HHIÅ00542U ÅU HIS Modul 2B: Globalhistorie og Historiografi (Forår 2016)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

ÅU HIS Modul 2B: Globalhistorie og Historiografi

Uddannelse

Historie
Modul 2B: Globalhistorie (Fagelement HHIB00541E) og Historiografi (Fagelement HHIB00551E)
[Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]

BA-tilvalg / Modul 2B: Globalhistorie (Fagelement HHIB10031E) og Historiografi (Fagelement HHIB10041E)
[Bachelortilvalg, 2013-ordningen]

Kursusindhold

Kurset bestå af to dele á 7,5 ECTS med hver sin eksamen:

Globalhistorie (7,5 ECTS)
Globalhistoriske fremstillinger har længe haft en væsentlig plads i historieforskningen. Det betyder, at feltet er stort. Det indeholder mange forskellige, ofte modsatrettede, bud på, hvad globalhistorien er eller bør være og på hvordan vi skal forstå globale forandringsprocesser. Kurset introducerer globalhistoriens væsentligste metodiske greb og fokuserer på tre af feltets centrale problematikker. Det drejer sig for det første om globale økonomiske processer, hvordan vi kan forstå og forklare, hvorfor nogle dele af verden opnår økonomisk velstand, mens andre stagnerer eller oplever tilbagegang.  Dernæst tager vi fat på spørgsmålet om hvordan rum – geografiske, økonomiske, sociale og kulturelle – dannes i forbindelse med integrations- og fragmenteringsprocesser, og vi ser på, hvordan globalhistorien arbejder med rumlige kategorier, blandt andet på ideen om det lokale versus det globale. Endelige skal vi se på, hvordan globale kulturelle forandringsprocesser fremskrives i globalhistorien.

Historiografi (7,5 ECTS)
Historiografi betyder historieskrivningens og –forskningens historie. Dvs. studiet af hvad man til forskellig tid har anset for relevant og god historieskrivning og forandringerne heri. Historiografien åbner dermed for drøftelser af fagets udvikling til videnskab og dets forskellige traditioner. Derigennem bidrager historiografien til at kvalificere diskussionen af, hvad faget er, og hvor det er på vej hen.

Formålet med kurset er ifølge studieordningen at give indsigt i centrale skoler og forskningstraditioner i historievidenskaben, og at give overblik over den historiografiske udvikling. Der er ikke tale om et historieteoretisk kursus, men ved eksamen forventer vi, at studenterne kan præsentere historiografiske forskningstraditioner og /eller historievidenskabelige værker i et klart og sammenhængende sprog på kort tid.

Tekstudvalget er samlet i et kompendium med titlen HISTORIOGRAFI 2016. Det kan købes i Studenterafdelingen (kompendiefabrikken i lokale 11A-0-02).

Vi vil beskæftige os med historieskrivnings udvikling i vores kulturkreds fra de gamle grækere og helt frem til i dag. Grundbogen vil være John Burrow: A History og Histories. Epics, Chronicles, Romances and Inquiries from herodotus and Thucydides to the Twentieth Century, London 2007, og den forventes hjemkommet til Akademisk Boghandel, KUA2, inden semesterstart.

Undervisningen består af forelæsning af forskellige forelæsere med specialviden inden for forskellige områder. I foråret 2016 finder de sted på tirsdage kl. 12-13 i auditorium 23.0.50 i uge 5-11 + 13-17 + 19-20 [ændringer forekommer, men er meget sjældne]. Tekstmaterialet og grundbogsstoffet behandles efterfølgende i holdundervisningen.

Undervisningen afsluttes med en 6-timers skriftlig eksamen med karakter. Det er en god idé at følge såvel forelæsningerne som holdundervisningen, hvis man vil kunne svare fyldestgørende på spørgsmålene.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre for centrale stadier og udviklingslinjer i historieskrivningen
• vise overblik over den historiografiske udvikling
• præsentere historiografiske forskningstraditioner og / eller historievidenskabelige værker i et klart og sammenhængende sprog på kort tid

HISTORIOGRAFI:
- John Burrow: A History og Histories. Epics, Chronicles, Romances and Inquiries from herodotus and Thucydides to the Twentieth Century, London 2007.
- kompendium: HISTOIOGRAFI 2016 (kan købes i Studenterafdelingen, kompendiefabrikken i lokale 11A-0-02).

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 203
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse