HFKÅ07776U ÅU MIF Modul Modul 4: Undervisningstilrettelæggelse og udførelse (F16)

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Module Modul 4: Undervisningstilrettelæggelse og udførelse (F16)

Kursusindhold

Modulet giver den studerende:

Viden om og forståelse af

  • videnskabelige problemstillinger inden for curriculumforskning og undervisningsplanlægning og ‑tilrettelæggelse

  • forskellige arbejdsformers læringspotentiale, herunder evne til at reflektere over og identificere problemstillinger med hensyn til valg af arbejdsformer

  • forskellige former for feedback på sprogindlæreres mundtlige og skriftlige produktion og deres indlæringspotentiale, herunder evne til at reflektere over og identificere problemstillinger med hensyn til valg af typer af feedback

  • forsknings- og analysemetoder med relevans for beskrivelse af forskellige typer af undervisningsplanlægning og ‑tilrettelæggelse, forskellige arbejdsformers læringspotentiale og forskellige former for feedback på sprogindlæreres mundtlige og skriftlige produktion.

 

Færdigheder i at

  • analysere og vurdere modeller for kommunikativ kompetence i relation til sit fags faglige rammer og egen faglige praksis

  • analysere og vurdere undervisningsmål i relation til egen undervisningspraksis og opstille løsningsmodeller i forhold til identificerede problemstillinger

  • analysere og vurdere empiriske undersøgelser inden for fagfeltet

  • analyserer forskellige faktorer inden for pædagogiske praksisser, som støtter og optimerer sprogtilegnelsesprocessen, og at kunne vurdere, hvordan de kommer til udtryk inden for forskellige institutionelle rammer

  • beskrive forskellige arbejdsformers læringspotentiale samt diskutere og perspektivere anvendelsen af disse i forhold til den nyeste relevante teori på området.

 

Kompetencer i at

  • anvende viden inden for curriculumforskning og undervisningsplanlægning og ‑tilrettelæggelse, vedrørende forskellige arbejdsformers læringspotentiale og vedrørende forskellige former for feedback i relation til tilrettelæg_gelse og evaluering af egen faglige praksis

  • formidle, diskutere og indgå i faglig sparring vedrørende centrale problem_stillinger inden for curriculumforskning og undervisningsplanlægning og ‑tilrettelæggelse, vedrørende forskellige arbejdsformers læringspotentiale og vedrørende forskellige former for feedback.

     

    Plan for foråret 2016:

Undervisere: Birgit Henriksen, Jan Lindschouw, Petra Daryai-Hansen, Lillian Rohde og Dorte Albrechtsen

      

1) Introduktion til modul 4 - Tema: Fagdidaktiske overvejelser i planlægning

Tidspunkt: Torsdag d. 4. februar, kl. 16.00 – 20.00

 

2) Tema: Principper for undervisningsplanlægning  

Tidspunkt: Lørdag d.27. februar, kl. 10.00 – 15.00

 

3) Tema: Lærerens antagelser og vidensbase

Tidspunkt: Torsdag d. 10. marts, kl. 16.00 – 20.00

 

4) Tema:Fra faglige mål til læseplan med eksempel fra pragmatikken 

Tidspunkt: Lørdag d. 19. marts, 10.00 – 15.00

 

PÅSKE

       

5) Tema: Elever og undervisningsdifferentiering

Tidspunkt: Lørdag d. 2. april 10.00 – 15.00

      

6) Tema: Feedback herunder fokus på form

Tidspunkt: Torsdag d. 14. april, kl. 16.00 – 20.00

 

7) Tema: Organisationsformer og aktivitetstyper med fokus på tasks

Tidspunkt: Lørdag d. 30. april, kl. 10.00 – 15.00

 

8) Tema: Tværfagligt samarbejde og innovation  

Tidspunkt: Torsdag d. 12. maj. Kl. 16.00 – 20.00

 

Se også www.mif.ku.dk

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
9 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse

Studieordning for Master i Fremmedsprogspædagogik [Masteruddannelsen, 2010-ordningen]