HHIB05565U HIS 56. Fra socialistisk modernitet til kommunismens sammenbrud. Hverdagslivshistorie i det socialistiske Østeuropa ca. 1960-1989
HIS 56. Fra socialistisk modernitet til kommunismens sammenbrud. Hverdagslivshistorie i det socialistiske Østeuropa ca. 1960-1989
Historie
Modul 3A:
Område 3: Historieformidling med formidlingsteori (Fagelement
HHIB00561E) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]
Fra socialistisk modernitet til kommunismens sammenbrud.
Hverdagslivshistorie i det socialistiske Østeuropa ca.
1960-1989
Indtil for nylig har den historiske litteratur, der omhandler livet
i det socialistiske Østeuropa, næsten udelukkende beskæftiget sig
med sociale strukturer og har haft sit fokus på de politiske eliter
og den socialistiske stats institutioner. Det betød, at det var
normalt i historieforskningen at slutte til ”det virkelige liv”
under socialismen ved at fokusere på den relativt lille gruppe
mennesker der åbent engagerede sig i politik. Langt den største del
af befolkningen, de almindelige mennesker og deres hverdagsliv og
hverdagspraksisser, blev dermed gjort usynlig i denne politiske og
institutionelle historie af Østeuropa under socialismen.
I de seneste år har nye kulturhistoriske strømninger inden for
østeuropæisk historie flyttet dette fokus i forskningen fra de
politiske eliter og stats institutioner til hverdagslivet i
samfundets margin. Nye emner som forbrug, ungdomsungdomsoprør og
populærkultur er siden dukket op.
Dette kursus tager udgangspunkt i disse nye tendenser i
østeuropæisk historie. Vores periode er den såkaldte
sensocialistiske periode, der strækker sig fra ca. 1960 og frem til
1989. Perioden kendetegnes af udviklingen af en specifik
socialistisk forbrugskultur og en vestliginspireret populærkultur,
der begge tog til i 1960erne. Igennem 1970erne og 1980erne var den
socialistiske forbrugs- og populærkultur med ved at undergrave den
kommunistiske styre og dets modernitetsprojekt der skulle skabe
”det nye socialistiske menneske”.
På kurset læser vi forskellige tekster om denne forbrugs- og
populærkultur i det socialistiske Østeuropa og diskuterer dens
betydning for krisen af den socialistiske modernitet og for
kommunismens endelige sammenbrud. Alt sammen med henblik på at
kunne skildre de vigtigste forhold i østeuropæernes hverdagsliv
under kommunismen.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• udvise en grundlæggende forståelse af hverdagslivet i det
socialistiske Østeuropa
• demonstrere en grundlæggende evne til at inddrage
forskningsdiskussionen og relevant litteratur af teoretisk karakter
i fortolkningen af det opgivne materiale
• reflektere over de problematikker, som er forbundet med at skrive
østeuropæisk hverdagslivshistorie
Til den ”historiske” del af kurset læser vi udvalgte artikler og kapitler fra:
- Communism Unwrapped. Consumption in Cold War Eastern
Europe. Eds.: Paulina Bren & Mary Neuburger. Oxford, 2012.
- The Crisis of Socialist Modernity. The Soviet Union and
Yugoslavia in the 1970s. Eds.: Marie-Janine Calic, Dietmar
Neutatz & Julia Obertreis. Bonn, 2011.
- Socialist Modern: East German Everyday Culture and Politics
(Social History, Popular Culture, and Politics in Germany).
Eds.: Katherine Pence & Paul Betts. Ann Arbor, MI, 2008.
- Patrick Hyder Patterson: Bought and Sold: Living and Losing
the Good Life in Socialist Yugoslavia. Ithaca, NY, 2011.
- Remembering Utopia: The Culture of Everyday Life in Socialist
Yugoslavia. Eds.: Breda Luthar & Marusa Pusnik. Washington
DC, 2010.
- Timothy W. Ryback: Rock Around the Block. A History of Rock
Music in Eastern Europe and the Soviet Union. Oxford, 1990.
- Jolanda Pekacz: “Did Rock Smash the Wall? The Role of Rock in
Political Transition,” Popular Music Vol. 13, no. 1
(1994): 41-49.
Desuden anvendes følgende kommunikationsteoretiske tekster:
- Leif Becker Jensen: Den sproglige dåseåbner – om at
formidle faglig viden forståeligt. Roskilde, 2007.
- Peter Stray Jørgensen: Talegaver – mundtlig formidling for
studerende på videregående uddannelser. København, 2014.
- Peter Hyldgård (o.a.): Slip din viden løs. Håndbog i faglige
formidling. Købehavn, 2013 (kap. 3, 4 og 7).
- Peter Kramhøft (o.a.): Journalistik med omtanke.
København, 2000 (s. 216-35).
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 175
- Forelæsninger
- 10
- Holdundervisning
- 74
- I alt
- 388,5
Læs mere på: https://intranet.ku.dk/historie_ba/undervisning/historie/Sider/default.aspx
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for det centrale fag på bachelorniveau i Historie [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen] og Uddannelseshåndbog for Historie
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB05565U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Zlatko Jovanovic (6-7f7166797074456d7a7233707a336970)