HIVK03131U Aal: Bibliometri: kvantitativ forsknings- og domæneanalyse, Tilvalg

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal: Bibliometrics: quantitative research and domain analysis. Elective module

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset giver den studerende indblik i kvantitativ, evaluerende analyse af forskning, forskningsproduktion og -gennemslagskraft, samt deskriptiv analyse af videnskabelige domæner. Begge elementer er væsentlige dele af bibliometri, der har udviklet sig til et efterspurgt arbejdsområde især på universiteterne og fag- og forskningsbibliotekerne.

Kurset vil omfatte såvel teoretiske betragtninger om betydningen af citationer som en omfattende gennemgang af aktuelle indikatorer for forskningsimpact, og udformning og fortolkning af bibliometriske kort (f.eks. over samarbejdsrelationer). Kurset stiller ikke krav til forudgående kendskab til statistik eller programmering, men der vil være god mulighed for at udfolde interesser på disse områder.

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af:

  • Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.

 

Færdigheder i at:

  • Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
  • Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
  • Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Kompetencer i at:

  • Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
  • Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • De Bellis, N. (2009). Bibliometrics and citation analysis : from the Science citation index to cybermetrics. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc.
  • Kärki, R., & Kortelainen, T. (1998). Introduktion till bibliometri. Helsingfors: NORDINFO.
  • Schneider, J. W. (2009). An Outline of the Bibliometric Indicator Used for Performance-Based Funding of Research Institutions in Norway. European Political Science, 8(3), 364–378. doi:10.1057/eps.2009.19
  • White, H. D. (2001). Authors as Citers over Time. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52(1998), 87–108.
Holdundervisning. Der afholdes i løbet af undervisningen en abstract-workshop, hvor de studerende skal bidrage med eksamensrelaterede abstracts og feedback til medstuderende. Det skriftlige materiale, der afleveres i forbindelse med prøven bør have form af en synops inden for et selvvalgt, fagrelevant emne. Arten, emnet og problemstillingen for materialet aftales endeligt med eksaminator.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 36,5
  • Eksamensforberedelse
  • 146,4
  • Holdundervisning
  • 22,5
  • I alt
  • 205,4
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min
Eksaminationssprog: Dansk
Materiale maks. 6 normalsider
Materialet er en skriftlig fremstilling og/eller en egenproduktion. Arten af materialet aftales med eksaminator. Maqterialet må ikke have karakter af et manuskript for den mundtlige præsentation.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen. August 2016