HHIK06753U HIS HK 2 og HB Romerriget nedefra og op—økonomi og samfund, ca. 30 f.v.t.–300 e.v.t. (30 ECTS)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

HIS HK 2 og HB Romerriget nedefra og op—økonomi og samfund, ca. 30 f.v.t.–300 e.v.t. (30 ECTS)

Uddannelse

HISTORIE
KA-niveau:
Historisk kerneområde 2 (HHIK03741E) og [valgfag] Historiens brug (HHIK03751E) [Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]

Kursusindhold

HK 2 og HB Romerriget nedefra og op—økonomi og samfund, ca. 30 f.v.t.–300 e.v.t. (30 ECTS)

HK 2 [HHIK03741E]
Byen Roms erobringer, skatteindtægter og handel, skabte i samspil grundlaget for udviklingen af et enormt imperium, hvis institutioner og materielle kultur vi stadig på mange måder efterligner den dag idag. Dette kursus vil derfor forestå en overordnet indførsel i Romerrigets økonomi og samfund, ca. 30 f.v.t.–300 e.v.t., ved at fokusere på konkrete menneskers liv, hverdag og aktiviteter, gennem det kildemateriale som de selv har efterladt i form af breve, lister, kontrakter, indskrifter, graffiti, osv. Således vil vi ikke beskæftige os så meget med den politiske overklasse, men i højere grad med mere almindelige købmænd, søfolk, investorer, håndværkere og soldater, såvel frigivne som slaver, kvinder og mænd. Geografisk vil vi beskæftige os med et kildemateriale spredt ud fra Vindolanda i det nordlige England, over Pompeii og Herculaneum i Syditalien, til Ægypten og Det indiske Ocean.

Al denne økonomiske aktivitet var på en og samme tid lokal og international, statsreguleret og markedsdrevet, personlig og abstrakt—som overordnet system altså ikke nødvendigvis så ulig den komplekse verden vi selv lever i. Hvorvidt den antikke økonomi primært skal opfattes som værende enten simpel og afhængig af landbrug, eller avanceret og mere baseret på handel, har dog været et omstridt punkt i forskningsdiskussionen i over et århundrede, såvel som spørgsmålet om markedsmekanismens rolle kontra udveksling determineret af sociale bånd. Kan vi måske endda blive klogere på moderne økonomi som virkelighed og videnskab ved at diskutere Antikkens? En nyere teoretisk ramme, så som New Institutional Economics, tillader os i hvert fald at undersøge hvilke konsekvenser f.eks. love, magt, kultur, teknologi og geografi, har haft for datidens økonomi og samfund.

I løbet af dette kursus vil den studerende altså både stifte bekendtskab med et righoldigt og varierende kildemateriale (i oversættelse), samt lære at forholde sig aktivt til emnets historiografi, og skulle anvende teori som praktisk redskab i analyser baseret på konkrete kildestudier.

NB: Græsk- og latinkundskaber er ikke nødvendige for at kunne følge kurset.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre i hovedtræk for den økonomiske udvikling i Middelhavsområdet og Romerriget i Antikken, samt reflektere kritisk over emnets historiografi
• analysere kilder der belyser økonomiske aktiviteter i perioden, herunder redegøre for relevant kildemateriale og de problemer der knytter sig til anvendelsen af det
• diskutere og forholde sig til moderne modeller af og teorier om Antikkens økonomi
• perspektivere relevante problemstillinger ift. en større teoretisk og historisk ramme vha. New Institutional Economics

Historiens brug [HHIK03751E]
Dette kursus knytter sig i bred forstand til “Romerriget nedefra og op—økonomi og samfund, ca. 30 f.v.t.–300 e.v.t.” (modul 2a: Historisk Kildeanalyse og Historiens Brug), men interesserer sig i hovedsagen kun for Roms historie hvad angår dens brug (og misbrug) gennem tiden, særligt i Danmark men også indenfor en bredere geografisk ramme.

Således vil vi undersøge Roms “arv og eftermæle,” både som det kommer til udtryk i historieskrivning, museumsudstillinger, erindringssteder, film, romaner samt politik, for blot at nævne de mest oplagte kategorier – alt sammen udtryk for såvel banal som bevidst brug af historien. På den ene side skal vi lære om begrebet historiebrug i abstrakt og teoretisk forstand, på den anden side gennemgå en lang række konkrete eksempler på hvordan historien/historier om Rom bliver brugt.

For alt imens brugen af referencer til Det romerske Imperium i populærkulturen ofte kan synes lettere uskyldige (f.eks. “Imperiet vs. Senatets oprørsalliance” i Star Wars), bliver det straks mere alvorligt, når skønlitterær kritik af Romerriget i 1970’ernes Danmark snarere var udtryk for modstand mod EF, og når forskning støttet af EU i 1990’erne betonede romersk-germansk transformation og kontinuitet i forbindelse med Det vestlige Romerriges fald, snarere end sammenbrud og ødelæggelse. Den måde historien om Rom bliver brugt på er altså i høj grad relevant også i en dansk kontekst, og vikler sig ind og ud af hævdelsen af landets suverænitet lige fra rytterstatuen på Amalienborg Slotsplads (efter kejserligt forbillede) til EU-medlemskabet.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre for begrebet historiebrug og teoretisere over det
• analysere konkrete eksempler på historiebrug i ikke-akademiske sammenhænge
• diskutere forholdet mellem faghistorie og historiens brug mere generelt, herunder reflektere over historikerens rolle i forhold til forskellige former for historiebrug i offentligheden

HK 2 [HHIK03741E]
- M. Finley: The Ancient Economy. Updated with a New Foreword by Ian Morris. 1973; Berkeley and Los Angeles, 1999 [tilgængelig online via REX].
- F. Meijer & O. v. Nijf: Trade, Transport and Society in the Ancient World. A Sourcebook. London & New York, 1992.
- N. Morley: Trade in Classical Antiquity. Cambridge, 2007 [tilgængelig online via REX].
- D. North: Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge, 1990 [tilgængelig online via REX].

Mere specifik litteratur vil blive anvist ved kursusstart.

Historiens brug [HHIK03751E]
- M. H. Hansen: Demokrati som styreform og som ideologi. København, 2010.
- N. Kayser Nielsen: Historiens forvandlinger—historiebrug fra monumenter til oplevelsesøkonomi. Århus, 2010.
- Imperium Romanum. Realitet, idé, ideal. Bind III: Fra Napoleon til EF. Red.: O. Steen Due & J. Isager. Århus, 1993.
- B. Ward-Perkins: The Fall of Rome and the End of Civilization. Oxford, 2006 [tilgængelig online via REX].

Mere specifik litteratur vil blive anvist ved kursusstart.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 259
  • Forberedelse
  • 406
  • Holdundervisning
  • 112
  • I alt
  • 777
Point
30 ECTS
Prøveform
Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse