HHIK06742U HIS HK 2 Forandring og konflikt i Sydøsteuropa i det 20.århunderde og brugen af historie (15 ECTS)
HIS HK 2 Forandring og konflikt i Sydøsteuropa i det 20.århunderde og brugen af historie (15 ECTS)
HISTORIE
KA-niveau:
Historisk kerneområde 2 (HHIK03741E) [Det centrale fag i Historie
med gymnasierettet profil: Studieordning for det centrale fag på
kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]
KA-tilvalg:
Historisk kerneområde 2 (HHIK03741E) [Studieordning for sidefaget
på kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]
HK 2 Forandring og konflikt i Sydøsteuropa i det
20.århunderde og brugen af historie (15 ECTS)
Sydøsteuropa – i nedladende betydning ofte omtalt som Balkan– har
gennemgået voldsomme og radikale forandringer. Ved århundredets
begyndelse var store dele af området en del af Det Osmanniske Rige
eller af Det østrig-ungarske Imperium. Men efter afslutningen af
den første verdenskrig og de to store rigers sammenbrud blev
nationalstaten den dominerende ramme.
Staterne blev således dannet og udviklet blandt andet af territorier, som kort forinden havde tilhørt Det osmanniske Rige eller Østrig-Ungarn og for Rumæniens vedkommende også Rusland. Befolkningen var multikonfessionel og multietnisk og skulle gøres national, en proces, der skabte en brutal inklusion og eksklusion af befolkningsgrupper i skiftende mønstre og dermed også betydelige politiske og sociale spændinger.
Forandringer i det europæiske statssystem gennem det 20. århundrede satte desuden staterne under skiftende typer af pres og udløste nye indre politiske og sociale spændinger med den græske borgerkrig (1943-49) og opløsningen Jugoslavien som de mest radikale.
I forbindelse med overgangen fra aksemagernes kontrol af området til koldkrigsdelingen af Europa gennemlevede Grækenland en borgerkrig med vidtrækkende konsekvenser, der påvirkede landets sociale og politiske udvikling i de efterfølgende mange årtier.
Med Murens fald blev Jugoslavien kastet ud i en krise, der førte til statens opløsning, krig og dannelsen af en række nye stater med konsekvenser ikke blot for samfund og politik, men også for synet på fortiden.
Kurset vil særligt fokusere på de spændinger som blev udløst af:
- Den første Verdenskrig
- Aksemagternes stigende indflydelse i området
- Den kolde Krig
- Murens fald
Kurset vil endvidere fokusere på, hvordan disse spændinger er blevet erindret, hvilke forandringer erindringen er undergået og ikke mindst hvordan disser er indgået i forskellige brug af historien.
Historisk kerneområde 2 vil gennemgå:
- Sydøsteuropas historie fra perioden fra omkring Første
Verdenskrig til i dag
- Reaktioner i de enkelte stater på de store forandringer i den
europæiske politiske og idelogiske magtbalance
- Fokusere på og diskutere de processer, der førte til borgerkrig i
Grækenland og hvordan de har påvirket udviklingen i den
efterfølgende periode især i forhold til reformuleringen af
identitet og fællesskab samt eksklusion og inklusion
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• beherske et fagligt væsentligt område af historien med fokus på
præsentation, diskussion og konklusion på grundlag af et historisk
kildemateriale
• beherske den akademiske fremstillingsforms væsentligste elementer
og opbygning samt litteratursøgning
• være fortrolig med de væsentligste forandringer og konflikter,
som området undergik
• analysere og kritisk diskutere de faktorer, der drev denne
udvikling og hvilke væsentlige svar og konflikter dette udløste
• beherske og være i stand til kritisk at diskutere de central
begreber, der bruges, dels af aktørerne selv, dels i vores analyser
af området
• diskutere og forholde sig kritisk til den historiografi og
meningskrystallisering, der er opstået i diskussionen omkring denne
udvikling
• forstå og kritisk diskutere de metodiske og teoretiske problemer,
som knytter sig til denne historiografi
• eksplicit forholde sig til de problemer, der knytter sig til
anvendelsen af kilderne
- John R. Lampe: Balkans into Southeastern Europe.
London: Palgrave, 2006.
- After the War was over: Reconstructing the Family, Nation and
State in Greece. Ed.: Mark Mazower. Princeton UP, 2000.
- Neni Panourgia: Dangerous Citizens: The Story of the Greek
Left. Fordham University Press, 2009.
- Ideologies and National Identities: The Case of
Twentieth-Century South-Eastern Europe. Eds.: John R. Lampe
and Mark Mazower. Central European University Press,
2003.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK06742U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Mogens Pelt (5-74776c737b476f7c7435727c356b72)
- Ismar Dedovic (6-7e797f3b3c3d48707d7536737d366c73)