HHIK05723U HIS Modul 1: Straf, disciplin og overvågning i det moderne samfund: Teknikker, rationaliteter og subjekter
HIS Modul 1: Straf, disciplin og overvågning i det moderne samfund: Teknikker, rationaliteter og subjekter
HISTORIE
KA-niveau:
Modul 1: Historisk forsknings-diskussion og akademisk skriftlighed
(30 ECTS):
- Historisk kerneområde 1 (HHIK03721E) [15 ECTS]
- Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03731E) [15 ECTS]
[Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Modul 1: Straf, disciplin og overvågning i det moderne
samfund: Teknikker, rationaliteter og subjekter
Hvad er straf, og hvilken rolle har staf i samfundet? Umiddelbart
kan straf forklares meget enkelt som en samfundsforanstaltning, der
anvendes over for nogen, som har begået en ulovlig handling.
Karakteren af foranstaltningerne, og holdningen til straffens
formål, har imidlertid undergået radikale forandringer i tidens
løb. Nutidens fængselsvæsen og kriminalitetsforståelse, som kan
knyttes til fremkomsten af det moderne samfund, er langt fra
tidligere tiders spektakulære pinestraffe. Samfundsforskere har
overordnet forklaret udviklingen af den moderne straffeform gennem
to ret forskellige udlægninger af den historiske proces. Den ene
udpeger en rationaliseringsproces imod stadig mere humane straffe,
der efterhånden blev indrammet af den moderne retsstats
standardiserede magtanvendelse og retspleje. Den anden fremhæver en
disciplineringsproces, og forstår primært straf som et redskab,
der, i kapitalens, statens eller borgerskabets interesse, til
stadighed anvendes til social kontrol. En central katalysator for
denne debat var Michel Foucaults klassiker Surveiller et
punir [Discipline and Punish] fra 1975. Denne vil
sammen med en række af Foucaults andre tekster danne udgangspunkt
for kursets diskussioner. Disse vil blive suppleret med tekster som
trækker på blandt andet Marx, Durkheim, Weber og Elias i deres
analyse og forståelse af straffepraksisser.
En nyere bølge af studier af strafferegimer i den ikke-vestlige
verden har kompliceret de klassiske forståelser af moderne
ordenshåndhævelses udvikling, udformning og virke. I dette kursus
skal vi arbejde med at analysere, perspektivere og problematisere
udviklingen af straffepraksisser i den moderne periode. Vi skal
forholde os til skiftende straffeformer og skiftende
rationaleringer af straffens samfundsrolle og subjekter, i
forskellige perioder og rum - fra de europæiske metropoler til
kolonierne i perioden fra 1750 til i dag.
Modul 1 omfatter to fagelementer: Historisk kerneområde 1 og
Metodiske og analytiske redskaber. I vores undervisning integrerer
vi disse to fagelementer, således at vi i begyndelsen arbejder med
teoretiske og metodiske problemkomplekser og efterhånden vender
blikket mod vores konkrete historiske problemstilling. Undervejs
fokuserer vi på skriftlighed, ved at arbejde med den akademiske
artikelform (med velfungerende forskningsoversigt), som
eksamensopgaven i det historiske kerneområde skal udarbejdes efter.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• gøre rede for den historiske udvikling i straffepraksisser
• gøre rede for, sammenligne og kritisk reflektere over centrale
positioner inden for forskningen i straffepraksisser
• kritisk analysere primære kilder relateret til problemstillinger
omkring straffepraksisser
Læs som forberedelse til kurset:
- Garland: Punishment and Modern Society. Oxford:
Clarendon Press, 1990.
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 112
- I alt
- 112
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK05723U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Søren Ivarsson (5-6b78637475426a776f306d7730666d)
- Søren Rud (7-77737669727679446c7971326f7932686f)