HIVK03081U Aal., Vidensmedier, Konstituerende valg B

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal., Knowledge Media and Digitality, Constituent elective B

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

På modulet arbejdes med videregående studier af konsekvenserne af digitalisering og udbredelse af digitale netværksmedier. Modulet diskuterer med afsæt i medieteori og -historie forskellige medieforståelser og -former samt mediers funktion og brug i sociale og kulturelle rum. Modulet belyser samtidig hvordan mediebrugere udvikler forskelligartede mediekompetencer. Endelig inddrager modulet teorier om medialisering og eksempler på mediering af viden, fx i relation til videnskab, æstetik eller oplevelseskultur.

  • Videns- og kulturtilegnelse gennem nye medier
  • Videns- og kulturformidling gennem nye medier i udvalgte kultur- og læringsinstitutioner
  • Digitale læringsprocesser
  • Digital Humanities
Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

Viden om og forståelse af:

  • Mediernes roller i informationssamfundet.
  • Digitalisering af medierne.
  • Digitalitet og medieteorier i relation til videns- og kulturformidling.

 

Færdigheder i:

  • At identificere og analysere mediers funktionalitet og anvendelse af digitalitet.
  • At anvende relevante medieteorier til analyse af konkrete medieproduktioner.
  • Analyser, sammenligninger og problematiseringer af medier på et historisk og teoretisk grundlag.

 

Kompetencer i:

  • At vurdere og evaluere digitalt medieret videns- og kulturformidling.

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Omsætte teoretisk og analytisk viden om formidling via digitale medier samt traditionelle medier i en digital kontekst.
  • Dækkende og kritisk redegøre for teorier om medier og digitalitet.
  • Diskutere og sammenligne forskellige teorier inden for medier og digitalitet.
  • Identificere og analysere anvendelse af medier og digitalitet til læringsformål.
  • Kritisk vurdere og diskutere digitalitet, herunder betydningen for nye og gamle medier.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Gitelman, L. (2014) Paper Knowledge: Toward a Media History of Documents. Durham: Duke University Press
  • Hartley, J. et al. (2013) A Companion to New Media Dynamics. Blackwell Publishing
  • Isaac, Jessica (2012): “Youthful Enterprises: Amateur Newspapers and the Pre-History of Adolescence, 1867–1883”. I: American Periodicals: A Journal of History, Criticism, and Bibliography, Volume 22, Number 2, 2012, s. 158-177
  • Lundby, K (Ed.) (2013) Mediatization of Communication. Berlin: Mouton de Gruyter

 

Holdundervisning, gruppearbejde
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Forberedelse
  • 245,8
  • Holdundervisning
  • 45
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri skriftlig hjemmeopgave
Eksaminationssprog: Dansk
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Sommereksamen 2016

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen. August 2016