HDAK00171U DAN/LIN; Lingvistisk etnografi: etnografi, interaktion og identitet

Årgang 2015/2016
Engelsk titel

Linguistic ethnography: ethnography, interaction and identity

Uddannelse

Dansk
Lingvistik

Kursusindhold

I kurset Lingvistisk etnografi: etnografi, interaktion og identitet beskæftiger vi os med, hvordan lingvistisk etnografi kan anvendes til at forstå og analysere identiteter og positioner i et senmoderne samfund. Vi skal sammen i dybden med, hvad vi kan lære af at observere og mikroanalysere menneskers kommunikation i hverdagen, og fx svare på spørgsmål som, hvordan skoleelever sprogligt indtager en position som ’god i skolen’, eller hvad det fx betyder for unge mennesker at tale ’gadesprog’, og hvilke identitetspositioner der knyttes hertil.

Metoden lingvistisk etnografi trækker på en bred vifte af tilgange – blandet andet etnografi, interaktionel sociolingvistik, konversationsanalyse og diskursanalyse – og kurset giver indblik i, hvordan man kan anvende de forskellige teoretiske tilgange til at forstå forskellige sprogbrugeres positioner og identiteter i forskellige sammenhænge, fx institutionelle. Vi vil sammen kigge på eksempler på, hvordan lingvistisk etnografi er anvendt til at undersøge folkeskoleelevers anvendelse og organisering af sprog i hverdagen, og hvordan gruppedynamikker og identitetspositioner i en gymnasieklasse kan forstås gennem interaktionsanalyse og etnografi.

I kursets første halvdel vil vi arbejde med teori og metode, hvor vi kigger på cases og diskuterer teori og analysemetoder. Sideløbende med dette vil vi hjælpe de studerende, der ønsker at lave egne empiriske projekter, i gang med dette. De studerende vil også få mulighed for at anvende allerede indsamlet data fra fx skoler og gymnasier. I kursets sidste halvdel vil rette mere opmærksom mod produktionen af de fri skriftlige hjemmeopgaver, som kurset obligatorisk afsluttes med, ved bl.a. at afholde workshops om opgaveskrivning, datasessioner osv. Til datasessionerne har de studerende på kurset derfor også mulighed for at få diskuteret eventuelle sproglige data, som anvendes i den fri skriftlige hjemmeopgave.

Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 160,5
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 210
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Fri skriftlig hjemmeopgave