HHIB05603U HIS 60. Fra pest til ebola: epidemier og sygdomme i historien
HIS 60. Fra pest til ebola: epidemier og sygdomme i historien
Historie
Bachelorprojekt (Fagelement HHIB00601E) [Bacheloruddannelsen,
2013-ordningen]
Fra pest til ebola: epidemier og sygdomme i
historien
Smitsomme sygdomme, som ebola, fugleinfluenza og senest mæslinger i
USA, ryster og genererer kollektiv frygt hver gang medierne
rapporterer et udbrud. Med fascination følger vi udviklingen i,
hvad mange opfatter, som en ukontrollabel trussel mod vores
civiliserede samfund. Faktum er dog, at den vestlige verden det
senneste halve århundrede har været forskånet for alvorlige
epidemier både sammenlignet med fortiden og med resten af verden. I
dag domineres dødeligheden i vesten af ikke-smitsomme sygdomme,
undertiden benævnt livsstilssygdomme, såsom hjertekarsygdomme,
kræft, osv.
Indtil begyndelsen af 1900-tallet dominerede infektionssygdomme
imidlertid også dødeligheden i Europa. Epidemier af sygdomme, såsom
pest, kolera, dysenteri, kopper, tuberkulose, syfilis, influenza
(såsom spanske syge) spredte sig med mellemrum og skabte store
lidelser for befolkningen. I 1800-tallet begyndte
epidemidødeligheden at falde og i det tyvende århundrede
ophørte infektionssygdommenes dominans som dødsårsag.
Vaccination mod kopper er en af de mest succesfulde forebyggende
foranstaltninger. Det er imidlertid vanskeligt at bestemme
virkningen af tiltag som karantæne, sanitære reformer mv og i
stedet har megen forskning understreget betydningen af øget velfærd
for den faldende dødelighed. De nutidige udbrud af ebola, HIV/AIDS,
influenza og udviklingen af antibiotikumresistens er dog et memento
om, at menneskehedens kamp mod epidemiske sygdomme ikke er vundet,
sådan som mange troede i slutningen af det tyvende århundrede.
Dette BA-hold giver mulighed for at arbejde med mange forskellige
problemstillinger indenfor dette felt. Geografisk fokuseret på den
udvikling der framgår af forskningslitteraturen, mens de empiriske
analyser i projekterne primært vil komme fra Danmark og/eller
Sverige. Ændringerne i sygdomspanorama og epidemier kan
studeres fra mange forskellige perspektiver, demografiske,
økonomiske, politiske sociale såvel som kulturelle. Man kan
fokusere på sygdommene, på sygdomsforståelserne, på
behandlingsformernes udvikling, på de samfundsmæssige virkninger,
på angstens udtryk, sygeforsikringens historie og meget andet. En
række kildetyper - i arkiver såvel som i datidens bøger,
betænkninger, tidsskrifter og aviser er nemt tilgængelige.
Arkivarer ved forskellige arkiver vil i løbet af kurset hjælpe med
at finde gode emner, hvis I vælger et arkivbaseret projekt.
I september er der undervisning to gange om ugen. Her foregår den
generelle undervisning med vægt på forskellige indfaldsvinkler i
studiet af epidemier og sundhed: dødelighed, samfundets reaktioner,
lægevidenskabens sygdomsopfattelser, statslige tiltag, men også
arkivbrug, skriftlæsning, anvendelse af databaser og introduktion
til teorier. Fra oktober er der fokus på jeres egne projekter. I
lærer at skrive historie på baggrund af kilder med inddragelse af
teori og forskningslitteratur. I bliver undervist i, hvordan man
får en frugtbar skriveproces. Dette indebærer, at der vil være en
del uploads med deadlines og øvelser.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• have et basalt kendskab til de store linjer hvad angår epidemier
og sygdomme i historien
• have en dybtgående viden om en mindre problemstilling indenfor
feltet epidemier, sundhed og sygdom i efter eget valg indenfor
ovenstående geografiske ramme
• forfatte en selvstændig skriftlig opgave, der eksemplarisk
analyserer et afgrænset historiefagligt emne med udgangs-punkt i en
klar problemstilling
• placere projektets emne og problemstilling i en videnskabelig og
historiografisk kontekst
• udvælge, gengive og analysere historisk faglitteratur og
teori-dannelser, som er relevante for projektets problemstilling,
og som kan bringes i anvendelse i analysen
• udvælge og analysere relevant empiri med metodisk sikkerhed
• klart og præcist sammenfatte og formulere sig skriftligt under
overholdelse af fagets grundlæggende akademiske standarder
• skabe sammenhæng i substans og tekstlig form mellem
problemformulering, analyse og konklusion
I første halvdel af september arbejder vi med følgende to
grundbøger, så bøgerne skal være skaffet i god tid inden
undervisningsstart:
- John Aberth: Plagues in World History. Plymouth: Rowman
& Littlefield Publishers, 2011.
- Gerda Bonderup: Det Medicinske Politi:
Sundhedspolitikken i Danmark 1750-1860. Århus
Universitetsforlag, 2006.
I sommerferien, før undervisningsstart, skal du have læst mindst en
af grundbøgerne og et (eller gerne flere) af værkerne i
litteraturlisten nedenfor. Du kan også vælge at læse anden seriøs
historievidenskabelig publikation indenfor feltet epidemier,
sundhed og sygdom. Første upload er inden kursusstart, hvor jeg vil
bede jer oploade tre ideer til emnefelter for dit BA-projekt, som
du har fået ved at læse disse værker (se anvisninger i
Absalonkursusrummet - ideerne binder naturligvis ikke, hvis du
senere får en bedre):
- John Aberth: Plagues in World History. Plymouth:
Rowman & Littlefield Publishers, 2011.
http://kbdk.eblib.com/patron/FullRecord.aspx?p=662297
- Peter Baldwin: Can There Be a Democratic Public Health? Fighting
AIDS in the Industrialized World. In Shifting Boundaries
of Public Health: Europe in the Twentieth Century. Eds.: S. G.
Solomon, P. Zylberman & L. Murard. University of Rochester
Press, 2008 (pp. 23-44).
http://universitypublishingonline.org.ep.fjernadgang.kb.dk/boydell/ebook.jsf?bid=CBO9781580467506
- Gerda Bonderup: Det Medicinske Politi: Sundhedspolitikken i
Danmark 1750-1860. Århus Universitetsforlag, 2006.
- Gerda Bonderup: En kovending - koppevaccinationen og dens
udfordring til det danske samfund omkring 1800. Århus
Universitetsforlag, 2001.
- Helene Castenbrandt: “A Forgotten Plague: Dysentery in
Sweden, 1750–1900” In: Scandinavian Journal of History,
Vol. 39, Nr. 5 (2014), s. 612-639. DOI:
http://dx.doi.org/10.1080/03468755.2014.953199
- Klaus Larsen: Smitstof - Kampen mod sygdom i 1800-tallets
Danmark. Munksgaard, 2014.
- Anna Lundberg: Paying the Price of Citizenship: Gender and Social
Policy on Venereal Disease in Stockholm, 1919-1944, Social
Science History Volume 32, Number 2 (2008):
215-234. DOI:
http://dx.doi.org/10.1215/01455532-2007-019
- Signild Vallgårda: Problematizations and Path Dependency:
HIV/AIDS Policies in Denmark and Sweden. Medical History,
51 (2007), 99-112. DOI:
http://dx.doi.org/10.1017/S0025727300000910
- Kategori
- Timer
- Holdundervisning
- 42
- I alt
- 42
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for det centrale fag på bachelorniveau i Historie [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen] og Uddannelseshåndbog for Historie
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB05603U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Helene Castenbrandt (12-6d6b7d7e6f786c7c6b786e7e4a727f7738757f386e75)