HHIÅ00581U ÅU HIS Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område C) (Efterår 15)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

ÅU HIS Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område C)

Uddannelse

Historie
Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område C) (Fagelement HHIB00371E)
[Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen]

Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Område 4) (Fagelement HHIB00581E)
[Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]

BA-tilvalg / Modul 4A: Kulturel afstand og historisk forståelse (Fagelement HHIB10051E)
[Bachelortilvalg, 2013-ordningen]

Kursusindhold

Hvide Vilde og Vilde Hvide: Amerikansk mentalitets opståen i krydsfeltet mellem puritansk gudstro, amerikanske indfødtes kulturmønstre og indianerkrigene 1600 – 1800
Kurset giver en introduktion til de første amerikanske kolonisters fremmedartede univers. Et univers præget af et gammeltestamentligt verdenssyn og af dette verdenssyns møde med det nordamerikanske vildnis og de ‘vilde’ indfødte, indianerne. Et univers, hvis efterliv kan spores frem til nutidige amerikaneres opfattelse af sig selv og af deres særlige mission i verden. Den for amerikansk mentalitet centrale myte om grænselandet – the frontier – opstod i konfrontationen mellem bibeltro og grænselandserfaring, under socialt og psykologisk belastende bestræbelser på at gøre krav på et nyt territorium og fortrænge indianerne. Det foregik på baggrund af 1600-tallets puritanisme, med dens prædestinationslære og dertil hørende forestillinger om individets og gruppens ansvar for at handle i overensstemmelse med guds vilje og sigte med menneskeheden på vejen frem til Jesu anden genkomst. Og: hvordan har indianerne – ud fra deres kulturskik og forestillingsverden – opfattet mødet med de indtrængende europæere? Med udgangspunkt i aktstykker, prædikener, tidens egen opbyggelses- og populærlitteratur, tilfangetagelsesberetninger (captivity novels) og fremstillinger af indianerkæmpere samt amerikanske antropologers indianerstudier analyseres virkningerne af mødet med det fremmede i tidlig amerikansk kultur og historie.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne)
 Den studerende kan efter kurset:
• redegøre for den amerikanske historie centrale frontiermytes og frontiermentalitets tilblivelse i krydsfeltet 1600-1800 mellem den europæiske kristne religion, koloniseringsprocessen og kulturmødet med den indfødte amerikanske befolkning
• være i stand til, vha. kildekritik og metode at analysere fænomener, herunder aktstykker, skønlitteratur og rejseberetninger, som karakteriserer periodens intellektuelle og materielle afstand fra vores egen nutidige kulturelle forståelse
• applicere analysemetoder hørende til litteraturforskning, sammenlignende kulturstudier og mytografi (herunder historisk mytografi, dvs. studiet af historiens indvirkning på myters efterliv, og mytografisk historie, dvs. studiet af myters indvirkning på historie) på et historisk genstandsfelt
• vurdere den nyere og nyeste tids historiografiske diskussioner omkring signifikansen af den indfødte amerikanske irokesiske kultur for den tidlige amerikanske forfatnings historie   

- Richard Slotkin: Regeneration Through Violence. The Mythology of the American Frontier, 1600-1860, University of Oklahoma Press: Norman, 1973.
- Avihu Zakai: Exile and Kingdom. History and apocalypse in the Puritan migration to America, Cambridge University Press: Cambridge, 1992.
- Sacvan Bercovitch: The American Jeremiad. The University of Wisconsin Press, Madison & London, 1978.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 217
  • Holdundervisning
  • 42
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse