HHIK06752U HIS HK 2 og HB Forandring og konflikt i Sydøsteuropa i det 20.århunderde og brugen af historie (30 ECTS)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

HIS HK 2 og HB Forandring og konflikt i Sydøsteuropa i det 20.århunderde og brugen af historie (30 ECTS)

Uddannelse

HISTORIE
KA-niveau:
Historisk kerneområde 2 (HHIK03741E) og [valgfag] Historiens brug (HHIK03751E) [Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]

Kursusindhold

HK 2 og HB Forandring og konflikt i Sydøsteuropa i det 20.århunderde og brugen af historie (30 ECTS)

HK 2 [HHIK03741E]
Sydøsteuropa – i nedladende betydning ofte omtalt som Balkan– har gennemgået voldsomme og radikale forandringer. Ved århundredets begyndelse var store dele af området en del af Det Osmanniske Rige eller af Det østrig-ungarske Imperium. Men efter afslutningen af den første verdenskrig og de to store rigers sammenbrud blev nationalstaten den dominerende ramme.

Staterne blev således dannet og udviklet blandt andet af territorier, som kort forinden havde tilhørt Det osmanniske Rige eller Østrig-Ungarn og for Rumæniens vedkommende også Rusland. Befolkningen var multikonfessionel og multietnisk og skulle gøres national, en proces, der skabte en brutal inklusion og eksklusion af befolkningsgrupper i skiftende mønstre og dermed også betydelige politiske og sociale spændinger.

Forandringer i det europæiske statssystem gennem det 20. århundrede satte desuden staterne under skiftende typer af pres og udløste nye indre politiske og sociale spændinger med den græske borgerkrig (1943-49) og opløsningen Jugoslavien som de mest radikale.

I forbindelse med overgangen fra aksemagernes kontrol af området til koldkrigsdelingen af Europa gennemlevede Grækenland en borgerkrig med vidtrækkende konsekvenser, der påvirkede landets sociale og politiske udvikling i de efterfølgende mange årtier.

Med Murens fald blev Jugoslavien kastet ud i en krise, der førte til statens opløsning, krig og dannelsen af en række nye stater med konsekvenser ikke blot for samfund og politik, men også for synet på fortiden.

Kurset vil særligt fokusere på de spændinger som blev udløst af:
- Den første Verdenskrig
- Aksemagternes stigende indflydelse i området
- Den kolde Krig
- Murens fald

Kurset vil endvidere fokusere på, hvordan disse spændinger er blevet erindret, hvilke forandringer erindringen er undergået og ikke mindst hvordan disser er indgået i forskellige brug af historien.

Historisk kerneområde 2 vil gennemgå:
- Sydøsteuropas historie fra perioden fra omkring Første Verdenskrig til i dag
- Reaktioner i de enkelte stater på de store forandringer i den europæiske politiske og idelogiske magtbalance
- Fokusere på og diskutere de processer, der førte til borgerkrig i Grækenland og hvordan de har påvirket udviklingen i den efterfølgende periode især i forhold til reformuleringen af identitet og fællesskab samt eksklusion og inklusion

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• beherske et fagligt væsentligt område af historien med fokus på præsentation, diskussion og konklusion på grundlag af et historisk kildemateriale
• beherske den akademiske fremstillingsforms væsentligste elementer og opbygning samt litteratursøgning
• være fortrolig med de væsentligste forandringer og konflikter, som området undergik
• analysere og kritisk diskutere de faktorer, der drev denne udvikling og hvilke væsentlige svar og konflikter dette udløste
• beherske og være i stand til kritisk at diskutere de central begreber, der bruges, dels af aktørerne selv, dels i vores analyser af området
• diskutere og forholde sig kritisk til den historiografi og meningskrystallisering, der er opstået i diskussionen omkring denne udvikling
• forstå og kritisk diskutere de metodiske og teoretiske problemer, som knytter sig til denne historiografi
• eksplicit forholde sig til de problemer, der knytter sig til anvendelsen af kilderne

Historiens brug [HHIK03751E]
Elementet ”Historiens brug vil i den generelle del af kurset sætte fokus på hvordan historie som fag og som del af fortiden bruges, misbruges og forbruges i Sydøsteuropa i dag og i løbet af det 20. århundrede. Vi vil, kort sagt, fokusere på hvilken rolle historie spiller for samfundsforhold, identitetskonstruktion mv. I dette fagelement vil der blive arbejdet med konkrete eksempler på forskellige former for historiebrug, men også i høj grad med teoretiske tilgange til emnet da dette vil give større forståelse for de konkrete eksempler samt muligheden for at perspektivere disse til andre regioner og perioder.

Da Sydøsteuropa har været præget af voldsomme omvæltninger i det 20.århundrede vil den specielle del af kuret særligt lægge fokusere på og diskutere de måder hvorpå man i løbet af århundredet har forholdt sig til de omskiftelige forhold og de mange traumer fra især krige, som ofte har fulgt med.

Særligt studerede områder vil være:
- De skiftende fortolkninger af Første Verdenskrig i det Jugoslaviske område (Jugoslavien, Bosnien-Hercegovina, Kroatien og Serbien).
100-året for udbruddet af Første Verdenskrig gav i hele Europa anledning til en nyfortolkning af krigens udbrud, forløb og konsekvenser og det er derfor oplagt at se nærmere på hvilke tolkninger der blev sat i gang i Sydøsteuropa i denne forbindelse.
- De forskellige fortolkninger af de jugoslaviske krige i 1990-erne og udfordringerne for historikere ved arbejdet med så politiserede historieforståelser.

De Faglige mål er overordnet: At gøre den studerende bekendt med hovedteorierne indenfor ”historiebrug”/”memory studies” samt gøre den studerende indgående bekendt med hovedtendenserne i brugen af historie i det jugoslaviske område.

Mere specifikt vil fokus for kurset være:

  • At blive fortrolig med de væsentligste teoretiske begreber der findes i forhold til historiebrug og ”memory” samt evnen til at anvende disse i arbejdet med kilderne.

  • At blive fortrolige med de væsentligste tendenser i hhv. jugoslavisk/bosnisk/kroatisk/serbisk historiebrug samt de kontekster i hvilke disse formes.

  • At videreudvikle det metodiske håndværk og at kunne benytte sig af et forskelligartet kildesæt i analysearbejdet.

  • At forstå og kunne diskutere den politiske/sociale/økonomiske kontekst i regionen og dennes betydning for tendenserne i historiebrug.

  • Beherske og være i stand til kritisk at diskutere de central begreber, der bruges, dels af aktørerne selv, dels i vores analyser af området.

HK 2 [HHIK03741E]
- John R. Lampe: Balkans into Southeastern Europe. London: Palgrave, 2006.
- After the War was over: Reconstructing the Family, Nation and State in Greece. Ed.: Mark Mazower. Princeton UP, 2000.
- Neni Panourgia: Dangerous Citizens: The Story of the Greek Left. Fordham University Press, 2009.
- Ideologies and National Identities: The Case of Twentieth-Century South-Eastern Europe. Eds.: John R. Lampe and Mark Mazower. Central European University Press, 2003.

Historiens brug [HHIK03751E]

Teori:
- Mediation, Remediation and the Dynamics of Cultural Memory.Eds.: Astrid Erll og Ann Rigney. Berlin, 2009.
- Alexander Etkind: ‘Hard and Soft in Cultural Memory: Political Mourning in Russia and Germany’. Grey Room, 16, 2004, 40.
- Eric J. Hobsbawm: Identity History is not Enough IN: Eric J. Hobsbawm: On History. Abacus: London, 2011.
- Klas-Göran Karlsson: The Holocaust as a Problem of Historical Culture. Theoretical and Analytical Challenges IN: Echoes of the Holocaust. Historical Culture in Contemporary Europe. Eds.: Klas-Göran Karlsson and Ulf Zander. Nordic Academic Press, 2003.
- Alison Landsberg: Prosthetic Memory. The Transformation of American Remembrance in the Age of Mass Culture. Columbia University Press, 2004.

Anvendt historiebrug:
- Bojan Aleksov: Forgotten Yugoslavism and anti-clericalism of Young Bosnians IN: Prilozi – Contributions 43. Ed.: Husnija Kamberovic. Sarajevo, 2014.
- Ivo Banac: Historiography of the Countries of Eastern Europe: Yugoslavia IN: The American Historical Review, Vol. 97, No. 4 (Oct., 1992).
- (Re)Writing History. Historiography in Southeast Europe after Socialism.Ed.: Ulf Brunnbauer. Münster: LIT, 2004.
- Ismar Dedovic and Tea Sindbæk: Første Verdenskrig som erindring i Bosnien, Kroatien og Serbien - fra jugoslaviske til nationale fortællinger. Nordisk Østforum, 2014 (pp.99-118).
- Robert, J. Donia: Review article: The New Bosniak History IN: Nationalities Papers, Vol. 28, No. 2, 2000.
- Jasna Dragovic-Soso: Saviours of the Nation. Serbia’s Intellectual Opposition and the Revival of Nationalism. London, 2002.
- Selma Harrington: The politics of memory: the face and the place of the Sarajevo Assassination IN: Prilozi – Contributions 43. Ed.: Husnija Kamberovic. Sarajevo, 2014.
- Mustafa Imamović: The First Critical Approach to Young Bosnia IN: Prilozi – Contributions 43. Ed.: Husnija Kamberovic. Sarajevo, 2014.
- Husnija Kamberović: Commemoration of the First World War in Bosnia and Herzegovina IN: Prilozi – Contributions 43. Ed.: Husnija Kamberović. Sarajevo, 2014.
- Vera Katz: Ideological use of Inauguration of Memorial Plaque Dedicated to Gavrilo Princip in the Raising and Education of Young Generations in BiH. Prilozi 37, Sarajevo, 2008 (pp.113-126).
- Magdalena Najbar-Agicic: The Yugoslav History in Croatian Textbooks IN: Clio in the Balkans. The Politics of History Education, CDRSSE. Ed.: Christina Koulouri. Thessaloniki, 2002.
- Christian Promitzer: Whose is Bosnia? Post-communist Historiographies in Bosnia and Herzegovina IN: (Re)Writing History. Historiography in Southeast Europe after Socialism. Hg.: Ulf Brunnbauer. Münster u.a.: Lit-Verlag, 2004.
- Tea Sindbæk: Usable History? Representations of Yugoslavia’s difficult past, 1945-2002. Aarhus University Press, 2012.
- Dubravka Stojanovic: History Textbooks and the Creation of National Identity IN: Teaching the History of Southeastern Europe. Ed.: Christina Koulouri. Center for Democracy and Reconciliation in Southeast Europe: Thessaloniki, 2001.
- Dubravka Stojanovic: Yugoslavia in a Broken Mirror. The Serbian Textbooks IN: Clio in the Balkans. The Politics of History Education. Ed.: Christina Koulouri. Center for Democracy and Reconciliation in Southeast Europe: Thessaloniki, 2002.
- Jay Winter: Sites of Memory, Sites of Mourning. The Great War in European Cultural History. Cambridge University Press, 1995.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 259
  • Forberedelse
  • 406
  • Holdundervisning
  • 112
  • I alt
  • 777
Point
30 ECTS
Prøveform
Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse