HIVK0310BU Aal., Praktisk webformidling, Tilvalg

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal., Practical web outreach, Elective module

Uddannelse

Kandidat i Informationsvidenskab og kulturformidling, Aalborg

Kursusindhold

Ideen med kurset er at de studerende skal få et praktisk overblik over webformidling i en moderne kulturinstitution og/eller offentlig eller privat virksomhed.

Kurset vil beskæftige sig med begrebet webformidling og vil belyse forskellige praktiske aspekter af formidling på internettet, som f.eks. sociale medier, webdialog, blogs og åbne data. Kurset vil introducere forskellige teorier og modeller over motivationen bag og brugen af webformidling. Ligeledes, vil kurset introducere metoder til at udarbejde webformidlende projekter samt evaluere effekten af disse.

Derudover vil der være et fokus på udformingen af webformidlingsprojekter og den forskning der ligger bag. Som en del af kurset vil der være øvelser i udformning og test af webformidlende prototyper.

Kurset kræver ingen erfaring med programmering.

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af:

  • Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.

 

Færdigheder i at:

  • Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
  • Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
  • Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Kompetencer i at:

  • Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
  • Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • Bowles-Terry, M., Hensley, M. K., & Hinchliffe, L., Janicke. (2010). Best Practices for Online Video Tutorials in Academic Libraries: A Study of Student Preferences and Understanding. Communications in Information Literacy, 4(1), 17–28.
  • Jones, K. M. L., & Farrington, P.-A. (2011). Using WordPress as a Library Content Management System. Library Technology Reports : Expert Guides to Library Systems and Services, 47(3), 8–16.
  • König, R. (2013). WIKIPEDIA: Between lay participation and elite knowledge representation. Information Communication and Society, 16(2), 160–177. doi:10.1080/​1369118X.2012.734319
  • Lim, Y.-K., Stolterman, E., & Tenenberg, J. (2008). The anatomy of prototypes: Prototypes as filters, prototypes as manifestations of design ideas. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 15(2). 
Oplæg ved underviser, dialogbaseret holdundervisning, gruppearbejde, studenteroplæg og øvelser i udarbejdelse af webformidlende prototyper.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 36,5
  • Eksamensforberedelse
  • 329,3
  • Holdundervisning
  • 45
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min
Eksaminationssprog: Dansk
Materiale maks. 6 normalsider
Materialet er en skriftlig fremstilling og/eller en egenproduktion. Arten af materialet aftales med eksaminator. Materiale må ikke have karakter af et manuskript for den mundtlige præsentation
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen, August 2016