HHIK05791U HIS HK 5: Madens historie i Danmark set i en global kontekst (økonomisk, kulturelt, socialt og politisk)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

HIS HK 5: Madens historie i Danmark set i en global kontekst (økonomisk, kulturelt, socialt og politisk)

Uddannelse

HISTORIE
KA-niveau:
Historisk kerneområde 5 (HHIK03791E) [Det centrale fag i Historie med gymnasierettet profil: Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]
KA-tilvalg:
Historisk kerneområde 5 (HHIK03791E) [Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]

Kursusindhold

HK 5: Madens historie i Danmark set i en global kontekst (økonomisk, kulturelt, socialt og politisk)
Mad er ikke bare en del af det daglige liv, som forskellige mennesker går mere eller mindre op i. Mad er en central del af menneskers samfundsmæssighed og dermed en vigtig del af historien. Hvordan mennesker fra stenalderen til i dag har skaffet sig råvarer, tilberedt og spist mad har været en variabel i mange af de store samfundsmæssige forandringer økonomisk, socialt, kulturelt, sundhedsmæssigt og politisk.

Som historiefaglig problemstilling er madhistorie empirisk og teoretisk velegnet som udgangspunkt for konkret arbejde med historiedidaktik og refleksion over historiedidaktisk praksis: Feltet interesserer mange elever og det passer fint til kravene i gymnasiebekendtgørelsen. Der findes endnu ikke ret meget undervisningsmateriale til dansk madhistorie, mens forskning i madens historie internationalt et af de helt store emner lige nu. Det giver mulighed for, at undervisningsforløb og materiale udarbejdet på dette kursus kan bringe forskningsfronten ud til gymnasieeleverne, når deltagerne på dette hold tager det med sig efter endt uddannelse.

Kurset vil først ligne et almindeligt områdekursus, hvor deltagerne tilegner sig en konkret historisk viden på baggrund af ny international forskning i madhistorie. Men meget hurtigt vil vi sideløbende arbejde med historiedidaktiske problematikker. Altså hvordan lægger man en undervisningsplan og udarbejder et materiale, så gymnasieelever på den tid de har til rådighed og med de forudsætninger, de har, får mulighed for erkendelser, der opfylder kravene i bekendtgørelserne for historiefaget. Hvis alt falder på plads, vil lærere fra gymnasier og professionshøjskoler gæsteundervise og de vil afprøve materiale udarbejdet på kurset i samarbejde med grupper af studerende fra holdet. Jeg håber at materialet bliver så godt, at det kan blive begyndelsen til en kildesamling til brug i gymnasiet. Jeg har erfaring med at lave gymnasierettet undervisningsmateriale fra bogen Familieliv i Danmark, der har været en steadyseller siden 1986.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• I en diskuterende form redegøre for de store linjer madens historie i Danmark fra stenalderen til i dag set i en global kontekst inklusive forskellige tilgange til feltet og teoretiske forståelser af udviklingen.
• Redegøre for madens historie indenfor en mindre selvvalgt problemstilling i en afgrænset periode og diskutere kilder og metoder til belysning af denne problemstilling på den måde, der viser en dybtgående viden.
• Indenfor den selvvalgte problemstilling kunne foreslå og udviklende diskutere konkrete emnemæssige samarbejdsmuligheder med andre gymnasiefag end historie.

For at få fuldt udbytte af kurset er det nødvendigt at læse to bøger og to artikler inden kursusstart efter anvisningerne i kursusrummet i Absalon og skrive en sides upload om hver. Anvisninger til dette og litteraturliste til kurset kommer til at ligge i Absalon senest i begyndelsen af juli måned.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 56