HHIÅ00501U ÅU HIS Modul 1A: Introduktion til historievidenskab med studieteknik (Område 1) (Efterår 15)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

ÅU HIS Modul 1A: Introduktion til historievidenskab med studieteknik (Område 1)

Uddannelse

Historie
Modul 1A: Introduktion til historievidenskab med studieteknik (Område 1) (Fagelement: HHIB00501E)
[Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]

Kursusindhold

Marginalisering, kategorisering og kontrol
Studiet af velfærdsstatens udvikling udkrystalliseres på forskellig vis i den måde samfundet tackler og definerer sociale problemer på. Gennem bl.a. studiet af forandringen i samfundets forhold til og opdagelse af forskellige sociale 'afvigergrupper': prostituerede, psykisk syge, bøsser, alkoholikere, fede, fattige, børn, sinker, fædre, udlændinge, kvinder, handicappede, ældre, arbejdsuvillige, kriminelle etc., er det tanken at udkaste et nyt perspektiv på, hvilke kræfter og hvilke problemer det danske samfund stod (står) over for med udviklingen af den moderne 'tryghedsstat', hvor samfundet i sidste instans ses som garanten for den enkeltes velbefindende.

Metodisk knyttes an til den danske socialhistoriske tradition, men området har i de senere år hentet ny inspiration fra såvel antropologien, kulturhistorien som socialkonstruktivismen, og det har givet sig udslag i en bred vifte af nye også metodisk interessante detailstudier med fokus på forskellige grupperinger.

Undervisningen vil starte med en gennemgang af diskussionen om den danske velfærdsstats historie. Siden tager vi forskellige socialhistoriske temaer op så vidt muligt valgt ud fra deltagernes ønsker, men således at de hver især repræsenterer en central metodisk problematik omkring velfærdsstatens håndtering af sociale spørgsmål.

I forbindelse med undervisningen vil der være rig mulighed for opgaveskrivning i eksempelvis tilblivelsen eller virkningen af forskellige sociale lovgivningsinitiativer, de enkelte sociale afvigergruppers karakter og udvikling, sociale indsatser, behandlingstraditioner og behandlingsinstitutioner og inklusions- og eksklusions mekanismer i civilsamfundet mv.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne)
Den studerende kan efter kurset:

Kursuslitteraturen meddeles ved kursusstart.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 203
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse