalsk kontekst? Kan kulturpolitik og kulturarvisering bedrives på en mere åben og inkluderende måde som i mindre grad skaber grænser og udelukker? Som ikke hovedsaglig forstærker nationalstaten men omvendt øger og forstærker transnationale kulturudveksling?

Studerende vil bedes om at aflevere to obligatoriske opgaver som læreren definerer. Studerende anbefales at skaffe Ahmed, Sara, The cultural politics of emotion, Edinburgh University Press, Edinburgh, 2004.
 

Derudover kommer vi at læse et antal tekster som kan nås via REX eller åbne webbarkiver. Fx:

 

Kwame Anthony Appiah, “Whose Culture Is It?” The New York Review of books, February 9, 2006 http:/​/​www.nybooks.com/​articles/​archives/​2006/​feb/​09/​whose-culture-is-it/​

William Cunningham Bissell, ”Engaging Colonial Nostalgia”, Cultural Anthropologi, Vol. 20, No. 2, 2005, pp. 215–248. http:/​/​www.jstor.org.ep.fjernadgang.kb.dk/​stable/​3651534

Ruth Frankenberg, White Women, Race Matters: The Social Construction of Whiteness, University of Minnesota Press: Minneapolis, MN, USA 1993

Mikela Lundahl & Lisa Karlsson Blom (2012), ”Haunted museums. Ethnography, coloniality and sore points [Elektronisk resurs]”, i Eurozinehttp:/​/​www.eurozine.com/​articles/​2012-12-18-blom-en.html

Elizabeth Mavroudi, ”Nationalism, the Nation and Migration: Searching for Purity and Diversity” Space and Polity, Vol. 14, No. 3, 219–233, December 2010

Brian Massumi, “The Autonomy of Affect”, Cultural Critique, (31), 1995. http:/​/​www.jstor.org.ep.fjernadgang.kb.dk/​stable/​1354446

 

Lundahl, Mikela and Blom, Lisa Karlsson (2012), 'Haunted museums. Ethnography, coloniality and sore points [Elektronisk resurs]', (Eurozine).

 

 

Holdundervisning
Kurset er ét ud af tre kulturpolitiske kurser tilbudt i dette semester, der konstituerer anden halvdel af et kulturpolitisk modul 5 på 2015 studieordningen (den første del er det obligatoriske kursus Cultural Policy – Theory, Method & Analysis, som bliver undervist i første del af semestret).
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 84
  • Forberedelse
  • 305
  • Forelæsninger
  • 28
  • Vejledning
  • 3
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Censurform
Ingen ekstern censur