HIVK02007U Aal., Hverdagsinformationsadfærd, Tilvalg,

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal. Everyday Life Information Seeking (ELIS). Elective

Uddannelse

Informationsvidenskab og kulturformidling

Kursusindhold

Kurset beskæftiger sig med forskningsområdet ”hverdagsinformationsadfærd” (eng. Everyday Life Information Seeking (ELIS)) som begreb, fænomen og aktivitet.  Området er en del af forskningsområdet Human Information Behaviour (HIB). Særligt for ELIS er fokus på sammenhænge og situationer, hvor folk efterspørger information til brug i hverdagslivet (f.eks. Gør-Det-Selv  kultur (eng. DIY culture), underholdning eller ved sygdom).  Kurset sammenholder ELIS-begrebet med andre begreber inden for informationsadfærd og Digital Humanities.    

Kurset ser på specifikke typer af ELIS-studier mhp. at udlede karakteristika, der på et overordnet niveau beskriver og modellere ELIS i den givne kontekst.  Med afsæt i de konkrete studier introduceres endvidere metoder til undersøgelse og studie af ELIS.

 

Målbeskrivelser

Kompetencemål

Modulet giver den studerende

viden om og forståelse af:

  • specifikt emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling,
  • relevante teorier og metoder i tilknytning til modulets emne.

 

færdigheder i:

  • at identificere og opstille faglige problemstillinger inden for informationsvidenskab og kulturformidling og gøre dem til genstand for en selvstændig analyse,
  • at reflektere kritisk over teoretiske og metodiske valg i forhold til en faglig problemstilling,
  • at uddybe og perspektivere et udvalgt emneområde inden for informationsvidenskab og kulturformidling.

 

kompetencer i:

  • at anvende relevante teorier og metoder på et emne inden for informationsvidenskab og kulturformidling,
  • at formidle en videnskabeligt studeret problemstilling

 

Faglige mål

Eksaminanden kan

  • Afgrænse og behandle en problemstilling inden for informationsvidenskab og kulturformidling.
  • Selvstændigt og på et niveau, der afspejler indgående kendskab til og forståelse af fagets videnskabelige metoder, gøre rede for centrale teorier af relevans for det valgte emne.
  • Forholde sig kritisk til egne teoretiske og metodiske valg.
  • Formidle en videnskabeligt studeret problemstilling.

Eksempler på litteratur som tænkes anvendt på kurset:

  • Choy, V. (2011). Perishable Information in an Increasingly Mobile World. New Review of Information Networking, 16(2), 141–150. 
  • McKenzie, P. J. (2003). A model of information practices in accounts of everyday-life information seeking. Journal of Documentation, 59(1), 19–40. 
  • Savolainen, R., & Kari, J. (2004). Conceptions of the Internet in Everyday Life Information Seeking. Journal of Information Science, 30(3), 219–226. 
  • Stebbins, R. A. (2009). Leisure and Its Relationship to Library and: Information Science: Bridging the Gap. Library Trends, 57(4), 618–631.

 

Oplæg ved underviser, dialogbaseret holdundervisning, gruppearbejde og studenteroplæg.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 36,5
  • Eksamensforberedelse
  • 146,4
  • Holdundervisning
  • 22,5
  • I alt
  • 205,4
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Eksamenssprog: Dansk
Materiale max. 6 normalsider.
Materialet er en skriftlig fremstilling og/eller en egenproduktion. Arten af materialet aftales med eksaminator. Materialet må ikke have karakter af et manuskript for den mundtlige præsentation.
Hjælpemidler
Skriftlige hjælpemidler tilladt

Se studieordning

Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode

Vintereksamen 2015

Reeksamen

Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2016