HHIÅ00581U ÅU HIS Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område C) (Efterår 15)
ÅU HIS Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område C)
Historie
Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område C)
(Fagelement HHIB00371E)
[Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]
Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område 4)
(Fagelement HHIB00581E)
[Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
BA-tilvalg / Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse
(Fagelement HHIB10051E)
[Bachelortilvalg, 2013-ordningen]
Hvide Vilde og Vilde Hvide: Amerikansk mentalitets
opståen i krydsfeltet mellem puritansk gudstro, amerikanske
indfødtes kulturmønstre og indianerkrigene 1600 – 1800
Kurset giver en introduktion til de første amerikanske kolonisters
fremmedartede univers. Et univers præget af et gammeltestamentligt
verdenssyn og af dette verdenssyns møde med det nordamerikanske
vildnis og de ‘vilde’ indfødte, indianerne. Et univers, hvis
efterliv kan spores frem til nutidige amerikaneres opfattelse af
sig selv og af deres særlige mission i verden. Den for amerikansk
mentalitet centrale myte om grænselandet – the frontier –
opstod i konfrontationen mellem bibeltro og grænselandserfaring,
under socialt og psykologisk belastende bestræbelser på at gøre
krav på et nyt territorium og fortrænge indianerne. Det foregik på
baggrund af 1600-tallets puritanisme, med dens prædestinationslære
og dertil hørende forestillinger om individets og gruppens ansvar
for at handle i overensstemmelse med guds vilje og sigte med
menneskeheden på vejen frem til Jesu anden genkomst. Og: hvordan
har indianerne – ud fra deres kulturskik og forestillingsverden –
opfattet mødet med de indtrængende europæere? Med udgangspunkt i
aktstykker, prædikener, tidens egen opbyggelses- og
populærlitteratur, tilfangetagelsesberetninger (captivity
novels) og fremstillinger af indianerkæmpere samt amerikanske
antropologers indianerstudier analyseres virkningerne af mødet med
det fremmede i tidlig amerikansk kultur og historie.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne)
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre for den amerikanske historie centrale frontiermytes
og frontiermentalitets tilblivelse i krydsfeltet 1600-1800 mellem
den europæiske kristne religion, koloniseringsprocessen og
kulturmødet med den indfødte amerikanske befolkning
• være i stand til, vha. kildekritik og metode at analysere
fænomener, herunder aktstykker, skønlitteratur og rejseberetninger,
som karakteriserer periodens intellektuelle og materielle afstand
fra vores egen nutidige kulturelle forståelse
• applicere analysemetoder hørende til litteraturforskning,
sammenlignende kulturstudier og mytografi (herunder historisk
mytografi, dvs. studiet af historiens indvirkning på myters
efterliv, og mytografisk historie, dvs. studiet af myters
indvirkning på historie) på et historisk genstandsfelt
• vurdere den nyere og nyeste tids historiografiske diskussioner
omkring signifikansen af den indfødte amerikanske irokesiske kultur
for den tidlige amerikanske forfatnings
historie
- Richard Slotkin: Regeneration Through Violence. The
Mythology of the American Frontier, 1600-1860, University of
Oklahoma Press: Norman, 1973.
- Avihu Zakai: Exile and Kingdom. History and apocalypse in the
Puritan migration to America, Cambridge University Press:
Cambridge, 1992.
- Sacvan Bercovitch: The American Jeremiad. The University
of Wisconsin Press, Madison & London, 1978.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 217
- Holdundervisning
- 42
- I alt
- 388,5
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIÅ00581U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Torsdage, kl. 18-22 i 14 uger
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Michael Alexander Langkjær (7-7f74817a7e7d85537b8880417e8841777e)