HHIK06743U HIS HK 2 Romerriget nedefra og op—økonomi og samfund, ca. 30 f.v.t.–300 e.v.t. (15 ECTS)
HIS HK 2 Romerriget nedefra og op—økonomi og samfund, ca. 30 f.v.t.–300 e.v.t. (15 ECTS)
HISTORIE
KA-niveau:
Historisk kerneområde 2 (HHIK03741E) [Det centrale fag i Historie
med gymnasierettet profil: Studieordning for det centrale fag på
kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]
KA-tilvalg:
Historisk kerneområde 2 (HHIK03741E) [Studieordning for sidefaget
på kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]
HK 2 Romerriget nedefra og op—økonomi og samfund, ca. 30
f.v.t.–300 e.v.t. (15 ECTS)
Byen Roms erobringer, skatteindtægter og handel, skabte i samspil
grundlaget for udviklingen af et enormt imperium, hvis
institutioner og materielle kultur vi stadig på mange måder
efterligner den dag idag. Dette kursus vil derfor forestå en
overordnet indførsel i Romerrigets økonomi og samfund, ca. 30
f.v.t.–300 e.v.t., ved at fokusere på konkrete menneskers liv,
hverdag og aktiviteter, gennem det kildemateriale som de selv har
efterladt i form af breve, lister, kontrakter, indskrifter,
graffiti, osv. Således vil vi ikke beskæftige os så meget med den
politiske overklasse, men i højere grad med mere almindelige
købmænd, søfolk, investorer, håndværkere og soldater, såvel
frigivne som slaver, kvinder og mænd. Geografisk vil vi beskæftige
os med et kildemateriale spredt ud fra Vindolanda i det nordlige
England, over Pompeii og Herculaneum i Syditalien, til Ægypten og
Det indiske Ocean.
Al denne økonomiske aktivitet var på en og samme tid lokal og international, statsreguleret og markedsdrevet, personlig og abstrakt—som overordnet system altså ikke nødvendigvis så ulig den komplekse verden vi selv lever i. Hvorvidt den antikke økonomi primært skal opfattes som værende enten simpel og afhængig af landbrug, eller avanceret og mere baseret på handel, har dog været et omstridt punkt i forskningsdiskussionen i over et århundrede, såvel som spørgsmålet om markedsmekanismens rolle kontra udveksling determineret af sociale bånd. Kan vi måske endda blive klogere på moderne økonomi som virkelighed og videnskab ved at diskutere Antikkens? En nyere teoretisk ramme, så som New Institutional Economics, tillader os i hvert fald at undersøge hvilke konsekvenser f.eks. love, magt, kultur, teknologi og geografi, har haft for datidens økonomi og samfund.
I løbet af dette kursus vil den studerende altså både stifte bekendtskab med et righoldigt og varierende kildemateriale (i oversættelse), samt lære at forholde sig aktivt til emnets historiografi, og skulle anvende teori som praktisk redskab i analyser baseret på konkrete kildestudier.
NB: Græsk- og latinkundskaber er ikke nødvendige for at kunne følge kurset.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• redegøre i hovedtræk for den økonomiske udvikling i
Middelhavsområdet og Romerriget i Antikken, samt reflektere kritisk
over emnets historiografi
• analysere kilder der belyser økonomiske aktiviteter i perioden,
herunder redegøre for relevant kildemateriale og de problemer der
knytter sig til anvendelsen af det
• diskutere og forholde sig til moderne modeller af og teorier om
Antikkens økonomi
• perspektivere relevante problemstillinger ift. en større
teoretisk og historisk ramme vha. New Institutional
Economics
- M. Finley: The Ancient Economy. Updated with a New
Foreword by Ian Morris. 1973; Berkeley and Los Angeles, 1999
[tilgængelig online via REX].
- F. Meijer & O. v. Nijf: Trade, Transport and Society in
the Ancient World. A Sourcebook. London & New York, 1992.
- N. Morley: Trade in Classical Antiquity. Cambridge,
2007 [tilgængelig online via REX].
- D. North: Institutions, Institutional Change and Economic
Performance. Cambridge, 1990 [tilgængelig online via REX].
Mere specifik litteratur vil blive anvist ved kursusstart.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK06743U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Kasper Grønlund Evers (6-796e7d3c393c4768737c74757035727c356b72)