HIVK03081U Aal., Vidensmedier, Konstituerende valg B
Aal., Knowledge Media and Digitality, Constituent elective B
Informationsvidenskab og kulturformidling
På modulet arbejdes med videregående studier af konsekvenserne af digitalisering og udbredelse af digitale netværksmedier. Modulet diskuterer med afsæt i medieteori og -historie forskellige medieforståelser og -former samt mediers funktion og brug i sociale og kulturelle rum. Modulet belyser samtidig hvordan mediebrugere udvikler forskelligartede mediekompetencer. Endelig inddrager modulet teorier om medialisering og eksempler på mediering af viden, fx i relation til videnskab, æstetik eller oplevelseskultur.
- Videns- og kulturtilegnelse gennem nye medier
- Videns- og kulturformidling gennem nye medier i udvalgte kultur- og læringsinstitutioner
- Digitale læringsprocesser
- Digital Humanities
Kompetencemål
Modulet giver den studerende
Viden om og forståelse af:
- Mediernes roller i informationssamfundet.
- Digitalisering af medierne.
- Digitalitet og medieteorier i relation til videns- og kulturformidling.
Færdigheder i:
- At identificere og analysere mediers funktionalitet og anvendelse af digitalitet.
- At anvende relevante medieteorier til analyse af konkrete medieproduktioner.
- Analyser, sammenligninger og problematiseringer af medier på et historisk og teoretisk grundlag.
Kompetencer i:
- At vurdere og evaluere digitalt medieret videns- og kulturformidling.
Faglige mål
Eksaminanden kan
- Omsætte teoretisk og analytisk viden om formidling via digitale medier samt traditionelle medier i en digital kontekst.
- Dækkende og kritisk redegøre for teorier om medier og digitalitet.
- Diskutere og sammenligne forskellige teorier inden for medier og digitalitet.
- Identificere og analysere anvendelse af medier og digitalitet til læringsformål.
- Kritisk vurdere og diskutere digitalitet, herunder betydningen for nye og gamle medier.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
- Gitelman, L. (2014) Paper Knowledge: Toward a Media History of Documents. Durham: Duke University Press
- Hartley, J. et al. (2013) A Companion to New Media Dynamics. Blackwell Publishing
- Isaac, Jessica (2012): “Youthful Enterprises: Amateur Newspapers and the Pre-History of Adolescence, 1867–1883”. I: American Periodicals: A Journal of History, Criticism, and Bibliography, Volume 22, Number 2, 2012, s. 158-177
- Lundby, K (Ed.) (2013) Mediatization of Communication. Berlin: Mouton de Gruyter
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 245,8
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri skriftlig hjemmeopgave
Eksaminationssprog: Dansk - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
Sommereksamen 2016
- Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen. August 2016
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03081U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skema under kursusbeskrivelsen. Undervisningen foregår I Aalborg
- Kursuskapacitet
- 35 deltagere
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Hans Jørn Nielsen (6-857c8c444645527a877f407d8740767d)
- Lars Konzack (7-7e82818d74767e537b8880417e8841777e)