HHIB05501U HIS 50. Religiøs tolerance og intolerance i England efter reformationen

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

HIS 50. Religiøs tolerance og intolerance i England efter reformationen

Uddannelse

Historie
Modul 1A:
Område 1: Introduktion til historievidenskab med studieteknik (Fagelement HHIB00501E) [Bacheloruddannelsen, 2013-ordningen]

Kursusindhold

Religiøs tolerance og intolerance i England efter reformationen
Religiøs tolerance er en af de grundlæggende ideer i den vestlige verden. Ifølge den konventionelle opfattelse, udspiller den første fase i udviklingen af vestlig religiøse tolerance sig i det tidlig moderne Europa. I denne udlægning opstår den religiøse tolerance altså ikke før den protestantiske reformation og heller ikke efter den tidlige oplysningstid. Men ligner tolerance i det tidlige moderne Europa overhovedet den moderne, liberale, vestlige ide om tolerance, som vi kender i dag, og som handler om at imødekomme alle religioner og alle troende? Hvor meget tolerance var der egentlig i perioden? Hvorfor var forfølgelsen af religiøse afvigere og religiøse minoriteter reglen frem for undtagelsen? Og hvad var forfølgelsens logik?

Hensigten med dette kursus er at undersøge religiøs tolerance og intolerance i perioden fra reformationen til den tidlige oplysningstid. Kurset sætter fokus på et land hvor religiøs diversitet – og dermed et behov for enten undertrykkelse eller tolerance – i høj grad prægede tiden efter reformationen og op til det sene 1600-tal, nemlig England. Reformationen i England var voldsom og konfliktfyldt. I løbet af relativ kort tid blev kirken reformeret fire gange. Og også efter den endelig fastsættelse af den kirkelige orden under Elizabeth I var kirkelige reformer stadig på dagsorden. Den trinvise og ufærdige reformation i England resulterede i, at den styrende elite i England skulle forholde sig til flere religiøse minoriteter og flere uortodokse meninger. I kurset undersøger vi, hvordan forskellige monarker og regeringer i England arbejdede for at fastholde religiøs uniformitet, vi ser på logikken i den til tider brutale forfølgelse af kættere og andre religiøse afvigere, og på hvad tolerance betød i en tid præget af religiøs reform og religiøs strid.


Faglige mål (uddybning af de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• vise en grundlæggende forståelse af Reformationens betydning for 1500- og 1600-tallets samfund
• demonstrere indsigt i hvordan man argumenterede for og imod religiøs forfølgelse og religiøs tolerance
• reflektere over de historiografiske problematikker, som er forbundet med at skrive om katolsk og protestantisk forfølgelse

- Peter Marshall: Reformation England 1480-1642. London: Arnold, 2003.
- Eamon Duffy: Fires of Faith: Catholic England under Mary Tudor. New Haven: Yale University Press, 2009.
- John Coffey: Persecution and Toleration in Protestant England, 1558-1689. Harlow: Longman, 2000.
- John Locke: Et brev om tolerance. Frederiksberg: Det Lille Forlag, 2003.

Holdundervisning / seminar
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 129,5
  • Forberedelse
  • 203
  • Holdundervisning
  • 56
  • I alt
  • 388,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse