HIVK03051U Kbh., Kulturformidling og kommunikation, Konstituerende tilvalg

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Cph., Dissemination of Culture and Communication, Elective and Constituent module

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Modulet vil undersøge og diskutere forskellige former for innovativ kulturformidling, der knytter sig til kultursektoren og dens institutioner. Feltet spænder fra diskussioner om kommunikation og formidling over udstillinger og forskellige former for direkte og indirekte formidling til brugerinddragelse og nye partnerskaber. Desuden indrages teorier om bybranding som kommunikation, nye performative byrum og hybride kulturarenaer samt kulturpolitiske intiativer til fremme af kulturelle entreprenører og innovative netværk.  

  • Kulturpolitisk og samfundsmæssige baggrund for kulturformidling
  • Innovativ kulturformidling og kommunikation
  • Udstillingsanalyse
  • Formidlingsrum og formidlingsinitiativer indenfor kultursektoren
  • Brugerinddragelse og nye partnerskaber
  • Kultur som bybranding og nye rum for formidling af kunst og kultur
  • Kulturelle entreprenører og netværk
Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet har til hensigt at give den studerende:

Viden om og forståelse af:

  • Forskellige former for innovativ kulturformidling, der knytter sig til kultursektoren og dens institutioner
  • Den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for formidlingsinitiativer indenfor kultursektoren
  • Formidlingsmæssige potentialer, der knytter sig bl.a. til brugerinddragelse, etablering af nye netværk, entreprenørskab og ekspressiv kulturformidling.

 

Færdigheder i:

  • At analysere den samfundsmæssige og kulturelle baggrund for innovative kulturformidlingsinitiativer,
  • At anvende relevante teorier til at vurdere forskellige former for kulturformidling

 

Kompetencer i:

  • Udføre selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling på et videnskabeligt-metodisk grundlag,
  • Udvikle strategier for innovativ formidling i kultursektoren

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • På et kritisk og teoretisk grundlag redegøre for forskellige former for formidling inden for kultursektoren og dens institutioner,
  • På et videnskabeligt-metodisk grundlag udføre selvstændige analyser og vurderinger af konkrete eksempler på kulturformidling,
  • På et videnskabeligt-metodisk kunne udvikle strategier for formidling i kultursektoren.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling nr. 1,2. årgang 2013 (Temanummer: Biblioteket i byens rum)
  • Dahlkild, Nan (2003). "Velfærdens spydspids" I: Architectura nr. 35. København: Selskabet for Arkitekturhistorie, s. 139-172.
  • Marling, Gitte m.fl. (2009). Experience City.dk. Aalborg Universitetsforlag.
  • Mangset , Per (2009). "Fortelling om kulturelt entreprenørskap". I: Mangset, Per og Sigrid Røyseng (red.) Kulturelt entrepreneørskab. Oslo: Fakbokforlaget.  

 

Holdundervisning, gruppearbejde, workshop, oplæg og evt. ekskursioner.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 245,8
  • Holdundervisning
  • 45
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Eksamensprog: Dansk
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den samlede bedømmelse,
med en vægtning på 10 %.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2015

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2016