HHIK05741U HIS HK2: Jøderne i det kristne Europa: fra det første korstog til reformationen

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

HIS HK2: Jøderne i det kristne Europa: fra det første korstog til reformationen

Uddannelse

HISTORIE
KA-niveau:
Historisk kerneområde 2 (HHIK03741E) [Det centrale fag i Historie med gymnasierettet profil: Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]
KA-tilvalg:
Historisk kerneområde 2 (HHIK03741E) [Studieordning for sidefaget på kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]

Kursusindhold

HK 2: Jøderne i det kristne Europa: fra det første korstog til reformationen
Den jødiske minoritets historie i det kristne Europa i perioden fra det første korstog og frem til 1500-tallet er en trist fortælling. Selvom jøderne udgjorde den eneste tilladte minoritetsgruppe i Europa, og ifølge almene kristne dogmer skulle beskyttes, blev de alligevel marginaliseret og chikaneret, periodevis udsat for voldelige overgreb, og endelige blev de fordrevet fra store dele af Syd- Vest- og Centraleuropa. Jøder og jødedom havde en særlig placering i den middelalderlige bevidsthed. Jøden, oprindeligt en teologisk modstander, blev i stigende grad opfattet som en samfundsfjende. Jødedom, som engang fremstod som en anakronistisk fortolkning af det guddommelige budskab, blev efterhånden opfattet som en reel trussel mod kristendommen. Jødedom stod i et modsætningsforhold til kristendommen, som den korrupte tro mod den sande.

Hensigten med dette kursus er at undersøge, hvordan man forholdt sig til og fremstillede jøderne og jødedom i perioden fra det første korstog til reformation, en periode præget af øget opmærksomhed på både nødvendigheden af og det umulige i at konvertere den jødiske befolkning. Kurset tager udgangspunkt i en teoretisk og historiografisk diskussion om, hvordan man bedst kan beskrive og forklare forfølgelsen af jøderne i almindelighed og i den specifikke periode. Derefter vil fire temaer blive undersøgt: (a) anti-jødisk vold og jødisk identitet; (b) jøden i den præ-moderne fantasi: ritualmord og hostieskænding (c); jødedom, jødiske bøger og konvertering; (d) Martin Luther og jøderne.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• vise en grundlæggende forståelse for jødernes plads i den middelalderlige bevidsthed
• være i stand til at analysere kilder (skriftlige og billedlige) fra perioden, der omtaler kristnes opfattelse af jøderne
• reflektere over de særegne problematikker som er forbundet med at skrive jødisk historie

- R. I. Moore: The Formation of a Persecuting Society. Oxford: Blackwell, 1987.
- Jonathan Elukin: Living Together Living Apart: Rethinking Jewish-Christian Relations in the Middle Ages. Princeton University Press, 2007.
- Robert Chazan: Reassessing Jewish Life in Medieval Europe. Cambridge University Press, 2010.
- Gavin I. Langmuir: Toward a Definition of Antisemitism. Berkeley: University of California Press, 1990.
- Avner Shamir: Christian Conceptions of Jewish Books: The Pfefferkorn Affair. København: Museum Tusculanum, 2011.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 56