HIVB00042U Aal., Informationssøgning og informationsanalyse

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Aal., Information Seeking and Analysis

Uddannelse
Informationsvidenskab og kulturformidling
Kursusindhold

Det overordnede mål med modulet Informationssøgning og informationsanalyse er at introducere en række grundlæggende begreber, teorier og metoder indenfor informationssøgning, informationsanalyse og informationsformidlingsteori. Kurset giver den studerende viden om og forståelse om søgestrategier, indeksering (herunder citationsindeksering), publikations- og citationsanalyser, og informationsformidlingsteori. Efter endt kursusdeltagelse har den studerende opnået færdigheder i at analysere informationsbehov og identificere passende søgestrategier med henblik på søgning og opfyldelse af behov, at analysere søgeresultater kildekritisk, selektere information på baggrund af relevans, samt at anvende informationsformidlingsteorier og begreber til at definere og analysere problemstillinger vedrørende informationssøgning og -analyse. Desuden giver kurset den studerende kompetencer til at planlægge og udføre informationssøgnings- og analyseopgaver i bibliografiske databaser og i citationsindekser samt teoretisk velbegrundet at kunne analysere og diskutere problemstillinger vedrørende informationssøgning og –analyse.

Målbeskrivelser

Kompetencemål:

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af 

  • informationsformidlingsteori
  • informationssøgning, herunder teorier og begreber til forståelse af informationssøgeprocesser og -strategier.
  • informationsbehov i relation til forskellige brugere og kontekster
  • relevansbegrebet
  • forskellige søgestrategier
  • publikations- og citationsanalyser.

 

Færdigheder i at

  • anvende teorier og begreber til at definere og analysere problemstillinger vedrørende informationssøgning og -analyse.
  • analysere informationsbehov og identificere passende søgestrategier med henblik på søgning og imødegåelse af informationsbehov.
  • relevansvurdere og kildekritisk analysere og evaluere søgeresultater
  • foretage søgning i strukturerede og ustrukturerede data
  • foretage grundlæggende publikations- og citationsanalyser af søgeresultater.

 

Kompetencer i at

  • planlægge og udføre informationssøgnings- og analyseopgaver i forskellige typer informationssystemer
  • analysere og diskutere problemstillinger vedrørende informationssøgning og –analyse teoretisk velbegrundet

 

Faglige mål:

Eksaminanden kan

  • redegøre for centrale aspekter af informationsformidling og informationssøgning
  • planlægge og anvende passende søgestrategier til at udføre både enkel og avanceret informationssøgning
  • analysere informationsbehov og identificere passende søgestrategier
  • gennemføre relevansvurderinger samt kildekritiske analyser og evalueringer af søgeresultater
  • teoretisk velbegrundet analysere og diskutere problemstillinger vedrørende informationssøgning og –analyse.

Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:

  • Borlund, P. (2003). The concept of relevance in IR. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 54(10), 913–925.
  • Bruhns, S. (2010). Citationsindeksering. Romdrup: Bibliografica. 480 sider.
  • Case, D.O. (2012). Looking for information: a survey of research on information seeking, needs, and behavior (3. udg.). Bingley, UK: Emerald.
  • Chowdhury, G.G. (2010). Introduction to modern information retrieval. 3 ed. London: Facet Publishing.
Holdundervisning, gruppearbejde, vejledning, feedback, oplæg, forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 120
  • Eksamensforberedelse
  • 200,8
  • Holdundervisning
  • 90
  • I alt
  • 410,8
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri hjemmeopgave under forudsætning af aktiv undervisningsdeltagelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Sommereksamen 2016
Reeksamen
Samme prøveform som ved ordinær eksamen, August 2016.
Ved ikke-godkendt aktiv undervisningsdeltagelse vil eksamen være en Bunden 10 dages hjemmeopgave., August 2016