HHIK05721U HIS Modul 1: Kroppenes politik, kroppenes historicitet i Danmark og Sverige cirka 1700-1960
HIS Modul 1: Kroppenes politik, kroppenes historicitet i Danmark og Sverige cirka 1700-1960
HISTORIE
KA-niveau:
Modul 1: Historisk forsknings-diskussion og akademisk skriftlighed
(30 ECTS):
- Historisk kerneområde 1 (HHIK03721E) [15 ECTS]
- Metodiske og analytiske redskaber (HHIK03731E) [15 ECTS]
[Studieordning for det centrale fag på kandidatniveau i Historie,
2015-ordningen]
Modul 1: Kroppenes politik, kroppenes historicitet i
Danmark og Sverige cirka 1700-1960
I de seneste årtier har stadig flere historikere arbejdet med
feltet omkring menneskekroppen: kønnet, sundheden, sygdommene,
familien, fødslerne, døden, maskuliniteten, femininiteten,
barn-dommen, maden, tryghedsorganiseringerne, risikoprofilerne et
cetera. Stadig mere forskning arbejder fra forskellige teoretiske
perspektiver med de samfundsmæssige og kulturelle aspekter ved
selve kroppen. Det fælles for disse er, at de tænker kroppen, som
noget der tager form i det samfund og den kultur, som kroppen
vokser op i og lever i. For de fleste er der tale om et opgør med
forståelsen af kroppen som ren biologi eller ren natur og med
accepten af, at kun biologer og læger har ekspertise til at forstå
kroppen videnskabeligt. Fra mange sider – også medicinsk og
naturvidenskabeligt – er der ved at etablere sig en konsensus om,
at menneskekroppen altid formes i et samspil af kultur, samfund og
biologiske potentialer. Men hvor meget og på hvilke måder selve
menneskekroppen har ændret sig historisk er genstand for intens
diskussion.
På dette kursus undervises i teorier om kroppens historicitet
(Elias, Foucault, Bourdieu, Butler, Laquer med flere) og teorier om
public health. Der introduceres til metoder, der kan belyse,
hvordan menneskekroppe og tænkningen om kroppen har ændret sig
primært fra kulturhistorie og historisk demografi. Empirisk vil den
fælles læsning fokusere på udviklingen af feltet omkring kroppen og
selve kroppenes udvikling i Danmark og Sverige herunder
filantropiske og politiske bestræbelser på at skabe et samfund med
sundere kroppe.
Der undervises integreret mellem de to dele af mo-dul 1, men sådan
at vi begynder med det teoretiske og metodiske stof og derefter i
stigende grad fokuserer på opgaveskrivningen, men særlig vægt på,
hvordan man laver en velfungerende forsk-ningsdiskussion. Opgaverne
vil kunne have problemstillinger i mange forskellige emnefelter
indenfor kursets rammer for eksem-pel bekæmpelse af syfilis,
holdningen til prævention, børnepleje-stationer,
livsforløbsanalyser, betydningen af fødselsvægt for senere sundhed,
madforsyningen under første verdenskrig, epidemilovgivningens
indgreb i den personlige frihed, betydningen af sundhedsforsikring
for sygelighed dødelighed, fattige børns vækst under
opfedningsophold, prostitueres sundhed og dødelighed, kampe om
seksualundervisning i skolen i 1950erne, homoseksuelles vilkår,
illegale aborter, prostitutionslovgivning, sædelighedspolitiet et
cetera et cetera. Der kan både skrives mikrohistoriske opgaver og
opgaver med en mere generaliserende synsvinkel og tidsperiode kan
vælges kortere eller længere. Man kan vælge at skrive empirisk
kompara-tivt mellem Danmark og Sverige eller efter eget valg i et
af landene. Hvis man har lyst, kan man arbejde tæt sammen med
Barbara Revuelta i hendes forskningsprojekt, hvor hun undersøger
sundhed og dødelighed i København gennem etableringen af enkelte
menneskers livsforløb på massebasis eller med Helene Castenbrandt,
der forsker i ændringer i syg-domspanoramaet, da sygekasser med
statstilskud blev gjorde sygeforsikring tilgængelig for også lavt
lønnede arbejdere i Danmark og Sverige i slutningen af 1800-tallet.
Et sundhedspolitisk tiltag, som endnu i dag giver store forskelle
på livsbetingelserne i de skandinaviske lande og for eksempel USA.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
Historisk kerneområde 1: Akademisk skriftlighed med fokus
på forskningsdiskussion
• I en diskuterende form redegøre for et relevant
forskningslandskab og relevante dele af den hidtidige forsknings
resultater om en selvvalgt mindre problemstilling vedrørende
kroppens historicitet.
• Gennemføre en afgrænset empirisk undersøgelse om den selvvalgte
problemstilling ved brug af kildemateriale udvalgt efter mekaniske
kriterier (for eksempel avisartikler eller patientjournaler)
og/eller ved brug af komparative metoder og/eller ved brug af
historisk demografiske metoder.
• Skrive om undersøgelsen i en metodisk reflekteret form.
• Tilrettelægge ovenstående undersøgelse, så den passer til den
under kurset til rådighed værende tidsramme og til et sideantal,
der ikke udgør mere end halvdelen af opgaven omfang og ikke mindre
end en tredjedel.
• Have den relevante viden om den historiske kontekst i Danmark
og/eller Sverige for den valgte problemstilling.
Metodiske og analytiske redskaber
• Redegøre for og diskutere metoder, teorier og resultater i
faghistoriske værker og teoretisk bredere værker om aspekter af
kroppens historicitet herunder den samfundsmæssige betydning af
public health og forskellige forståelser af virkningsmekanismerne i
forhold til forskelle i for eksempel højde, dødelighed og
fertilitet over tid i samme befolkning.
• Redegøre for og diskutere styrker og svagheder i forskellige
metoder og analysestrategier, som er anvendt
forskningslitteraturen.
Litteratur, læsning og uploads inden
kursusstart
For at komme hurtigt fra start anbefaler vi, at deltagerne har læst
mindst to værker og lavet de tilhørende uploads, således som det
vil fremgå af vejledningen i Absalon-kursusrummet, når det åbner.
Titler nedenfor regner vi på nuværende tidspunkt med skal læses af
hele holdet. Men vi arbejder stadig med planlægningen af kurset, så
tjek for ændringer i Absalonkursusrummet.
*Bourdieu, Pierre, Den maskuline dominans. [Kbh.]: Tiderne
Skifter, 1999 eller senere.
*Butler, Judith, Bodies that matter: on the discursive limits
of "sex". New York: Routledge, 1993 eller senere
(det vi læser sammen af den udleveres på holdet).
*Fogel, Robert W., Roderick Floud, Bernard Harris & Sok Chul
Hong, The Changing Body: Health, Nutrition, and Human
Development in the Western World since 1700 Cambridge:
Cambridge University Press, 2011.
*Foucault, Michel, The history of sexuality. Vol. 1:
The Will to Knowledge. London: Penguin, 1978 eller
senere, fransk udgave naturligvis også ok, men ikke dansk. Den
franske hedder Histoire de la sexualité: La volonté de
savoir og originaludgaven er fra 1976.
*Livi-Bacci, M., The Population of Europe. A
History. (Blackwell Publishers, Oxford, 2000)
*Lundberg, Anna,
Läkarnas blanka vapen : svensk smittskyddslagstiftning i
historiskt perspektiv (Lund : Nordic Academic Press,
2008).
*Porter, Dorothy, Health, Civilization and the State: A history
of Public Health from Ancient to Modern Times. (London:
Routledge, 1999).
*Sundin, Jan m. fl.,
Svenska folkets hälsa i historiskt perspektiv. (Stockholm:
Statens folkhälsoinstitut, 2005).
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 112
- I alt
- 112
- Point
- 30 ECTS
- Prøveform
- Andet med opsyn.
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIK05721U
- Point
- 30 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Anne Løkke (2-636e426a776f306d7730666d)
- Helene Castenbrandt (12-6f6d7f80717a6e7e6d7a70804c7481793a77813a7077)
- Barbara Ana Revuelta Eugercios (8-7a6d7e7d6d747c6948707d7536737d366c73)