HHIB05565U HIS 56. Fra socialistisk modernitet til kommunismens sammenbrud. Hverdagslivshistorie i det socialistiske Østeuropa ca. 1960-1989

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

HIS 56. Fra socialistisk modernitet til kommunismens sammenbrud. Hverdagslivshistorie i det socialistiske Østeuropa ca. 1960-1989

Uddannelse

Historie
Modul 3A:
Område 3: Historieformidling med formidlingsteori (Fagelement HHIB00561E) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]

Kursusindhold

Fra socialistisk modernitet til kommunismens sammenbrud. Hverdagslivshistorie i det socialistiske Østeuropa ca. 1960-1989
Indtil for nylig har den historiske litteratur, der omhandler livet i det socialistiske Østeuropa, næsten udelukkende beskæftiget sig med sociale strukturer og har haft sit fokus på de politiske eliter og den socialistiske stats institutioner. Det betød, at det var normalt i historieforskningen at slutte til ”det virkelige liv” under socialismen ved at fokusere på den relativt lille gruppe mennesker der åbent engagerede sig i politik. Langt den største del af befolkningen, de almindelige mennesker og deres hverdagsliv og hverdagspraksisser, blev dermed gjort usynlig i denne politiske og institutionelle historie af Østeuropa under socialismen.

I de seneste år har nye kulturhistoriske strømninger inden for østeuropæisk historie flyttet dette fokus i forskningen fra de politiske eliter og stats institutioner til hverdagslivet i samfundets margin. Nye emner som forbrug, ungdomsungdomsoprør og populærkultur er siden dukket op.

Dette kursus tager udgangspunkt i disse nye tendenser i østeuropæisk historie. Vores periode er den såkaldte sensocialistiske periode, der strækker sig fra ca. 1960 og frem til 1989. Perioden kendetegnes af udviklingen af en specifik socialistisk forbrugskultur og en vestliginspireret populærkultur, der begge tog til i 1960erne. Igennem 1970erne og 1980erne var den socialistiske forbrugs- og populærkultur med ved at undergrave den kommunistiske styre og dets modernitetsprojekt der skulle skabe ”det nye socialistiske menneske”.

På kurset læser vi forskellige tekster om denne forbrugs- og populærkultur i det socialistiske Østeuropa og diskuterer dens betydning for krisen af den socialistiske modernitet og for kommunismens endelige sammenbrud. Alt sammen med henblik på at kunne skildre de vigtigste forhold i østeuropæernes hverdagsliv under kommunismen.

Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• udvise en grundlæggende forståelse af hverdagslivet i det socialistiske Østeuropa
• demonstrere en grundlæggende evne til at inddrage forskningsdiskussionen og relevant litteratur af teoretisk karakter i fortolkningen af det opgivne materiale
• reflektere over de problematikker, som er forbundet med at skrive østeuropæisk hverdagslivshistorie

Til den ”historiske” del af kurset læser vi udvalgte artikler og kapitler fra:

-  Communism Unwrapped. Consumption in Cold War Eastern Europe. Eds.: Paulina Bren & Mary Neuburger. Oxford, 2012.
- The Crisis of Socialist Modernity. The Soviet Union and Yugoslavia in the 1970s. Eds.: Marie-Janine Calic, Dietmar Neutatz & Julia Obertreis. Bonn, 2011.
- Socialist Modern: East German Everyday Culture and Politics (Social History, Popular Culture, and Politics in Germany). Eds.: Katherine Pence & Paul Betts. Ann Arbor, MI, 2008.
- Patrick Hyder Patterson: Bought and Sold: Living and Losing the Good Life in Socialist Yugoslavia. Ithaca, NY, 2011.
- Remembering Utopia: The Culture of Everyday Life in Socialist Yugoslavia. Eds.: Breda Luthar & Marusa Pusnik. Washington DC, 2010.
- Timothy W. Ryback: Rock Around the Block. A History of Rock Music in Eastern Europe and the Soviet Union. Oxford, 1990.
- Jolanda Pekacz: “Did Rock Smash the Wall? The Role of Rock in Political Transition,” Popular Music Vol. 13, no. 1 (1994): 41-49.

Desuden anvendes følgende kommunikationsteoretiske tekster:

- Leif Becker Jensen: Den sproglige dåseåbner – om at formidle faglig viden forståeligt. Roskilde, 2007.
- Peter Stray Jørgensen: Talegaver – mundtlig formidling for studerende på videregående uddannelser. København, 2014.
- Peter Hyldgård (o.a.): Slip din viden løs. Håndbog i faglige formidling. Købehavn, 2013 (kap. 3, 4 og 7).
- Peter Kramhøft (o.a.): Journalistik med omtanke. København, 2000 (s. 216-35).

Holdundervisning / seminar, forelæsning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 175
  • Forelæsninger
  • 10
  • Holdundervisning
  • 74
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse