HHIB05501U HIS 50. Religiøs tolerance og intolerance i England efter reformationen
HIS 50. Religiøs tolerance og intolerance i England efter reformationen
Historie
Modul 1A:
Område 1: Introduktion til historievidenskab med studieteknik
(Fagelement HHIB00501E) [Bacheloruddannelsen,
2013-ordningen]
Religiøs tolerance og intolerance i England efter
reformationen
Religiøs tolerance er en af de grundlæggende ideer i den vestlige
verden. Ifølge den konventionelle opfattelse, udspiller den første
fase i udviklingen af vestlig religiøse tolerance sig i det tidlig
moderne Europa. I denne udlægning opstår den religiøse tolerance
altså ikke før den protestantiske reformation og heller
ikke efter den tidlige oplysningstid. Men ligner tolerance
i det tidlige moderne Europa overhovedet den moderne, liberale,
vestlige ide om tolerance, som vi kender i dag, og som handler om
at imødekomme alle religioner og alle troende? Hvor meget tolerance
var der egentlig i perioden? Hvorfor var forfølgelsen af religiøse
afvigere og religiøse minoriteter reglen frem for undtagelsen? Og
hvad var forfølgelsens logik?
Hensigten med dette kursus er at undersøge religiøs tolerance og intolerance i perioden fra reformationen til den tidlige oplysningstid. Kurset sætter fokus på et land hvor religiøs diversitet – og dermed et behov for enten undertrykkelse eller tolerance – i høj grad prægede tiden efter reformationen og op til det sene 1600-tal, nemlig England. Reformationen i England var voldsom og konfliktfyldt. I løbet af relativ kort tid blev kirken reformeret fire gange. Og også efter den endelig fastsættelse af den kirkelige orden under Elizabeth I var kirkelige reformer stadig på dagsorden. Den trinvise og ufærdige reformation i England resulterede i, at den styrende elite i England skulle forholde sig til flere religiøse minoriteter og flere uortodokse meninger. I kurset undersøger vi, hvordan forskellige monarker og regeringer i England arbejdede for at fastholde religiøs uniformitet, vi ser på logikken i den til tider brutale forfølgelse af kættere og andre religiøse afvigere, og på hvad tolerance betød i en tid præget af religiøs reform og religiøs strid.
Faglige mål (uddybning af de i studieordningen
beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• vise en grundlæggende forståelse af Reformationens betydning for
1500- og 1600-tallets samfund
• demonstrere indsigt i hvordan man argumenterede for og imod
religiøs forfølgelse og religiøs tolerance
• reflektere over de historiografiske problematikker, som er
forbundet med at skrive om katolsk og protestantisk
forfølgelse
- Peter Marshall: Reformation England 1480-1642.
London: Arnold, 2003.
- Eamon Duffy: Fires of Faith: Catholic England under Mary
Tudor. New Haven: Yale University Press, 2009.
- John Coffey: Persecution and Toleration in Protestant
England, 1558-1689. Harlow: Longman, 2000.
- John Locke: Et brev om tolerance. Frederiksberg: Det
Lille Forlag, 2003.
- Kategori
- Timer
- Eksamensforberedelse
- 129,5
- Forberedelse
- 203
- Holdundervisning
- 56
- I alt
- 388,5
Nyindskrevne studerende kontaktes og holdsættes af studievejledningen på SAXO. Holdsætningen gælder for:
HIS 50. Religiøs tolerance og intolerance i England
HIS 51. Verden og Danmark
HIS 52. Historisk Metode: Hold 1:MET
HIS 50. America`s Constitution - en historisk indføring
HIS 51. Verden og Danmark
HIS 52. Historisk Metode: Hold 2:MET
HIS 50. Danmark 1800-1930
HIS 51. Verden og Danmark
HIS 52. Historisk Metode: Hold 3:MET
HIS 50. Den franske revolution - frihed og terror
HIS 51. Verden og Danmark
HIS 52. Historisk Metode: Hold 4:MET
HIS 50. Staten og Individet i det klassiske Grækenland
HIS 51. Verden og Danmark
HIS 52. Historisk Metode: Hold 5:MET
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kriterier for bedømmelse
Se Studieordning for det centrale fag på bachelorniveau i Historie [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen] og Uddannelseshåndbog for Historie
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HHIB05501U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skemalink
- Studienævn
- Studienævnet for Saxo-Instituttet
Udbydende institut
- Saxo-Instituttet - Arkæologi, Etnologi, Historie og Græsk og Latin
Kursusansvarlige
- Avner Shamir (6-6e6b733d393f476f7c7435727c356b72)