HHIK06752U HIS HK 2 og HB Forandring og konflikt i Sydøsteuropa i det 20.århunderde og brugen af historie (30 ECTS)
HIS HK 2 og HB Forandring og konflikt i Sydøsteuropa i det 20.århunderde og brugen af historie (30 ECTS)
HISTORIE
KA-niveau:
Historisk kerneområde 2 (HHIK03741E) og [valgfag]
Historiens brug (HHIK03751E) [Studieordning for det centrale fag på
kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]
HK 2 og HB Forandring og konflikt i Sydøsteuropa i det 20.århunderde og brugen af historie (30 ECTS)
HK 2 [HHIK03741E]
Sydøsteuropa – i nedladende betydning ofte omtalt som Balkan– har
gennemgået voldsomme og radikale forandringer. Ved århundredets
begyndelse var store dele af området en del af Det Osmanniske Rige
eller af Det østrig-ungarske Imperium. Men efter afslutningen af
den første verdenskrig og de to store rigers sammenbrud blev
nationalstaten den dominerende ramme.
Staterne blev således dannet og udviklet blandt andet af territorier, som kort forinden havde tilhørt Det osmanniske Rige eller Østrig-Ungarn og for Rumæniens vedkommende også Rusland. Befolkningen var multikonfessionel og multietnisk og skulle gøres national, en proces, der skabte en brutal inklusion og eksklusion af befolkningsgrupper i skiftende mønstre og dermed også betydelige politiske og sociale spændinger.
Forandringer i det europæiske statssystem gennem det 20. århundrede satte desuden staterne under skiftende typer af pres og udløste nye indre politiske og sociale spændinger med den græske borgerkrig (1943-49) og opløsningen Jugoslavien som de mest radikale.
I forbindelse med overgangen fra aksemagernes kontrol af området til koldkrigsdelingen af Europa gennemlevede Grækenland en borgerkrig med vidtrækkende konsekvenser, der påvirkede landets sociale og politiske udvikling i de efterfølgende mange årtier.
Med Murens fald blev Jugoslavien kastet ud i en krise, der førte til statens opløsning, krig og dannelsen af en række nye stater med konsekvenser ikke blot for samfund og politik, men også for synet på fortiden.
Kurset vil særligt fokusere på de spændinger som blev udløst af:
- Den første Verdenskrig
- Aksemagternes stigende indflydelse i området
- Den kolde Krig
- Murens fald
Kurset vil endvidere fokusere på, hvordan disse spændinger er blevet erindret, hvilke forandringer erindringen er undergået og ikke mindst hvordan disser er indgået i forskellige brug af historien.
Historisk kerneområde 2 vil gennemgå:
- Sydøsteuropas historie fra perioden fra omkring Første
Verdenskrig til i dag
- Reaktioner i de enkelte stater på de store forandringer i den
europæiske politiske og idelogiske magtbalance
- Fokusere på og diskutere de processer, der førte til borgerkrig i
Grækenland og hvordan de har påvirket udviklingen i den
efterfølgende periode især i forhold til reformuleringen af
identitet og fællesskab samt eksklusion og inklusion
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• beherske et fagligt væsentligt område af historien med fokus på
præsentation, diskussion og konklusion på grundlag af et historisk
kildemateriale
• beherske den akademiske fremstillingsforms væsentligste elementer
og opbygning samt litteratursøgning
• være fortrolig med de væsentligste forandringer og konflikter,
som området undergik
• analysere og kritisk diskutere de faktorer, der drev denne
udvikling og hvilke væsentlige svar og konflikter dette udløste
• beherske og være i stand til kritisk at diskutere de central
begreber, der bruges, dels af aktørerne selv, dels i vores analyser
af området
• diskutere og forholde sig kritisk til den historiografi og
meningskrystallisering, der er opstået i diskussionen omkring denne
udvikling
• forstå og kritisk diskutere de metodiske og teoretiske problemer,
som knytter sig til denne historiografi
• eksplicit forholde sig til de problemer, der knytter sig til
anvendelsen af kilderne
Historiens brug [HHIK03751E]
Elementet ”Historiens brug” vil i den generelle
del af kurset sætte fokus på hvordan historie som fag og som del af
fortiden bruges, misbruges og forbruges i Sydøsteuropa i dag og i
løbet af det 20. århundrede. Vi vil, kort sagt, fokusere på hvilken
rolle historie spiller for samfundsforhold, identitetskonstruktion
mv. I dette fagelement vil der blive arbejdet med konkrete
eksempler på forskellige former for historiebrug, men også i høj
grad med teoretiske tilgange til emnet da dette vil give større
forståelse for de konkrete eksempler samt muligheden for at
perspektivere disse til andre regioner og perioder.
Da Sydøsteuropa har været præget af voldsomme omvæltninger i det 20.århundrede vil den specielle del af kuret særligt lægge fokusere på og diskutere de måder hvorpå man i løbet af århundredet har forholdt sig til de omskiftelige forhold og de mange traumer fra især krige, som ofte har fulgt med.
Særligt studerede områder vil være:
- De skiftende fortolkninger af Første Verdenskrig i det
Jugoslaviske område (Jugoslavien, Bosnien-Hercegovina, Kroatien og
Serbien).
100-året for udbruddet af Første Verdenskrig gav i hele Europa
anledning til en nyfortolkning af krigens udbrud, forløb og
konsekvenser og det er derfor oplagt at se nærmere på hvilke
tolkninger der blev sat i gang i Sydøsteuropa i denne forbindelse.
- De forskellige fortolkninger af de jugoslaviske krige i 1990-erne
og udfordringerne for historikere ved arbejdet med så politiserede
historieforståelser.
De Faglige mål er overordnet: At gøre den studerende bekendt med hovedteorierne indenfor ”historiebrug”/”memory studies” samt gøre den studerende indgående bekendt med hovedtendenserne i brugen af historie i det jugoslaviske område.
Mere specifikt vil fokus for kurset være:
At blive fortrolig med de væsentligste teoretiske begreber der findes i forhold til historiebrug og ”memory” samt evnen til at anvende disse i arbejdet med kilderne.
At blive fortrolige med de væsentligste tendenser i hhv. jugoslavisk/bosnisk/kroatisk/serbisk historiebrug samt de kontekster i hvilke disse formes.
At videreudvikle det metodiske håndværk og at kunne benytte sig af et forskelligartet kildesæt i analysearbejdet.
At forstå og kunne diskutere den politiske/sociale/økonomiske kontekst i regionen og dennes betydning for tendenserne i historiebrug.
Beherske og være i stand til kritisk at diskutere de central begreber, der bruges, dels af aktørerne selv, dels i vores analyser af området.
HK 2 [HHIK03741E]
- John R. Lampe: Balkans into Southeastern Europe. London:
Palgrave, 2006.
- After the War was over: Reconstructing the Family, Nation and
State in Greece. Ed.: Mark Mazower. Princeton UP, 2000.
- Neni Panourgia: Dangerous Citizens: The Story of the Greek
Left. Fordham University Press, 2009.
- Ideologies and National Identities: The Case of
Twentieth-Century South-Eastern Europe. Eds.: John R. Lampe
and Mark Mazower. Central European University Press, 2003.
Historiens brug [HHIK03751E]
Teori:
- Mediation, Remediation and the Dynamics of Cultural
Memory.Eds.: Astrid Erll og Ann Rigney.
Berlin, 2009.
- Alexander Etkind: ‘Hard and Soft in Cultural Memory: Political
Mourning in Russia and Germany’. Grey Room, 16, 2004, 40.
- Eric J. Hobsbawm: Identity History is not Enough IN:
Eric J. Hobsbawm: On History. Abacus: London, 2011.
- Klas-Göran Karlsson: The Holocaust as a Problem of Historical
Culture. Theoretical and Analytical Challenges IN: Echoes
of the Holocaust. Historical Culture in Contemporary
Europe. Eds.: Klas-Göran Karlsson and Ulf Zander.
Nordic Academic Press, 2003.
- Alison Landsberg: Prosthetic Memory. The Transformation of
American Remembrance in the Age of Mass Culture. Columbia
University Press, 2004.
Anvendt historiebrug:
- Bojan Aleksov: Forgotten Yugoslavism and anti-clericalism of
Young Bosnians IN: Prilozi – Contributions 43. Ed.:
Husnija Kamberovic. Sarajevo, 2014.
- Ivo Banac: Historiography of the Countries of Eastern Europe:
Yugoslavia IN: The American Historical Review, Vol.
97, No. 4 (Oct., 1992).
- (Re)Writing History. Historiography in Southeast Europe after
Socialism.Ed.: Ulf Brunnbauer. Münster:
LIT, 2004.
- Ismar Dedovic and Tea Sindbæk: Første Verdenskrig som
erindring i Bosnien, Kroatien og Serbien - fra jugoslaviske til
nationale fortællinger. Nordisk Østforum, 2014 (pp.99-118).
- Robert, J. Donia: Review article: The New Bosniak
History IN: Nationalities Papers, Vol. 28, No. 2,
2000.
- Jasna Dragovic-Soso: Saviours of the Nation. Serbia’s
Intellectual Opposition and the Revival of Nationalism.
London, 2002.
- Selma Harrington: The politics of memory: the face and the
place of the Sarajevo Assassination IN: Prilozi –
Contributions 43. Ed.: Husnija Kamberovic. Sarajevo,
2014.
- Mustafa Imamović: The First Critical Approach to Young
Bosnia IN: Prilozi – Contributions 43. Ed.:
Husnija Kamberovic. Sarajevo, 2014.
- Husnija Kamberović: Commemoration of the First World War in
Bosnia and Herzegovina IN: Prilozi – Contributions
43. Ed.: Husnija Kamberović. Sarajevo, 2014.
- Vera Katz: Ideological use of Inauguration of Memorial Plaque
Dedicated to Gavrilo Princip in the Raising and Education of Young
Generations in BiH. Prilozi 37, Sarajevo, 2008 (pp.113-126).
- Magdalena Najbar-Agicic: The Yugoslav History in Croatian
Textbooks IN: Clio in the Balkans. The Politics of History
Education, CDRSSE. Ed.: Christina Koulouri. Thessaloniki,
2002.
- Christian Promitzer: Whose is Bosnia? Post-communist
Historiographies in Bosnia and Herzegovina IN: (Re)Writing
History. Historiography in Southeast Europe after Socialism. Hg.:
Ulf Brunnbauer. Münster u.a.: Lit-Verlag, 2004.
- Tea Sindbæk: Usable History? Representations of Yugoslavia’s
difficult past, 1945-2002. Aarhus University Press, 2012.
- Dubravka Stojanovic: History Textbooks and the Creation of
National Identity IN: Teaching the History of Southeastern
Europe. Ed.: Christina Koulouri. Center for Democracy
and Reconciliation in Southeast Europe: Thessaloniki, 2001.
- Dubravka Stojanovic: Yugoslavia in a Broken Mirror. The
Serbian Textbooks IN: Clio in the Balkans. The Politics of
History Education. Ed.: Christina Koulouri. Center
for Democracy and Reconciliation in Southeast Europe: Thessaloniki,
2002.
- Jay Winter: Sites of Memory, Sites of Mourning. The Great War
in European Cultural History. Cambridge University
Press, 1995.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 259
- Forberedelse
- 406
- Holdundervisning
- 112
- I alt
- 777
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK06752U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Mogens Pelt (5-7e81767d855179867e3f7c863f757c)
- Ismar Dedovic (6-888389454647527a877f407d8740767d)