HIVK03103U MEFF/IKK/IVA Kbh., Kulturelt iværksætteri og tværfaglige praksiskompetencer, Tilvalg

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Cultural entrepreneurship and cross-disciplinary practice skills, Elective

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling; uddannelsessamarbejde mellem IKK, IVA og MEF.

Kursusindhold

Ideen med kurset er, at de studerende udvikler metodebevidsthed, opnår en forståelse for forskellige vidensbegreber og opøver handlekompetence gennem arbejdet med undersøgelsesmetoder, der retter sig mod iværksætteri og innovation. De studerende trænes i innovative og kreative kompetencer gennem kollaborativ læring til at kunne arbejde løsningsorienteret og at kunne frembringe bæredygtige sociale og kulturelle innovationer. 

Frembringelsesprocessen defineres med udgangspunkt i Cultural Studies brede kulturforståelse som materiel og symbolsk praksis, der gennem interventioner analyserer og udvikler mulighedsbetingelser for innovativ praksis. I den forbindelse indføres i teorier om kulturelt entreprenørskab og iværksætteri.

Med afsæt i en selvvalgt problemstilling indenfor et socialt-kulturelt innovationsprojekt bliver flere metoder bragt i spil, anvendt praksisnært og udforsket tværfagligt: blandt andet enactment, re-encatment, bricolage, sociologisk fantasi, kuratering, udformning af prototyper og tingenes biografi. Innovationsprojekterne analyseres ud fra forskellige platforme. Eksempler på analytiske platforme er:

  • Når ungeråd, foreningen You Globe og tre kulturinstitutioner på Vestegnen udvikler et sms-baseret dialogværktøj til at debattere med politikere, har vi med medieplatforme at gøre, der bidrager til styrkelse af demokratisk deltagelse blandt unge.
  • Der er tale om social-kulturel innovation baseret på en livsverdensplatform, når byfornyelsesprojekt Bispebjerg har til formål gennem uddannelse og kulturel aktivitet at mindske uønsket ensomhed blandt ældre medborgere.
  • Et projekt om Danmarks første Rock’n Roll museum i Blokhus er blevet udviklet fra både en oplevelses- og egnsudviklingsplatform.
Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af:

  • Et specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.

 

Færdigheder i at:

  • Identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse.
  • Reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling.
  • Uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

Kompetencer i at:

  • Anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
  • Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Klamer, A. (2011). Cultural entrepreneurship. The Review of Austrian Economics24(2), 141-156.
  • Kopytoff, I. (1986). The cultural biography of things. In: Appadurai, A. (Ed.). (1986). The social life of things: commodities in cultural perspective. Cambridge University Press.
  • Haseman, B. (2006). ”A Manifesto for Performative Research” in Media International Australia Incorporating Culture and Policy. No.118:98-116
  • Yoshida, Miya (2011). “Practice x Research – Thinking Through the Art of Curating.” Paper for the Practice Based Research seminar, University of Copenhagen.
Holdundervisning, seminarer, gruppearbejde, projektarbejde og praktiske øvelser. Kurset samles i blokke og forudsætter aktiv deltagelse samt selvstændig involvering i kulturelle produktioner. Der må påregnes en del gruppesamarbejde i undervisningsforløbet.
Kurset henvender sig til studerende fra IKK, IVA og MEF.
Kurset henvender sig til studerende, der vil
• opnå et fagligt begrundet og praksisbaseret fundament for idéskabelse;
• udforske det innovative og kreative potentiale, der knytter sig til at arbejde med nye kulturelle praksisser, processer og projekter i specifikke sociale domæner;
• tilegne sig metodisk viden og de færdigheder, der kræves for at skabe og udvikle kulturelle og sociale innovationer og/eller at planlægge og organisere intervenerende handlinger i eksisterende praksisser;
• undersøge udvalgte kunstneriske og kulturelle metoders muligheder og begrænsninger med henblik på at skabe social og kulturel værdi med udgangspunkt i kulturelt entreprenørskab og iværksætteri.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 30
  • Forberedelse
  • 335,8
  • Holdundervisning
  • 45
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Aktiv undervisningsdeltagelse indebærer tilstedeværelse I min. 80% af undervisningstimerns samt opfyldelse af udmeldte krav om oplæg og opgaver undervejs I forløbet; 2 mindre afleveringer; afsluttende postersession
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2015

Reeksamen

Bunden skriftlig hjemmeopgave. Der gives 14 dage til besvarelsen, Februar 2016