HIVB00052U Aal., Digital kultur

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal., Digital Culture

Uddannelse
Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Fokus ligger på informations- og kommunikationsteknologiers samfundsmæssige og kulturhistoriske betydning. Aktører, brugere og brugermønstre anskues i relation til internetteknologier og digitale kommunikationsformer. Social deltagelseskultur på internettet gøres ligeledes til genstand for nærmere analyse og betragtninger. Teorier om digital kultur og dennes historiske forudsætninger er et grundlag for diskussion og udvikling af de studerendes kompetencer. Det kan komme til udtryk gennem deltagerkultur, kulturelle nybrud, og nye former for kulturdannelse gennem interessefællesskaber på internettet.

Kurset introducerer til centrale kommunikations- og medieteorier, som skal danne grundlag for diskussioner af de muligheder og udfordringer, som den digitale kultur både skaber og bliver skabt af. Digitalisering er i sig selv en historisk proces. Den digitale udvikling vil derfor blive diskuteret i en kultur- og teknologihistorisk kontekst. Målet med kurset er at give et teoretisk grundlag til at diskutere og analysere vilkår og problemstillinger knyttet til digital kultur og at analysere konkrete medieplatforme i forhold til brugergrupper, videndeling og formidling.

Målbeskrivelser

Kompetencemål:

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • forskellige teoretiske og metodiske tilgange til digital kultur
  • forskellige teoretiske perspektiver på informations- og kommunikationsteknologiers samfundsmæssige og kulturhistoriske betydning
  • centrale internetteknologier, og digitale kommunikationsformers forskellige tilgange til brugere, brugsmønstre og brugerinteraktion
  • vilkår for digital formidling, herunder ophavsretlige problemstillinger.

 

Færdigheder i at

  • anvende relevante medie- og kommunikationsteorier til at definere og analysere problemstillinger knyttet til digital kultur
  • identificere, redegøre for og analysere brugere og brugsmønstre i sociale og kulturelle kontekster
  • analysere centrale internetteknologier, sociale medier og digitale kommunikationsformer til brugerrettet formidling.

 

Kompetencer i at

  • anvende relevante teorier og metoder til at analysere digital kultur
  • analysere og bruge forskellige medieplatforme i relation til informationsvidenskab og kulturformidling

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • redegøre for teoretiske og metodiske tilgange til digital kultur
  • identificere og diskutere problemstillinger knyttet til digital kultur
  • anvende relevante medie- og kommunikationsteorier til at definere, diskutere og analysere problemstillinger knyttet til brugen af informations- og kommunikationsteknologier
  • identificere og analysere brugere, brugsmønstre og deltagelse i relation til formidling
  • anvende og vurdere forskellige medieplatforme og internetteknologier i forhold til brugergrupper og institutioners kommunikation og formidling

Forslag til anvendt litteratur:

  • Coleman, G. (2014). Hacker, Hoaxer, Whistleblower, Spy: The Many Faces of Anonymous. Verso.
  • Jenkins, H. (2006). Confronting the Challenges of Participatory Culture. MacArthur Foundation.
  • Keen, A. (2015). The Internet is not the Answer. Atlantic Monthly Press.
  • Mandiberg, M. (2012). The Social Media Reader. New York University Press.
Holdundervisning, gruppearbejde, diskussioner, workshops, vejledning og feedback.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 75
  • Eksamensforberedelse
  • 255,8
  • Holdundervisning
  • 80
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Portfolio
Hjemmeopgaven udgøres af de 2-3 portfoliobesvarelser, der er udarbejdet i
undervisningsforløbet og bearbejdet efterfølgende frem til afleveringsfristen
for hjemmeopgaven. Én af portfolioopgaverne skal indeholde en mindre undersøgelse
af en udvalgt informations- og/eller kommunikationsteknologi i
relation til en formidlingsmæssig problemstilling
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Sommereksamen 2016
Reeksamen
Bunden 7 dages hjemmeopgave, august 2016