HHIK05723U HIS Modul 1: Straf, disciplin og overvågning i det moderne samfund: Teknikker, rationaliteter og subjekter

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

HIS Modul 1: Straf, disciplin og overvågning i det moderne samfund: Teknikker, rationaliteter og subjekter

Uddannelse

HISTORIE
KA-niveau:
Modul 1: Historisk forsknings-diskussion og akademisk skriftlighed (30 ECTS):
- Historisk kerneområde 1 (HHIK03721E) [15 ECTS]
- Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03731E) [15 ECTS]
[Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie, 2015-ordningen]

Kursusindhold

Modul 1: Straf, disciplin og overvågning i det moderne samfund: Teknikker, rationaliteter og subjekter
Hvad er straf, og hvilken rolle har staf i samfundet? Umiddelbart kan straf forklares meget enkelt som en samfundsforanstaltning, der anvendes over for nogen, som har begået en ulovlig handling. Karakteren af foranstaltningerne, og holdningen til straffens formål, har imidlertid undergået radikale forandringer i tidens løb. Nutidens fængselsvæsen og kriminalitetsforståelse, som kan knyttes til fremkomsten af det moderne samfund, er langt fra tidligere tiders spektakulære pinestraffe. Samfundsforskere har overordnet forklaret udviklingen af den moderne straffeform gennem to ret forskellige udlægninger af den historiske proces. Den ene udpeger en rationaliseringsproces imod stadig mere humane straffe, der efterhånden blev indrammet af den moderne retsstats standardiserede magtanvendelse og retspleje. Den anden fremhæver en disciplineringsproces, og forstår primært straf som et redskab, der, i kapitalens, statens eller borgerskabets interesse, til stadighed anvendes til social kontrol. En central katalysator for denne debat var Michel Foucaults klassiker Surveiller et punir [Discipline and Punish] fra 1975. Denne vil sammen med en række af Foucaults andre tekster danne udgangspunkt for kursets diskussioner. Disse vil blive suppleret med tekster som trækker på blandt andet Marx, Durkheim, Weber og Elias i deres analyse og forståelse af straffepraksisser.

En nyere bølge af studier af strafferegimer i den ikke-vestlige verden har kompliceret de klassiske forståelser af moderne ordenshåndhævelses udvikling, udformning og virke. I dette kursus skal vi arbejde med at analysere, perspektivere og problematisere udviklingen af straffepraksisser i den moderne periode. Vi skal forholde os til skiftende straffeformer og skiftende rationaleringer af straffens samfundsrolle og subjekter, i forskellige perioder og rum - fra de europæiske metropoler til kolonierne i perioden fra 1750 til i dag.

Modul 1 omfatter to fagelementer: Historisk kerneområde 1 og Metodiske og analytiske redskaber. I vores undervisning integrerer vi disse to fagelementer, således at vi i begyndelsen arbejder med teoretiske og metodiske problemkomplekser og efterhånden vender blikket mod vores konkrete historiske problemstilling. Undervejs fokuserer vi på skriftlighed, ved at arbejde med den akademiske artikelform (med velfungerende forskningsoversigt), som eksamensopgaven i det historiske kerneområde skal udarbejdes efter.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• gøre rede for den historiske udvikling i straffepraksisser
• gøre rede for, sammenligne og kritisk reflektere over centrale positioner inden for forskningen i straffepraksisser
• kritisk analysere primære kilder relateret til problemstillinger omkring straffepraksisser

Læs som forberedelse til kurset:
- Garland: Punishment and Modern Society. Oxford: Clarendon Press, 1990.

Holdundervisning /seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 112
  • I alt
  • 112
Point
30 ECTS
Prøveform
Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse