HHIK05321U HIS/CEMES Europæisk tænkning efter Holocaust

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

HIS/CEMES Europæisk tænkning efter Holocaust

Uddannelse

Moderne Europastudier (CEMES: 1. Europæisk kulturhistorie):
KA-niveau:
Moderne Europastudier 1 (Fagelement HHIK03701E) [2013-ordningen]
Moderne Europastudier 2 (Fagelement HHIK03711E) [2013-ordningen]

HISTORIE
KA-niveau:
Modul I-VI [Kandidatuddannelsen, 2008-ordningen]
KA-tilvalg:
Modul I-VI [Kandidattilvalg, 2008-ordningen]
BA-tilvalg [Kun internt BA-tilvalg for Historiestuderende]:
Modul T4 (Fagelement HHIB10501E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]
Modul T5 (Fagelement HHIB10511E) [Bachelortilvalg, 2007- og 2013-ordningen]

ENGEROM, EUROPAPROFIL
KA-niveau:
ENGELSK
Modul 7 (Fagelement HENK03672E) [Kandidatuddannelsen, 2013-ordningen]
Modul 8 (Fagelement HENK03682E) [Kandidatuddannelsen, 2013-ordningen]
FRANSK
Modul 7 (Fagelement HFRK03492E) [Kandidatuddannelsen, 2014-ordningen]
Modul 8 (Fagelement HFRK03502E) [Kandidatuddannelsen, 2014-ordningen]
ITALIENSK
Modul 7 (Fagelement HITK03972E) [Kandidatuddannelsen, 2014-ordningen]
Modul 8 (Fagelement HITK03982E) [Kandidatuddannelsen, 2014-ordningen]
SPANSK
Modul 7 (Fagelement HSPK03492E) [Kandidatuddannelsen, 2014-ordningen]
Modul 8 (Fagelement HSPK03502E) [Kandidatuddannelsen, 2014-ordningen]
TYSK
Modul 7 (Fagelement HTYK03472E) [Kandidatuddannelsen, 2014-ordningen]
Modul 8 (Fagelement HTYK03482E) [Kandidatuddannelsen, 2014-ordningen]

TEOLOGI
KA-niveau:
Info tilføjes snarest.

Kursusindhold

Europæisk tænkning efter Holocaust
Holocaust, folkedrabet på 6 millioner jøder under Anden Verdenskrig, er den største menneskelige katastrofe i moderne europæisk historie. Det er også en begivenhed, som har afgørende betydning ikke bare for den politiske udvikling efter krigen, men også for litteratur, kunst, psykologi og teologi. Dette KA-kursus under Moderne Europastudier er en tværfaglig undersøgelse af, hvordan den utænkelige forbrydelse har præget europæisk tænkning, og hvorfor begivenheden fortsat spiller en stor rolle for europæisk identitet.  Kurset varetages af undervisere fra SAXO, ENGEROM og TEOLOGI og vil således introducere til både politiske, kulturelle, erindringshistoriske, litterære, etiske og teologiske diskussioner og fokusere på samspillet mellem erindring, kunst og tro.

Kurset har et fælles læsepensum på 1000 sider, og det forventes således, at der læses ca. 70 sider pr. undervisningsgang. Endvidere forventes det, at de studerende enten holder et 10-minutters oplæg og forbereder et handout til 1 undervisningstime eller sammenfatter 50 siders litteratur til eksamens-memo.

Foreløbig kursusplan:
1. Introduktion til Holocaust (Underviser: Sofie Lene Bak)
2. Holocaust-litteraturens historie (Underviser: Jessica Ortner)
3. Vidnesbyrdets problematik – ofre og gerningsmænd, ægte og falske vidner (Underviser: Claudia Welz)
4. Kollektiv erindring (Underviser: Sofie Lene Bak)
5. Trauma, erindring og fortælling (Underviser: Claudia Welz)
6. Postmemory (Underviser: Jessica Ortner)
7. Gerningsmænd og Täterforschung (Underviser: Sofie Lene Bak)
8. Emotion og etik – samvittighedsspørgsmål i skam og skyld, anger og ansvar (Underviser: Claudia Welz)
9. Litteratur som medie for kulturel erindring (Underviser: Jessica Ortner)
10. Historiebrug: Monumenter, film, fotografier og populærkultur (Underviser: Sofie Lene Bak)
11. Spørgsmålet om Gud og mennesket efter Auschwitz (Underviser: Claudia Welz)
12. Juridiske og politiske konsekvenser af Holocaust: FNs Menneskerettighedserklæring og Folkedrabskonvention fra 1948 (Forelæsning og diskussion ved Thomas Brudholm)
13. Globalisering af erindringskulturen og multidirectional memory (Underviser: Jessica Ortner)
14. Afslutning

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:

Man bedes anskaffe:
- Daniel Goldhagen: Hitler's willing Executioners. Random House, 1996.
- Barbara Honigmann: A Love Made Out of Nothing & Zohara's Journey: Two Novels. Verba Mundi, 2010.
- Primo Levi: The Drowned and the Saved. Abacus 2010. / De druknede og de frelste. 1993.
- W.G. Sebald: The Emigrants. Directions Paperbook, 1997.
- Art Spiegelmann: Maus. A Survivors tale. Pantheon, 1986.
- Simon Wiesenthal: The Sunflower: On the Possibilities and Limits of Forgiveness. With a symposium edited by Harry James Cargas and Bonny V. Fetterman. Schocken Books, 1998.

Desuden benyttes en række supplerende tekster, der stilles til rådighed ved semesterstart.

Holdundervisning /seminar
Tilmelding med eksamen på Teologi: Der er et begrænset antal pladser, som fordeles på baggrund af en motiveret ansøgning og karakterudskrift sendt til Claudia Welz (cwe@teol.ku.dk) senest 1. juni 2015 [cirka en halv side, der beskriver hvorfor/på hvilken baggrund man gerne vil deltage i kurset, med en erklæring om, at man er indstillet på grundig forberedelse til og aktiv deltagelse i kursustimerne]. Teologistuderende vil få direkte besked om optagelse senest 10. juni 2015.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 42
  • I alt
  • 42
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet med opsyn.
Krav til indstilling til eksamen

Såfremt kurset falder under valgfagsordningen på Det Teologiske Fakultet forventes aktiv deltagelse (mindst 75% af afholdte timer dokumenteret ved protokol) og udarbejdelse af en skriftlig hjemmeopgave, der har et omfang af 28.800-36.000 tegn, dvs. 12-15 sider, og baseres på 500-750 sider litteratur efter aftale med faglæreren. Opgavebesvarelsen bedømmes af læreren. Der gives bedømmelsen: Bestået/Ikke bestået.

Kriterier for bedømmelse